Friday, Dec 3, 2021

صفحه نخست » افشاگری اکسیوس، دولت‌های غربی: متن پیشنهادی ایران جدی نبود، رد کردیم

wire3.jpgایران وایر - دور تازه مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی پس از ۵ روز در اتریش به پایان رسید. مذاکره‌کنندگان غربی گفته‌اند از مواضع ایران راضی نیستند و پایگاه خبری اکسیوس گزارش کرده که متن‌ پیشنهادی ایران برای توافق توسط دولت‌های غربی رد شده است.

به نوشته وبسایت آمریکایی اکسیوس، مذاکره‌کنندگان غربی به طرف ایرانی در مذاکرات گفتند که خواست‌های آن‌ها «غیر قابل قبول» است.

آکسیوس همچنین به نقل از مذاکره‌کنندگان غربی نوشته است که تیم مذاکره‌کننده ایران در جریان مذاکرات وین خواسته‌های «غیر معقول» و «یک جانبه‌ای» مطرح کرده است.

اکسیوس به نقل از مذاکره‌کنندگان غربی آورده که ایران خواستار کاهش دائمی تعهدات خود در برجام شده است.

axios.jpg***

مذاکره‌کنندگان غربی تاکید کردند که خواسته‌های ایران نقض توافقات شش دور پیشین از گفتگو‌های وین به‌شمار می‌رود.

در عین حال، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز همزمان با پایان هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای برجام، گفت که این دور از مذاکرات پیشرفتی نداشته است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

آقای مکرون که به امارات متحده عربی سفر کرده است، گفته: «فکر می‌کنم احتمالا این دور از مذاکرات با توجه به مواضع (ایران)، موفقیت‌آمیز نبود و به احتمال زیاد این مذاکرات در کوتاه‌مدت از سر گرفته نشود.»

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه «وال‌ستریت ژورنال» هم که مذاکرات را پوشش می‌دهد به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت که پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران «غیرقابل قبول» و «زیاده‌روی» است.

او در رشته‌توییتی، به نقل از این دیپلمات اروپایی نوشته که ایران در پیش‌نویس‌های خود درخواست‌های مربوط رفع تحریم‌ها را افزایش داده و همزمان تمام تفاهم‌های قبلی درباره گام‌های ایران برای بازگشت به «برجام» را حذف کرده است.

نورمن نوشته است که دیپلمات‌های اروپایی به مذاکره‌کنندگان ایرانی گفته‌اند که پیشنهادات آن‌ها بسیار «سخت‌گیرانه» است و باید مواضع «انعطاف‌پذیری» اتخاذ کنند.

علی باقری کنی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای هم عصر روز جمعه گفت که ایران تاکید کرده پیشنهاداتش در مورد دو موضوع لغو تحریم‌ها و برنامه هسته‌ای روی میز است و طرف‌های مقابل این نیاز را داشتند که برای مشورت پیرامون آن به پایتخت‌های خود رفته و هفته آینده مذاکرات هسته‌ای وین از سر گرفته شود.

آقای باقری کنی همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره گفت که اگر دو پیشنهاد ابتدایی ایران پذیرفته شود، جمهوری اسلامی «سومین پیشنهاد» خود را ارائه خواهد داد.

به نوشته الجزیره پیشنهاد سوم ایران عمدتا درباره پروسه تایید و تضمین قدرت‌های جهانی برای احیای برجام خواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy