Monday, Nov 15, 2021

صفحه نخست » حکم تبعید یک روستایی: هم محصول کشاورزی‌اش را نابود کردند، هم ۱۸ ماه زندان برایش بریدند

rousta.jpg رادیو زمانه - مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری ایران می‌گوید بالگردی که مرد روستایی به سمت آن سنگ پرتاب کرده به شهدا تعلق دارد و به همین سبب هم بر اجرای حکم زندان و تبعید یک مرد روستایی شصت ساله متأهل با چندین فرزند تأکید می‌ورزد.

در پی شکایت شبکه بهداشت و درمان دزپارت، یک مرد روستایی از اهالی شهرستان دزپارت، به جرم پرتاب سنگ به بالگرد اورژانس هوایی، به ۱۸ ماه حبس و تبعید به نیک‌شهر از توابع سیستان و بلوچستان محکوم شد.

۵ خرداد ۱۳۹۹ یک فروند بالگرد متعلق به اورژانس هوایی خوزستان به منطقه‌ای صعب‌العبور در دهدز «دزپارت» اعزام شد. بالگرد در زمین زراعی یک مرد روستایی فرود آمد و بخشی از محصول او را تباه کرد. مرد روستایی از روی خشم به سمت بالگرد سنگ پرتاب کرد.

👈 مطالب بیشتر در رادیو زمانه

این مرد روستایی که متولی امامزاده سید خدر است، در بین روستائیان به مردم‌داری شهرت دارد. رضا موسوی برادر او در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) می‌گوید: «به هنگام فصل درو برادرم و خانواده‌اش در حال برداشت محصول بودند که بالگرد اورژانس هوایی بدون اجازه او و با وجود آنکه برادرم برای آنها دست تکان می‌داد تا مانع نشستن بالگرد شود، در زمین کشاورزی‌اش فرود آمدند و محصول کشاورزی و دسترنجش را نابود کردند. برادرم به طرف بالگرد سنگی پرتاب کرد که خوشبختانه آسیبی به بالگرد وارد نکرد.»

مجید رحمانی، فرماندار دزپارت در مصاحبه با ایلنا اما ادعا می‌کرد که در اثر اصابت سنگ شیشه بالگرد اورژانس هوایی شکسته است: « ۵ خرداد سال گذشته این اتفاق افتاد. ساعت ۲ بعداز ظهر همان روز به دلیل کوهستانی بودن منطقه یک فروند بالگرد به این منطقه جهت انتقال بیمار اورژانسی اعزام می‌کنند که با وزش باد توسط بالگرد محصول زراعی این مرد کشاورز جابه جا می‌شود. وی نیز اقدام به شکستن شیشه بالگرد می‌کند. ۲ هزارو ۸۵۰ دلار خسارت این شیشه را برآورد کرده‌اند.این شیشه خارجی بوده و قیمت آن بر اساس دلار محاسبه می‌شود.»

رضا موسوی، برادر مرد روستایی محکوم به حبس و تبعید در ادامه مصاحبه با ایلنا می‌گوید: «برادرم بی‌سواد است و تمام دار و ندار او همین زمین و چند تا گوسفند بیشتر نیست. این موضوع برای بار اول نبوده و پیش از این نیز در چندین مرحله دیگر به زمین و محصول او توسط بالگردهای اعزامی اورژانس هوایی آسیب وارد شده بود.»

به گفته او محکوم چنان فقیر است که همراه با خانواده‌اش در یک چادر زندگی می‌کند. روستایی محکوم به حبس و تبعید بیش از شصت سال سن دارد و صاحب چهار فرزند از جمله فرزندانی شش و هشت ساله است.

نمودی از یک اعتراض مدنی: خودداری از حضور در دادگاه

مجید رحمانی، فرماندار دزپارت به ایلنا گفته است که این فرد از شرکت در دادگاه بدوی و تجدید نظر خودداری کرده و رأی در غیاب او صادر شده است وهم‌اکنون بازداشت شده و در زندان رامهرمز به سر می‌برد. دادگاه اعلام کرده که چنانچه علوم پزشکی و فوریت‌های پزشکی به‌عنوان شاکیان این پرونده رضایت دهند مشکل حل می‌شود.

رضا موسوی، برادر مرد روستایی محکوم به حبس و تبعید در ادامه مصاحبه با ایلنا می‌گوید: «برادرم چهار پسر دارد و در نبود او معلوم نیست چه کسی باید مراقب خانواده‌اش باشد. تکلیف بچه‌های شش و هشت ساله او در این شرایط چیست؟»

احسان کیانی، مسئول فوریت‌های پزشکی شهرستان دزپارت به ایلنا گفت: «شاکی این پرونده شبکه بهداشت دهدز بود و آنگونه که ما شنیده‌ایم، یک هفته از اجرای حکم گذشته است. حکم تبعید برای کسی که محل زندگی فعلی‌اش از تبعیدگاه بدتر است، دور از ذهن است. آن هم کسی که تنها راه دسترسی‌اش به شهر از طریق بالگرد است. منطقه‌ای بدون امکانات جاده‌ای، تلفن، آب، گاز و برق.»

به گفته سرپرست مراکز بهداشت درمانی دزپارت اورژانس هوایی در اختیار بخش خصوصی است. سهیل قیاسی مدیرعامل شرکت هلی‌کوپتری ایران در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «این هلی‌کوپتر برای بیت‌المال و برخی از خانواده شهداست و شخصی که به این هلی‌کوپتر خسارت وارد کرده باید خسارتش را بپردازد. در مورد میزان خسارت حضور ذهن ندارم. همچنین برای گذشت از جنبه عمومی جرم هم باید در هیأت مدیره این موضوع را مطرح کنم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy