Monday, Nov 29, 2021

صفحه نخست » مقایسه سخنان معاون وزارت خارجه طالبان با سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی

taliban_112921.jpgواکنش‌ها به "انشاالله" گفتن معاون وزارت خارجه طالبان برای بازگشت آمریکا به افغانستان

زکریا حسنی - رادیو بین المللی فرانسه

شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه طالبان در تازه‌ترین سخنان خود که واکنش‌های منفی زیادی نیز به همراه داشته گفته که "انشاالله" امریکا دوباره به افغانستان برمی‌گردد و طالبان در این راستا تلاش می‌کنند.

طالبان، نزدیک به دو دهه در مقابل آمریکا و متحدان‌اش جنگیدند، کشتند، ویران کردند و سبب آواره‌گی خیلی‌ها نیز شدند.

حالا که طالبان باری دیگر بر افغانستان حاکم شده‌اند، عدم حضور آمریکا در افغانستان سبب انزوای این گروه شده و این انزوا افغانستان را تا لبه‌ی یک بحران انسانی جدی به پیش برده است.

مساله‌ای که طالبان به اهمیت آن به خوبی پی‌برده و برای نزدیکی با آمریکا، تلاش‌ها و لابی‌گری‌هایی را از قبل آغاز کرده‌اند.

شیر محمد عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه طالبان به تازگی در سخنرانی در کابل از تلاش‌های حکومت طالبان برای کشاندن حضور سیاسی آمریکا در افغانستان سخن گفت و به گونه‌ای از خدا خواست تا آمریکا باری دیگر سفارت خود را در کابل بازگشایی کند.

او در این سخنرانی گفت":اگر امروز امریکا سفارت خود را در افغانستان باز بکند، در مدت نیم ساعت تمام اروپا (نمایندگی‌های سیاسی اروپا) به افغانستان می‌آیند...و انشالله به زودترین فرصت خواهند آمد."

سردار شکارچی: از هدف نابودی اسرائیل یک میلیمتر هم عقب نمی نشینیم

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

همزمان با آغاز مذاکرات وین برای جلوگیری از دستیابی ایران به توان تولید سلاح هسته‌ای، سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت که نابودی اسرائیل که وی البته از آن با عنوان "رژیم اشغالگر قدس" یاد کرد، "بزرگترین هدف و آرمان جمهوری اسلامی است" و رژیم اسلامی از این هدف "یک میلیمتر" هم عقب‌ نخواهد نشست.

سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پشت کردن مردم ایران به جمهوری اسلامی و مسئولان آن را "خیال باطل دشمن" خواند و ابراز اطمینان کرد که مردم ایران نه "در پی تغییر نظام هستند" و نه "از جمهوری اسلامی خسته شده اند."

سردار شکارچی گفت که مردم فقط از برخی مسئولان گذشته خسته شده‌اند. با این حال، به گفتۀ سخنگوی ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، خستگی یا نارضایتی مردم از مسئولان گذشته، به معنای پشت کردن آنان به "نظام جمهوری اسلامی نیست." چون به گفتۀ سردار شکارچی، نظام جمهوری اسلامی "صادق ترین، پرکارترین و خالص ترین نظامی است که در طول تاریخ ایران تجربه شده" است. سردار شکارچی در پایان گفت : "اگر هم یک جایی یک مسئولی خیانت کرده، آنهم به خاطر نفوذ دشمن و نظام سلطه و جبهۀ استکبار بوده است."

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

همزمان با اظهارات سردار شکارچی، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، با اشاره به اظهارات مشابه فرماندۀ سپاه پاسداران، حسین سلامی، در روزهای گذشته، گفت که جمهوری اسلامی ایران هدف خود را که نابودی اسرائیل است پنهان نمی کند. بنت سپس اضافه کرد چنین رژیمی نباید از فشار تحریم‌ها آزاد شده و به میلیاردها دلار منابع دست یابد. نخست وزیر اسرائیل سپس افزود : "لغو تحریم‌ها در ازای تقریباً هیچ، باعث خواهد شد که رژیم ایران برنامۀ هسته‌ای خود را دنبال کند و بابت این کار میلیاردها دلار غرامت هم بگیرد.

نفتالی بنت با اشاره به سرکوب مردم اصفهان در روزهای گذشته، افزود : جمهوری اسلامی به روی مردم تشنه که جرأت کردند و آب خواستند، آتش گشود. او گفت : چنین "رژیم آدمکشی نباید به خاطر اعمالش مژدگانی هم بگیرد."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy