Monday, Dec 27, 2021

صفحه نخست » گردشگر ترک بازداشت شده در ایران: چیزهایی دیدم که فقط در فیلم‌ها دیده بودم

turkish_122721.jpgایران وایر - «بورا اومروغلو»، عکاس و گردش‌گر ترک که روز ۲۵ آذرماه در ایران بازداشت و پس از ۷ روز آزاد شد در یک رشته استوری در صفحه اینستاگرام خود جزییات روزهای بازداشت خود را روایت کرده است.

او که پس از آزادی، ناچار شد سفر خود را که با پای پیاده و به مقصد هندوستان برنامه‌ریزی شده بود، لغو کند و به ترکیه بازگردد نوشته است که حالا «در استانبول و در کنار خانواده حالش خوب است» اما می‌خواهد بگوید که در روزهای بازداشت بر او چه گذشته است.

بورا اومراوغلو در ابتدای روایت خود را معرفی کرده و نوشته است: « برای کسانی که من را نمی‌شناسند من بورا هستم از ۱۵ مارس ۲۰۲۱ سفری زمینی را آغاز کردم که حدود ۱۰ ماه طول می‌کشیدو قرار بود مسافت ۴۷۶۴ کیلومتر از ترکیه تا هندوستان را پیاده طی کنم.»

او در ادامه نوشته است در دویست و پانزدهمین روز سفر خود در ورودی شهر آباده نزدیک به شهر شیراز مرکز استان فارس «به ظن عکسبرداری از یک پایگاه نظامی» توسط پلیس بازداشت و «پس از تحقیقاتی کوتاه و عجولانه» به «یک زندان مخفی در شیراز» منتقل شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

او گفت در آنجا به او گفته شده به اتهام «ورود غیرقانونی به ایران، عکاسی از پایگاه نظامی و جاسوسی» بازداشت شده است.

او گفته است که ۲۳ ساعت را در یک سلول انفرادی سرد ۴ متری در یک زندان مخفی نگه داری شده و اگر چه «شاهد هیچ خشونتی» نبوده اما چیزهایی به چشم دیده که پیش از آن فقط در فیلم‌های سینمایی دیده است: « پلیس‌های نقابدار عصبانی که به من دستبند می‌زدند، یک کنسولگری ناکارآمد، قضات عصبانی، آمد و رفت با چشم بند و سلول‌های خیلی سرد یا خیلی گرم که نفسم در آن بند می‌آمد.»

خانواده بورا اومروغلو، پس از آزادی او اعلام کردند که از طریق سفارت ترکیه پیگیر آزادی او شده‌اند.

این گردشگر ترک نوشته است که در دو روز پایانی بازداشتش به یکباره همه چیز تغییر کرده است: « نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد اما دمای سلول به یکباره عادی شد، چراغ بالای سرم را خاموش کردند که بتوانم بخوابم. می‌پرسیدند چای یا سیگار نمی‌خواهی؟ یک پتوی دیگر لازم داری؟ و صبح من به یکباره آزاد شدم.»

او در انتها گفته است آزادی خود را حاصل تلاش و زحمت افراد زیادی می‌داند: « من می‌دانم خیلی‌ها درگیر ماجرا بودند از خانواده و دوستان نزدیکم تا وزرا، افراد با نفوذ تا رسانه‌های ایران شبکه‌های اجتماعی.ایران نه به خاطر اتفاقی که برای من افتاد بد است و نه به خاطر مسائل دیگر خوب. حالا دیگر همه چیز تمام شده است.»

بورا اومراوغلو تنها گردشگری نیست که به اتهامات واهی در ایران بازداشت شده است.

«سعید دهقان»، وکیل «بنجامین بریر»، گردشگر فرانسوی که از اردیبهشت‌ماه سال جاری در زندان مشهد زندانی است امروز ششم دی‌ماه ۱۴۰۰ با انتشار توییتی در حساب کاربری خود از اعتصاب غذای او در زندان مشهد خبر داد.

این عضو کانون بین‌المللی وکلا امروز دوشنبه ۶دی‌۱۴۰۰ در حساب کاربری‌اش با اشاره به اینکه این گردشگر فرانسوی دومین کریسمس خود را در زندان سپری می‌کند، نوشته است که موکلش در پی محرومیت از تماس با خانواده به مناسبت کریسمس دست به این اقدام زده است.

شماری از شهروندان ایرانی امریکایی نیز در زندان‌های ایران به سر می‌برند که برخی از آن‌ها، از جمله «سیامک نمازی» و «باقر نمازی»، «مراد طاهباز»، «کامران قادری» و «انوشه آشوری» با شرایط دشوار و اتهامات سنگین مواجه هستند و در شرایطی دشوار، دوران محکومیت خود را طی می‌کنند.

تحلیل‌گران غربی بارها گفته‌اند که جمهوری اسلامی از افراد دو تابعیتی به عنوان گروگان استفاده می‌کند تا از دولت‌های غربی پول و امتیاز بگیرد.

وزارت خارجه ایالات متحده بارها بازداشت بی‌دلیل و خودسرانه شهروندان امریکا و کشورهای دیگر، از جمله ایرانیان دوتابعیتی توسط جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده و خواستار آزادی بلافاصله و بی قید و شرط آن‌ها شده است.

شماری از زندانیان سابق دوتابعیتی، از جمله «جیسون رضاییان» و «کایلی مور گیلبرت» از ایران به‌عنوان ناامن‌ترین کشورها برای سفر گردش‌گران خارجی یاد کرده و به آن‌ها هشدار داده بودند تا حد امکان به ایران سفر نکنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy