Tuesday, Dec 28, 2021

صفحه نخست » سرنوشت شهروندان غربی در زندان‌های ایران به سرنوشت اسدالله اسدی گره خورده است

assadi_122821.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

روزنامۀ لوموند در مطلبی به قلم غزل گلشیری دربارۀ اعتصاب غذای جهانگرد جوان فرانسوی، بنژمن بیریر، در زندان وکیل آباد مشهد از قول وکیل وی، سعید دهقان، نوشته است که بیست ماه پس از دستگیری و زندان جهانگرد فرانسوی به اتهام جاسوسی و تبلیغ علیه نظامی اسلامی، نامبرده هنوز محاکمه نشده است.

به نوشتۀ لوموند سرنوشت جهانگرد فرانسوی زندانی در ایران و دیگر زندانیان غربی در این کشور به سرنوشت دیپلمات ایرانی، اسدالله اسدی، گره خورده است. اسدالله اسدی، دبیر سفارت ایران در اتریش است که به جرم سازماندهی عملیات تروریستی نافرجام در فرانسه در بلژیک محاکمه و به بیست سال زندان محکوم شد. تهران مکرراً خواستار آزادی وی شده است. با این حال، در هفته های گذشته مقامات جمهوری اسلامی از جمله وزیر امور خارجۀ این کشور به طرز عجیبی از ایرانیان مقیم خارج از کشور می خواهند که به کشور بازگردند و هراسی از دستگیر شدن به دل راه ندهند.

خواهر جهانگرد فرانسوی به روزنامۀ لوموند گفته است که "بنژمن بیریر دچار افسردگی شده است و وی روزانه متحمل شکنجه‌های روحی می شود." او سپس افزوده است که برادرش در زندان ناگهان از تلفن و دسترسی به کتاب محروم شده است. هیچیک از همبندان وی زبان او را نمی فهمند و خود بنژمن بیریر در بین زندانیان اعدامی نگهداری می شود که یکی پس از دیگری ناپدید می شوند. او افزوده است که بنژمن بیریر نمی تواند در گفتگوهای تلفنی وارد جزئیات شود، زیرا مکالمات وی ضبط و ترجمه می‌شوند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به گفتۀ خواهر جهانگرد فرانسوی، اعتصاب غذا تنها و آخرین وسیلۀ اعتراض برادرش به نقض حقوق خود در زندان ایران بوده است. لوموند نوشته است که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جهانگردان خارجی حدود ده ایرانی دو تابعیتی را به اتهام های مشابه دستگیر و زندانی کرده است. جمهوری اسلامی ایران صریحاً از این زندانی ها از جمله نارنین زاغری-رتکلیف جهت باج ستانی استفاده می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy