Sunday, Nov 21, 2021

صفحه نخست » تجمع خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در تهران با شعار مرگ بر خامنه‌ای

tajamo_112121.jpgتجمع خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در تهران با شعار مرگ بر خامنه‌ای

صدای آمریکا - گروهی از خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ اوکراینی همزمان با برگزاری دادگاه نظامی برای ۱۰ افسر رده پایین معرفی شده از سوی جمهوری اسلامی به عنوان متهم و مقصر هدف قرار گرفتن و سرنگونی این هواپیما، روز جاری در برابر سازمان قضایی نیروهای مسلح در تهران دست به تجمع اعتراضی زدند.

بنا بر اخبار و ویدیوهای منتشر شده در کانال تلگرامی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی،‌ گروهی از خانواده‌های جان‌باختگان این پرواز روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود «مطالعه پرونده پیش از رسیدگی حق مسلم و قانونی ما است» در مقابل سازمان قضایی نیروهای مسلح در تهران تجمع کردند.

در یکی از ویدیوها شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» به گوش می‌رسد.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ اوکراین، پیشتر با انتشار متنی در توییتر،‌ برگزاری این دادگاه نظامی را «نمایشی شرم‌آور» خواند و نوشت: «نیمکت متهمین منتظر عوامل اصلی خواهد ماند. علی خامنه‌ای، فرماندهان سپاه و اعضای شورای عالی امنیت ملی. دور نخواهد بود.»

خانواده‌های معترض همچنین با در دست گرفتن تصاویری از اعضای خانواده خود که در سقوط این هواپیما کشته‌شدند این دادگاه را فاقد اعتبار اعلام کردند.

بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین عازم کانادا بود پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی تهران، با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. پس از چند روز اصرار مقامات ایران مبنی بر این که سقوط این هواپیما بر اثر نقص فنی روی داده است، سپاه سرانجام اعلام کرد که این هواپیما را به اشتباه هدف قرار داده است. اما این تاخیر در اعلام حقیقت و آشکار شدن فریبکاری نظام، موجب خشم مردم و اعتراضات عمومی شد.

سازمان هواپیمایی ایران در نهایت با انتشار گزارش نهایی خود «کاربر سامانه دفاع هوايی مستقر در اطراف تهران» را مقصر سقوط هواپیما اوکراینی دانسته و اعلام کرد که او منتظر دستور از مرکز نمانده،‌ به‌ دلیل «خطا در تنظیم جهت جغرافیایی» هواپیمای پرواز پی‌اس۷۵۲ را «متخاصم» تشخیص داده و «بر خلاف رويه پیشبینی شده»، اقدام به شلیک دو موشک به سمت هواپیما کرده است.

مقامات کانادایی و اوکراینی به گزارش نهایی که مقامات جمهوری اسلامی ایران بیش از یک سال پس از سرنگون شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی با شلیک موشک های سپاه منتشر کردند واکنش منفی نشان دادند و دولت کانادا از نبود اطلاعات قانع‌کننده در این گزارش ابراز نگرانی عمیق کرده است.

اولین تصاویر و گزارش از جلسه دادگاه سانحه هواپیمای اوکراینی

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، نوشت: دادگاه رسیدگی به سانحه پرواز PS752 اوکراین با حضور متهمان، شکات، خانواده جانباختگان و وکلای آن‌ها به ریاست ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران، برگزار شد.

81.jpegدر ابتدای جلسه دادگاه، قاضی ضمن تسلیت شهادت جانباختگان پرواز PS752 اوکراین و طلب مغفرت واسعه الهی برای آن‌ها اعلام کرد: در جریان رسیدگی به پرونده حاضر، متعاقب صدور کیفرخواست از سوی دادسرای نظامی تهران و ارسال پرونده به دادگاه نظامی و ارجاع به این شعبه دادگاه، کلیه مقررات آیین دادرسی کیفری لحاظ شد و هیات دادگاه، پرونده را آماده رسیدگی دانست و جلسه دادگاه و وقت رسیدگی به تمامی اولیای دم ابلاغ شد و به آن‌ها اعلام گردید که می‌توانند در صورت تمایل در جلسات دادرسی حضور به‌هم رسانند و نسبت به طرح شکایت خود اقدام کنند.

قاضی در ادامه بیان داشت: تاکید دادگاه بر رعایت اصول دادرسی منصفانه و رسیدگی عادلانه، شفاف، صریح و قاطع به پرونده حاضر است و امید داریم با یاری خداوند و مساعدت اولیای دم، بتوانیم با دقت و سرعت و جدیت به این پرونده رسیدگی و رأی مقتضی را صادر نماییم.

82.jpegدر ادامه جلسه دادگاه با دستور قاضی فصل اول کیفرخواست قرائت شد.

در این دادگاه ده متهم از رده‌های نظامی مختلف حضور داشتند.

نماینده دادستان در جریان قرائت کیفرخواست، با ذکر اسامی شکات، خلاصه شکایت و اظهارات شاکیان را مطرح کرد.

وی در ادامه قرائت اظهارات شاکیان پرونده، به بیان درخواست‌های آن‌ها پرداخت و گفت: تحقیقات جامع و بی‌طرفانه دادسرای نظامی برای کشف حقیقت و شناسایی عوامل و اشد مجازات بر اساس نوع مسئولیت آن‌ها؛ تعقیب افراد و عواملی که با عدم اقدام مناسب بعد از وقوع حادثه باعث اخلال در کشف حقیقت شده‌اند؛ شناسایی و تعقیب و مجازات کسانی که اقدام به سرقت اشیا جانباختگان کرده‌اند، مورد توجه بوده است.

در اثنای قرائت کیفرخواست برخی از اولیای‌دم جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی و تعدادی از وکلای آن‌ها به بیان نقطه نظرات خود در باب فرآیند دادرسی پرداختند و اظهار داشتند که پرونده به سبب اینکه پس از اعلام نظر کارشناسی به شکات و وکلای آن‌ها ابلاغ نشده است واجد نقص می‌باشد.

83.jpegقاضی در این بخش خطاب به شکات و وکلای آن‌ها تصریح کرد: این ایراد شما وارد است و دادگاه به همین دلیل بخشی از پرونده را برای رفع نقص به دادسرا ارجاع داده است.

سپس برخی از وکلا و اولیای دم جانباختگان بیان داشتند که این دادگاه را به رسمیت می‌شناسیم و به جهت اقدام دادگاه در ارجاع بخشی از پرونده برای رفع نقص به فرآیند دادرسی امیدوار هستیم.

همچنین قاضی در پاسخ به ادعای برخی از وکلای اولیای دم جانباختگان که معتقد بودند تنها کیفرخواست را قرائت کرده‌اند و موفق به مطالعه مجلدات پرونده نشده‌اند، گفت: دادگاه در جریان دو دوره ۱۰ روزه به شکات و وکلای آن‌ها وقت داد تا ایرادات خود به نواقص پرونده را اعلام کنند و در موارد دیگر نیز به وکلای جانباختگان ابلاغ شد که برای مطالعه پرونده به شعبه دادگاه مراجعه نمایند که اگر این کار را نکرده‌اند نمی‌توان این امر را ناشی از کوتاهی دادگاه دانست.

در این جلسه‌ی دادگاه، اظهارات و شکایت شکات و وکلای آن‌ها به مدت بیش از دو ساعت از سوی قاضی استماع شد و هیچ محدودیتی برای شنیدن اظهارات شکات و اولیای دم و وکلای آن‌ها و متهمان و وکلای آن‌ها وجود نداشت.

در بخش اول کیفرخواست نماینده دادستان نظامی تهران گفت: ۱۰۳ نفر از اولیای دم ضمن مراجعه به دادسرا یا مراجعه وکلایشان شکایت خود را تنظیم کردند.

در پایان این جلسه، قاضی اعلام کرد زمان جلسه بعدی دادگاه متعاقباً اعلام خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy