Friday, Nov 19, 2021

صفحه نخست » هشدار وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات اتمی «قلابی» ایران

jil.jpg کیهان لندن - در آستانه برگزاری هفتمین دور از مذاکرات وین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی ایران همچنان رو به افزایش است. اقدامی که به گفته مقامات ارشد غربی و همچنین رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گامی در راستای تولید سلاح اتمی است.

هرچند مقامات جمهوری اسلامی با استناد به فتوای علی خامنه‌ای در مورد حرام بودن تولید و استفاده از سلاح اتمی ادعا می‌کنند به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند اما فاصله بسیاری میان حرف و عمل آنها دیده می‌شود. تهدید با برنامه اتمی و غنی‌سازی، یکی از تناقضات فاحش حرف و عمل مقامات رژیم ایران است.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

اخیراً تهران مدعی شده اسرائیل با استفاده از اطلاعات به دست آمده از طریق دوربین‌های حفاظتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای ایران حمله کرده است. هرچند که آژانس این ادعا را رد می‌کند اما برخی مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند بازرسان آژانس جاسوسان سیا و موساد هستند!

در این میان، گزارش‌ فصلی آژانس بین‌المللی در مورد افزایش فزاینده ذخایر اورانیوم غیرمجاز و ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران با واکنش فرانسه روبرو شده است. اگنس ون درمول سخنگوی وزارت خارجه این کشور با اشاره به اینکه فعالیت‌های اتمی ایران «به‌ شدت نگران‌کننده» شده است گفت، «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در نشست هفته آینده خود یک پیام قوی به ایران بدهد.»

در واکنش به گزارش آژانس در مورد نگران‌کننده بودن فعالیت‌های اتمی در ایران سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی عنوان کرد، «رفتار سیاسی» آژانس مشروعیت بین‌المللی آن را زیر سؤال می‌برد. او گفت «هر گونه موضع‌گیری مقام‌ها و نهادهای سیاسی کشورهای مختلف با هدف تأثیرگذاری بر رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خدشه به حیثیت فنی و تخصصی آژانس قلمداد می‌شود.»

با اینهمه اما ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه‌ در مصاحبه با روزنامه «لوموند» ضمن انتقاد از سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌ی چین و روسیه که به گفته‌ی وی «به هیچ اصولی پایبند نیستند»، هشدار داد اگر ادامه مذاکرات با ایران «قلابی» به نظر برسد، مذاکره‌ درباره برجام بیهوده خواهد بود. او با اشاره به دور هفتم مذاکرات وین تأکید کرد «باید نخست بررسی کنیم که آیا مذاکرات از جایی که در ماه ژوئن با دولت قبلی ایران پایان یافت ادامه می‌یابد، یا نه!»

در ماه‌های گذشته فرانسه نسبت به سایر اعضای برجام و آمریکا مواضع جدی‌تری در قبال جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است سه‌شنبه ۲۳ نوامبر به تهران برود. در همین حال خطیب‌زاده گفته «شرط بازگشت آمریکا به برجام برداشتن همه تحریم‌ها به صورت یکجا و مؤثر است و امضای بایدن قابل اتکا نیست و فاقد ارزش است.» جمهوری اسلامی می‌خواهد که همه تحریم‌های اتمی و غیراتمی لغو شوند و دولت آمریکا ضمانت بدهد که «هرگز» از توافق احتمالی بعدی خارج نخواهد شد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy