Friday, Dec 3, 2021

صفحه نخست » چراغ سبز آمریکا به ایران قبل از شروع مذاکرات وین

5F5D1400-2518-4A97-B3B6-78399B94F6D6.jpegدویچه وله فارسی

روزنامه واشنگتن فری بیکن، نزدیک به محافظه‌کاران، از تعلیق بی‌سر و صدای بخشی از تدابیر تحریمی ایران در دولت بایدن خبر داد. موضوع به معافیت ۱۲۰ روزه فروش برق ایران به عراق بر می‌گردد که ۱۹ نوامبر امضا شده و ده روز بعد به آگاهی کنگره رسیده است.
واشنگتن فری بیکن می‌نویسد، کنگره ابلاغیه این تصمیم را ۲۹ نوامبر، یعنی روز از سرگیری مذاکرات احیای برجام دریافت کرده است. این نشریه، موضوع را "باج‌دهی" به ایران برای اثبات حسن نیت خوانده است.
یک مقام ارشد کنگره به واشنگتن فری بیکن گفته است: «این دیرکرد نشان می‌دهد که دولت بایدن به لغو تحریم‌ها در زمان ازسرگیری مذاکرات چقدر حساس است.»
ریچارد گلدبرگ، مدیر سابق میز مقابله با تسلیحات کشتارجمعی ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفته است: «این تنها یک نمونه ناگوار دیگر از ضعف ایالات متحده در زمانی است که به قدرت و استحکام بیش‌تر از همیشه نیاز داریم. اگر قرار به تمدید معافیت بود، خبر باید قبل از مذاکرات وین اعلام می‌شد.»

معافیت مربوطه، به ایران ۱۲۰ روز دیگر فرصت می‌دهد تا صرفنظر از تحریم‌ها، به عراق برق بفروشد. معافیت از تحریم ایران در دوران ترامپ نیز وجود داشت اما دولت او، چارچوب زمانی معافیت‌ها را در راستای سیاست "فشار حداکثری" بسیار محدود کرده بود.
وزارت خارجه آمریکا اما در پاسخ به انتقاد نمایندگان کنگره، تاخیر در ارسال ابلاغیه را ناشی از تعطیلات ایام شکرگذاری و بسته بودن دفاتر کنگره در روزهای ۲۳ و ۲۴ نوامبر دانسته است.
این وزارتخانه در توضیح امر همچنین اعلام کرد فروش برق ایران به عراق "در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده" است و تاکید کرد عراق یک شریک حیاتی در منطقه است و انتظار می‌رود با این معافیت، همکاری‌های سیاسی و اقتصادی این کشور با واشنگتن بهتر از قبل ادامه یابد.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ واشنگتن فری بیکن گفته است که این معافیت برای کسب اطمینان از تولید انرژی عراق و تامین نیازهای کوتاه مدت این کشور امضا شده و مشروط به آن است که بغداد در کاهش وابستگی‌ها بکوشد.
این سخنگو اما در باره ارتباط معافیت با تسهیل مذاکرات احیای برجام اظهارنظری نکرده است.
گزارش واشنگتن فری بیکن در حالی منتشر شده که مذاکرات وین بدون نتیجه متوقف شد و اروپایی‌ها از پیشرفت کار ابراز سرخوردگی کردند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته که به نظر نمی‌رسد که ایران جدیت لازم را برای بازگشت به برجام و پایبندی متقابل به تعهدات داشته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy