Wednesday, Dec 15, 2021

صفحه نخست » اولین مصاحبه شقایق باپیری پس از ترک اردوی تیم ملی ایران

اگر از ما چک نگرفته بودند هیچ کس برنمی‌گشت

شقایق باپیری در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای آمریکا گفت که اگر از بازیکنان تیم چک یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی برای وثیقه نگرفته بودند، هیچ یک از اعضای تیم به ایران برنمی‌گشتند.

خانم باپیری در نخستین مصاحبه پس از ترک اردوی تیم ملی هندبال ایران با اشاره به این که در ایران تفاوت زیادی بین زن و مرد است، به علی عمادی، خبرنگار اعزامی بخش فارسی صدای آمریکا به مسابقات قهرمانی هندبال زنان جهان در اسپانیا، گفت: «ما واقعا محدودیم. اگر فدراسیون از ما مبلغ یک میلیارد و پانصد هزار تومان نگرفته بود، مطمئن باشید هیچ کس بر نمی‌گشت.»

خانم گل هندبال ایران با نقل یک تجربه از محدودیت‌های حین مسابقه، گفت: «بازی اول مقنعه من را کشیدند، حالا نیافتاد، اما کشیدند. نمی‌دانید سرپرست با من چطوری رفتار کرد! سر من داد می‌زد!»

او با بیان این که «منکر این نمی‌شوم که در ایران اگر هم دوست نداشته باشیم، قبول کرده‌ایم که حجاب داشته باشیم»، گفت که نمی‌تواند بپذیرد چنین رفتارهایی با او بشود.

بیشتر بخوانید:

shaghayegh_121521.jpgایران اینترنشنال - شقایق باپیری، بازیکن تیم ملی هندبال زنان ایران، روز سه‌شنبه ۲۳ آذر ماه، هتل محل اقامت تیم را ترک کرد. باپیری از سال ۲۰۱۵ عضو‌ تیم ملی هندبال زنان ایران بوده است و در رقابت‌های قهرمانی جهان در اسپانیا یکی از بازیکنان باتجربه ایران به شمار می‌رفت.

باپیری در ویدیویی که به صورت اختصاصی در اختیار ایران اینترنشنال قرار داده، ناپدید یا دزدیده شدن خود را تکذیب کرد و گفت: دلیلم برای پناهندگی داشتن آینده بهتر در ورزش و پیشرفت ورزشی بوده است. کل دوران زندگی را به دنبال ورزش بوده‌ام و هیج وقت به دنبال سیاست نبودم.

باپیری در ادامه گفت: امیدوارم زنان و دختران سرزمینم در ایران حق آزادی داشته باشند، کسی به آن‌ها زور نگوید و به عنوان جنس دوم به آن‌ها نگاه نکنند.

صدای آمریکا - پس از حمله افراد ناشناس به گوهر عشقی در هفته گذشته که عازم محل دفن فرزندش ستار بهشتی بود، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گزارش تصویری ۵ دقیقه‌ای را منتشر کرده که طی آن مدعی شده هیچ حمله‌ای در آن روز صورت نگرفته است؛ ‌گزارشی که با واکنش گوهر عشقی و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

یوسف سلامی، گزارشگر صداوسیما، در این گزارش با انتشار تصاویری مبهم، از پشت سر و بدون تاریخ، مدعی شده که گوهر عشقی خود روی زمین افتاده و مورد حمله افراد ناشناس قرار نگرفته؛ ادعایی که با ارائه مستندات تصویری فراوانی از سوی کاربران مورد تردید و تکذیب قرار گرفته است.

گوهر عشقی،‌ مادر ستار بهشتی کارگر و وبلاگ‌نویسی که در آبان ۹۱ و در حالی که در بازداشت نیروی انتظامی بود جان خود را از دست داد، در گفتگو با مسیح علینژاد در واکنش به این گزارش گفت: «چرا از همان روز اول فیلم دوربین مداربسته را پخش نکردند؟ چرا فیلم به قتل رسیدن ستار مرا پخش نمی‌کنند؟ چرا روزی که بچه‌های مردم را کشتند دوربین نبود؟ امروز مرا زدند فردا نوبت مادر دیگری است.»

محمد آقا سلطان، برادر ندا آقاسلطان از کشته‌شدگان اعتراضات سال ۸۸ تهران که هیچگاه شلیک کننده به او دستگیر نشد، نوشته است: «تنها ایده‌ای که به ذهن ناقصشون برای ساختن فیلم میرسه اینه که یه فیلم از پشت نشون بدن. مستند تقاطع رو هم که ساختن، ۲ ساعت روده‌درازی کردن، آخرش گفتن این زنه که پشتش به دوربینه به ندا شلیک کرد. در حالی که فیلم ۲ دوربین از روبرو رو من با چشم خودم دیدم. تو این ۱۰ روز کجا بودید؟»

هدیه کیمیایی، روزنامه‌نگار، با اشاره به واکنش گوهر عشقی، بخشی از صحبت او را در نقد این مستند که جایی از آن مدعی شده مادر ستار بهشتی در مسیر رفتن برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا بوده، نقل کرده: «من دوز دوم واکسنم را تابستان زدم، من داشتم می‌رفتم امامزاده سر قبر بچه‌ام. من ۹ ساله دروغ نگفتم.»

عطاءالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اول محمد خاتمی در نظری متفاوت و در دفاع از محتوای منتشره از سوی صداوسیما نوشته: «گزارش يوسف سلامى، از خبرگزارى صدا و سيما درباره ماجراى مضروب شدن خانم گوهر عشقى را حتما ببينيد. به نظرم اين رويكرد جديد سازمان صداوسيما بسيار هوشمندانه است. حالا نوبت بی بی سى و ديگران است كه از ماجراسازى شان دفاع كنند. اين رويكرد خبرگزارى صداوسيما، حرفه اى و موثر است.»

خشایار مصطفوی، کارگردان و از کسانی که معتقد است این گزارش ساختگی و فاقد هرگونه اعتبار فنی است، در رشته توییتی نوشت: «نظر تخصصی: عمق رنگ و کیفیت ظاهر (لوک) فوتیجی که به عنوان فیلم دوربین مداربسته‌ی کوچه در این فیلم نمایش داده می‌شود با دو دوربین گوپرو (Gopro) سری پنج یا شش گرفته شده است که در حالت واید قرار گرفته‌. وایت بالانس تصویر در حالت اتوماتیک قرار ندارد. بازیگری و کارگردانی افتضاح است. ‎#گوهرعشقی».

مهدی یراحی، خواننده و دارنده جایزه موسیقیایی باربد هم واکنش نشان داده و با مخاطب قرار دادن برنامه‌هایی از این دست در صداوسیما و یادآوری قتل چند فعال و منتقد سیاسی طی سالیان اخیر، نوشته است: «‎#بیست_و_سی پیشنهاد می‌کنم فیلم دوربین مدار بسته‌ی لحظه‌ی قتلِ ستار بهشتی، سعید زینالی و دیگر قربانیان را هم منتشر کنید تا دشمنان ‎#نظام برای همیشه رسوا شوند. #گوهر_عشقی».

ابتدای آبان ماه امسال و در آستانه سالگرد کشته شدن ستار بهشتی،گوهر عشقی با انتشار ویدئویی به بازخوانی رویدادهای هنگام بازداشت فرزندش پرداخته بود که نهایتا منجر به بازداشت او و برخی اعضای خانواده‌اش پیش از برگزاری مراسم سالگرد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy