Wednesday, Dec 15, 2021

صفحه نخست » چالش جدید تیم باقری در مذاکرات وین / اروپا به ایران ضرب الاجل داد

vienna_121521.jpgتروئیکای اروپایی برای گرفتن امتیاز از ایران و تحت فشار قرار دادن تهران موضوع تعیین سقف زمانی برای مذاکرات وین را مطرح کرده است. رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی می گوید این اقدام با هدف برهم زدن آرامش عمومی در ایران، فشار به افکار عمومی و ایجاد اغتشاش روانی در سایر طرف‌های مذاکره و جامعه ایران نسبت به زمان و نتیجه مذاکرات است

رویداد۲۴ - پایگاه خبری العربی الجدید امروز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه ایرانی از تلاش طرف غربی در مذاکرات وین برای تعیین سقف محدودیت زمانی برای مذاکرات هسته‌ای تا پایان ماه دسامبر خبر داد و نوشت که طرف ایران به شدت با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

منابع آگاه ایرانی در گفتگو با العربی الجدید عنوان کردند که طرف‌های غربی برای تحت فشار قرار دادن هیئت ایرانی با هدف عقب نشینی‌های قابل توجه و گرفتن امتیاز برای رسیدن به توافق هسته‌ای، به موضوع تعیین سقف زمانی برای مذاکرات وین اشاراتی داشته اند.

بر اساس این گزارش، هیئت‌های سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان به موازات فشار‌هایی که از طریق اظهارنظر‌ها و بیانیه‌های مشترک خارج از اتاق‌های مذاکره بر ایران وارد می‌کنند، آن‌ها را با تلاش برای تعیین سقف زمانی برای مذاکرات وین تا پایان دسامبر تشدید کردند.

به گفته منابع آگاه ایرانی طرف‌های غربی این تصمیم را بدون هیچ گونه هماهنگی با طرف‌های چینی و روسی اتخاذ کرده و نسبت به رفتار تروئیکای اروپایی در جریان مذاکرات با ایران اعتراض کردند.

بر اساس این گزارش، هیئت ایرانی با قاطعیت با این فشار‌های اروپایی درباره تعیین سقف زمانی مخالفت و تأکید کرده که آماده ادامه مذاکره برای رسیدن به توافقی «استوار و غیر شتابزده» است به خصوص که «در روز‌های گذشته مذاکرات خوبی برای تعیین موارد اختلافی انجام شده است».

منابع ایرانی تأکید کرده اند که طرف‌های اروپایی تحت فشار امریکا و اسرائیل حاضر به پذیرش درخواست ایران درباره رفع تحریم ها، که اصل مشکلات و اختلافات به آن برمی گردد، نیستند در حالی که عقب نشینی‌های بزرگی را از ایران انتظار دارند که فراتر از توافق هسته‌ای است.

این منابع اشاره غرب به تعیین سقف زمانی را تاکتیکی برای افزایش فشار‌ها بر ایران و واداشتن آن به ترک موضوع رفع همه تحریم‌ها دانسته و افزوده اند که این روش اروپایی‌ها به نتیجه نمی‌رسد و اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

غرب به دنبال افزایش فشار بر ایران برای احیای برجام

نورنیوز سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نخستین واکنش‌ها به این خبر را نشان داده و با انتشار سلسله یادداشت‌هایی تلاش غرب را با هدف برهم زدن آرامش در ایران توصیف کرده است.

نورنیوز جزئیات بیشتری از این خبر منتشر کرده و در این باره نوشته: «رویکرد زمان دار کردن مذاکرات که به صورت هماهنگ از سوی سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات و همچنین در گفتگو‌های آژانس با سازمان انرژی اتمی کشورمان پیگیری می‌شود، توسط راب مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران نیز در برخی محافل غیر رسمی باشرکای واشنگتن مطرح شده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: اخبار رسیده به نور نیوز حاکی است که طرف غربی مذاکرات وین که به گفته مذاکره کننده ارشد کشورمان "هنوز حاضر به آغاز فرایند جدی مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها نشده"، بهره گیری از اهرم زمان برای افزایش فشار بر ایران را در دستور کار قرار داده است.

نورنیوز آمریکا را فاقد صلاحیت تصمیم گیری درباره تعیین مهلت زمانی برای مذاکرات وین به دلیل خروج از برجام دانسته و نوشته که اتخاذ این رویکرد بدون اخذ موافقت سایر طرف‌های مذاکره یعنی ایران، چین و روسیه واجد ارزش حقوقی از نقطه نظر تاثیر گذاری بر اصول و مبانی مذاکرات نیست.

رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی تلاش غرب برای تعیین سقف زمانی در مذاکرات وین را یک تاکتیک مذاکراتی برای تحت فشار قرار دادن ایران خوانده و آن را حربه‌ای برای متوجه کردن اتهام وقت‌کشی به تهران به منظور مقصر قلمداد کردن ایران در شرایط عدم توافق احتمالی دانست.

نورنیوز در گزارش دیگری موضوع تلاش غرب برای تعیین سقف زمانی در مذاکرات وین را با هدف برهم زدن آرامش عمومی خواند و نوشت که «تعیین ضرب‌الاجل برای دستیابی به توافق» به عنوان مولفه جدید فشار به افکار عمومی و مذاکره‌کنندگان ایرانی به ادبیات رسانه‌ای طرف غربی مذاکرات وارد شده است. تکرار رسانه‌ای کلیدواژه ضرب‌الاجل ضمن ایجاد اغتشاش روانی در سایر طرف‌های مذاکره، جامعه ایران را نسبت به زمان و نتیجه مذاکرات شرطی کنند.

پایان راه توافق هسته ای نزدیک است؟

روز گذشته علی باقری رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی بار دیگر به شرط وجود اراده در طرف های غربی برای رسیدن به توافق اشاره کرد و گفت که رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای وین مشروط به «وجود اراده جدی و آمادگی عملی در طرف مقابل برای اجرای همه تعهدات مربوط به توافق هسته‌ای بدون هیچ استثنایی است». او افزود که اولویت اصلی ایران رفع تحریم‌های غیر قانونی علیه ایران است و تأکید کرد که هنوز مذاکرات در این باره وارد مرحله جدی نشده است.

شب گذشته نیز نمایندگان دائم بریتانیا، آلمان و فرانسه در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک به لفاظی‌های خود علیه ایران ادامه دادند و با انتقاد از مواضع هسته‌ای ایران در مذاکرات وین هشدار دادند که ایران و قدرت‌های بزرگ به سرعت در حال رسیدن به پایان راه توافق برجام هستند.

این بیانیه که روز گذشته در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک قرائت شد اتهاماتی را متوجه ایران کرده و ادعا کرده که برنامه هسته‌ای ایران هرگز به اندازه امروز پیشرفته نبوده است و صلح و امنیت بین المللی و نظام جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند.

این بیانیه در ادامه ادعا می‌کند که «ایران از مصالحه‌هایی که پس از چندین هفته مذاکرات سخت به دست آمده بود، عقب نشینی کرده و در عین حال درخواست‌های حداکثری بیشتری را ارائه کرده است. ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که تشدید برنامه هسته‌ای ایران، برجام را به طور کامل از بین خواهد برد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy