Wednesday, Nov 24, 2021

صفحه نخست » مشاور امنیتی ترامپ توافق موقت احتمالی با ایران را فاجعه خواند

goldberg_112321.jpg العربیه - مقامات دولت ترامپ بر این باور بودند که با مساله اتمی ایران یا باید همین الان برخورد کرد، یا ده سال دیگر که آنها از هر جهت قدرتمندتر شده‌اند

ریچ گلدبرگ، مدیر برنامه مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی ایران در شورای امنیت ملی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، می‌گوید «توافق موقت» احتمالی دولت بایدن با جمهوری اسلامی، که احیانا به حفظ توانایی‌های هسته‌ای ایران می‌انجامد، «فاجعه» خواهد بود.

مقامات تهران موافقت کرده‌اند تا روز 29 نوامبر در وین با رهبران جهان دیدار کنند تا مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» را از سر بگیرند. در عین حال، دولت بایدن اعلام کرده به دنبال «طرح‌های جایگزین» در صورت شکست مذاکرات است.

به گزارش «فاکس نیوز»، سه‌شنبه، 23 نوامبر 2021، بسیاری از کارشناسان مستقل و مقامات امنیتی دولت پیشین ایالات متحده نگرانند که دولت بایدن بخواهد در مقابل ایران «کوتاه بیاید»، که باعث تضعیف موضع غرب و در نتیجه تهدید بزرگتری از سوی رژیم ایران شود.

گلدبرگ در این باره به «فاکس نیوز» گفت: «ایرانی‌ها می‌‌خواهند هم از شر تحریم‌ها خلاص شوند، و هم در آینده نزدیک به نقطه‌ای برسند که بتوانند به طور قانونی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند.»

مطابق برجام، برخی محدودیت‌های قانونی ایران برای نزدیک شدن به تولید سلاح هسته‌ای، در سال 2023 منقضی می‌شوند. کارشناسان اینطور استدلال می‌کنند که با نظر به عدم پای‌بندی تهران به مفاد برجام، این محدودیت‌ها باید کماکان بر جای بمانند. مشاور امنیتی اسبق آمریکا می‌گوید: «کوتاه آمدن در برابر ایران و برداشتن محدودیت‌های روی برنامه اتمی آن فاجعه است.»

گلدبرگ همچنین ادعا می‌کند دولت ترامپ توافق هسته‌ای 2015 را ترک کرد تا بتواند «اهرم فشاری که آمریکا در اثر پای‌بندی به برجام از دست داده بود» را دوباره به دست آورد. به گفته وی، در آن زمان، مقامات ارشد دولت بر این باور بودند که با مساله اتمی ایران یا باید همین الان برخورد کرد، یا ده سال دیگر که آنها از هر جهت قدرتمندتر شده‌اند. پس چه بهتر که همین امروز این کار را کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy