Friday, Dec 24, 2021

صفحه نخست » درخت کریسمس از کجا آمد؟

5EC52020-BC16-4353-999B-BBB7993712E6.jpegبی بی سی فارسی

وقتی به کریسمس فکر می‌کنیم، اولین تصویری که به ذهن می‌رسد درخت کریسمس است که با آذین‌های درخشان چشمک‌زن و رنگارنگ آراسته شده است.
رسم و آئین آوردن درخت کاج در خانه و تزئین آن از کجا آمده است؟
باور بر این است که رسم درخت کریسمس در بریتانیا از دوران ویکتوریا شروع شد. دورانی که ملکه ویکتوریا بر تخت سلطنت بود یعنی از سال ۱۸۳۷ تا ۱۹۰۱ میلادی.

معروف است که ملکه ویکتوریا و همسرش شاهزاده آلبرت از طرفداران پر‌و‌پا‌قرص آداب کریسمس بودند.
هر چند آداب و رسوم کریسمس به سال‌ها پیش از آنها بر‌می‌گردد.

مراسم کریسمس ریشه در کشور آلمان دارد، جایی که پرنس آلبرت به‌دنیا آمده بود و در دوران جورج زمانی که جورج سوم بر تخت سلطنت بود به انگلستان وارد شد.
سنت درخت کريسمس، به آلمان قرن شانزدهم ميلادی و زمانی که مسيحيان، درختان تزيين شده را به خانه‌های خود آوردند، برمی‌گردد. همچنين در آن زمان عده‌ای هرم‌هايی از چوب می‌ساختند و آنرا با شاخه‌های درختان هميشه سبز و شمع تزيين می‌کردند.

جورج سوم همسری آلمانی به نام شارلوت داشت که گمان بر این است که عادت داشته در دههٔ ۱۷۹۰ درخت کریسمس را در خانواده‌اش تزئین کند.
ملکه ویکتوریا و پرنس آلبرت کسانی بودند که باعث شدند این رسم فراگیر و محبوب شود و تزئین درخت کریسمس باب روز شود به همین دلیل است که تصور بیشتر افراد این است که رسم درخت کریسمس از بریتانیا شروع شده است.

ابتدا رسم بود که درخت‌ها را روی میز می‌گذاشتند چون کوچک‌تر بودند اما وقتی انتقال درخت از نروژ امکان‌پذیر شد مردم درخت‌ها را روی زمین و هدیه‌ها را پای درخت گذاشتند.
دلیل استفاده از درخت کاج برای این مراسم همیشه ‌سبز بودن آنهاست. اینکه در اوج زمستان هم انبوهی از برگ‌های سبز و درخشان دارند.

از سال ۱۹۴۷، نروژ برای سپاسگزاری از کمک بریتانیا در جنگ جهانی دوم به این کشور هر سال درختی به لندن هدیه می‌دهد.
در ماه نوامبر برای قطع این درخت در جنگل مراسم ویژه‌ای در نروژ برگزار می‌شود. سپس این درخت از مسیر دریایی به سوی لندن راهی می‌شود و باقی مسیر را با تریلر بزرگی طی می‌کند.

سپس برای قرار دادن آن در میدان ترافالگار لندن از جرثقیل‌های مخصوص استفاده می‌کنند. این درخت به شیوهٔ سنتی نروژی تزئین می‌شود، با رشته‌های زینتی و نورانی که نه به صورت عرضی از لابه‌لای شاخه‌های درخت بلکه به طور عمودی از بالا به پایین درخت آویخته می‌شوند.
در آمریکا هم بسياری از آنها در قرن نوزدهم، درخت کريسمس را چيزی غريب می‌دانستند. اولين درخت کريسمس در آمريکا، مربوط به سال ۱۸۳۰ است که آنهم توسط ساکنان آلمانی پنسيلوانيا به نمايش گذاشته شد. اين درخت برای جلب کمکهای مردمی برای کليسای محلی برپا شد. در سال ۱۸۵۱، چنين درختی در محوطه خارجی يک کليسا برپا شد اما وجود آن برای ساکنان محل بسيار توهين آميز و نوعی بازگشت به بت پرستی به شمار می‌آمد و آنها خواستار جمع کردن تزيينات شدند.
اگرچه سال‌ها بعد درخت کريسمس به تدريج در ايالات متحده محبوبيت ‌يافت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy