Monday, Jan 3, 2022

صفحه نخست » جمع کردن اتوبوس‌ها؛ پاک کردن صورت مسئله اتوبوس‌خوابی

autobuskhabi.jpg دویچه وله - مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اتوبوس‌خوابی را "بحث حاشیه‌ای" خوانده بود. حال او از تصمیم مشترک شورا و شهردار برای جمع‌آوری اتوبوس‌ها خبر می‌دهد. اقدامی در نادیده گرفتن یک واقعیت اجتماعی.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جلسه سه‌شنبه ۱۴ دی‌ از جمع‌آوری‌ اتوبوس‌‌هایی خبر داد که افراد بدون سرپناه شب را با ۱۲ الی ۲۵هزار تومان هزینه بلیط در آنها به صبح می‌رسانند.

چمران که در اولین واکنش، پدیده اتوبوس‌خوابی تهرانی‌ها را "بحث حاشیه‌ای" خوانده بود، گفته که در توافق با شهرداری، قرار شده اتوبوس‌ها برچیده شوند: «شنبه یا یکشنبه بساط اتوبوس‌هایی که در شب محل خواب افراد است جمع می‌شود.»

او بدون اشاره به زمان دقیقی، وعده داد که اتوبوس‌ خواب‌ها ساماندهی می‌شوند.

👈 مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

با این تصمیم، خط بطلانی بر یک واقعیت و پدیده نوظهور اجتماعی در تهران کشیده می‌شود. چمران گفته است: «البته گرمخانه‌ها جا و فضا دارند و جایگزین مناسبی هستند.»

طبق گزارش‌های منتشر شده و تأیید مقامات شهرداری، به دلیل فضای نامناسب گرم‌خانه‌ها و ظرفیت اندک‌، اتوبوس‌خواب‌ها حاضرنیستند شب را در آنها به صبح برسانند.

چمران علت جمع‌آوری اتوبوس‌های شهرداری را غیربهداشتی بودن‌‌ آنها خوانده و پرسیده است: «صبح که این افراد بیدار می‌شوند چه کنند؟»

او حساسیت افکار عمومی در باره بی‌سرپناهی نیروی کار کم‌درآمد در تهران را به "فضای عمومی تبلیغاتی به ویژه خبرگزاری‌های خارجی" د نسبت داد و گفت: «یادشان رفته که زباله‌گردهای لندنی یا دیگر کشورها چگونه زندگی می‌کنند.»

رئیس شورای شهر تهران موضوع دریافت پول در مسئله اتوبوس و بی‌آرتی‌ خوابی را نیز رد کرد و گفت: «عده‌ای درمانده به اتوبوس‌ها پناه می‌آورند و این کار خیر بوده است.»

ناصر امانی عضو شورای شهر نیز این عمل شهرداری تهران را از سر "خیرخواهی و برای پناه‌دادن" به عده‌ای خواند که شهرداری "نگران یخ‌زدگی" آنها بوده، "اما انعکاس بیرونی خیلی بدی داشته است. "

امانی گفت: «ظاهر این اتوبوس‌ها نیز خوب نیست و شکل بدی دارد و پیشنهادم این است که این کار جمع شود و اگر قرار است کاری انجام شود از همان سوله‌های مدیریت بحران استفاده شود و نه اینکه تا صبح در اتوبوس بمانند.»

معاون فرهنگی شهرداری تهران حتی در گستردگی اتوبوس‌خوابی ابراز تردید کرده و گفته است: «به نظر من اپیدمی نشده و به این گستردگی نیست ولی نسبت به همین میزان کم هم وظیفه داریم و شایسته نیست.»

امین توکلی‌زاده تأکید کرد که اگر این گونه باشد "عذرخواهی" می‌کند. او افزود: «اساسا با چند عکس می‌توانیم بگوییم، چنین چیزی اپیدمی و آنقدر گسترده است؟ یا دو سه عکس گرفته شده و روی آن مانور داده می‌شود.»

معاون شهرداری تهران از سوله‌های بحران، مساجد و حسینیه‌ها به عنوان مکان‌های احتمالی برای استقرار این گروه از جامعه یاد کرد.

تهران با میلیون‌ها شهروند ثابت و غیرثابت و به عنوان گران‌ترین شهر ایران، با معضل گرانی مسکن و اجاره بها روبروست. نبود کار در شهرستان‌ها و تشدید بحران‌های اقتصادی، بر مشکلات پایتخت افزوده است. شماری از کارگران فصلی یا دستفروشان شهرستانی شاغل در تهران نیز در ماشین‌های خود می‌خوابند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy