Friday, Dec 24, 2021

صفحه نخست » سفیر جمهوری اسلامی در یمن چگونه مُرد؟

تردیدها در مورد مرگ مشکوک حسن ایرلو بیشتر شد

کیهان لندن - انتشار تصویری از حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی در یمن که مقامات رژیم ایران مدعی شده‌اند در اثر ابتلا به کرونا مُرده تردیدها در مورد علّت اصلی مرگ او را بیشتر کرده است.

در تصویری که از ایرلو روی تحت بیمارستان منتشر شد آثار کبودی روی بینی او مشهود است هرچند که برخی ادعا کردند ناشی از نصب تجهیزات تنفسی است. برخی دیگر نیز مطرح کرده‌اند که اگر او مبتلا به کرونا بود پرستار با پوشش مخصوص از او مراقبت می‌کرد نه با لباس آستین کوتاه و بدون دستکش و تجهیزات پزشکی!

تحلیل مجتبی واحدی:

***

مقامات جمهوری اسلامی از جمله حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه رژیم گفته‌اند سعودی‌ها در انتقال ایرلو دیر تصمیم گرفتند و برخی دستگاه‌های اجرایی آنها در انتقال وی تعلل کردند و همین باعث مرگ او شده است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی اتهام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلل در اجازه انتقال ایرلو را رد می‌کند. فرماندهان ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کردند بازگشت حسن ایرلو را تسهیل کرده‌ و ترتیبی داده‌اند که یک هواپیمای پزشکی عراقی او را از صنعا به بصره در عراق منتقل کند.

tasvir.jpg

این ائتلاف در بیانیه‌اش تاکید کرده است که تسهیل انتقال ایرلو از صنعا را به دلایل بشردوستانه و با میانجیگری عمان و عراق ظرف ۴۸ ساعت پس از اطلاع از وضعیت سلامتی وی آغاز کرده است.

ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی اظهارات مقامات جمهوری اسلامی را «توهین‌آمیز» و «غیرقابل قبول» خوانده است.

فوأد حسین وزیر خارجه عراق نیز روز پنجشنبه دوم دی‌ماه در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان در تهران گفت دولت عراق به‌خصوص شخص مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور برای ارتباط با طرف سعودی جهت انتقال ایرلو تلاش فراوانی کردند و در این زمینه «بین آمریکا و عربستان سعودی هم همکاری وجود داشت که از همه برای تلاش‌هایشان سپاسگزاری می‌کنم.»

دو روز پس از اعلام خبر مرگ حسن ایرلو، پس از آنکه حدس و گمان‌های متعددی در این زمینه زده شد که وی همان عبدالرضا شهلایی است که آمریکا برای دستگیری وی جایزه تعیین کرده، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد او عبدالرضا شهلایی (سردار شهلایی) معروف نیست که در فهرست تحریم‌ها قرار دارد.

مقامات وزارت خارجه آمریکا به بخش فارسی «صدای آمریکا» گفته‌اند ایرلو و شهلایی دو فرد متفاوتند. وزارت خارجه آمریکا تأکید کرده جایزه ۱۵ میلیون دلاری دستگیری شهلایی همچنان پابرجاست. این جایزه مربوط به برنامه «پاداش برای عدالت» جهت اطلاعات منجر به دستگیری تروریست‌هاست.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

وزارت خارجه آمریکا در پاسخی کتبی اعلام کرده است که این وزارتخانه «از گزارش‌های مبنی بر درگذشت حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن، به دلیل ابتلا به کرونا مطلع است» و «پاداش [مربوط به اطلاعات منجر به دستگیری] عبدالرضا شهلایی همچنان پابرجاست.»

در وبسایت «پاداش برای عدالت» وزارت خارجه به زبان فارسی آمده است: «وزارت خارجه آمریکا تا ۱۵ میلیون دلار پاداش برای اطلاعاتی که منجر به ایجاد اختلال در ساز و کارهای مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تمامی شاخه‌های آن، شامل نیروی قدس شود، ارائه می‌دهد.»

این وبسایت در ادامه عبدالرضا شهلایی را «یک فرمانده عالیرتبه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مستقر در صنعا، یمن» معرفی می‌کند. در ادامه آمده است: «شهلایی دارای سابقه‌ای طولانی در هدف قرار دادن اتباع آمریکایی و متحدان آمریکا در سطح جهان دارد.»

خبرگزاری دولتی ایرنا در همین ارتباط با «شهید» اعلام کردن ایرلو می‌نویسد «نقش شهید ایرلو در کنار قاسم سلیمانی فراموش نمی‌شود.» این خبرگزاری در گزارشی تأکید کرده بود ایرلو «به سردار شهلایی معروف و از فرماندهان مقاومت بوده» و نقش او در کنار قاسم سلیمانی فراموش نمی‌شود. اما ساعاتی بعد این عبارت که وی همان «سردار شهلایی و از فرماندهان مقاومت بوده» از گزارش ایرنا حذف شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy