Tuesday, Feb 8, 2022

صفحه نخست » رضا درمیشیان و شهربانو سادات در جمع برندگان جوایز جشنواره وزول فرانسه

dormishian.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماهای آسیا در وزول فرانسه، شامگاه سه‌شنبه هشتم فوریه/نوزدهم بهمن، با اهداء «دوچرخه طلایی»، جایزه برتر این جشنواره، به فیلم «یاناگاوا»، ساخته «ژانگ لو»، کارگردان اهل چین، به پایان رسید. این جایزه توسط فاطمه معتمدآریا، بازیگر سینمای ایران به نماینده ژانگ‌ لو تقدیم شد. جایزه برگزیده مردمی این جشنواره به انتخاب مخاطبان بطور مشترک به دو فیلم «مجبوریم» به کارگردانی ایرانی «رضا درمیشیان» با بازیگری «فاطمه معتمدآریا» و «مرد بدون سرزمین» به کارگردانی «مصطفی سرور فرخی» از بنگلادش رسید. فیلم «یتیم‌خانه» ساخته شهربانو سادات، کارگردان افغانستانی، نیز یکی از جوایز این فستیوال را کسب کرد.

بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا در وزول در فرانسه، پس از یک سال وقفه به دلیل بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، از روز سه‌شنبه اول فوریه / ۱۲ بهمن، آغاز به کار کرد و شامگاه سه‌شنبه هشتم فوریه / ۱۹ بهمن پس از اعطا جوایز به پایان رسید. کوجی فوکادا، کارگردان ژاپنی، مهمان افتخاری این دوره از جشنواره سینمای آسیا در وزول بود. لیلا حاتمی ریاست هیات داوران بین‌المللی در این جشنواره را برعهده داشت.

لیلا حاتمی، در جشنواره فیلم‌های آسیایی در وزول فرانسه، به عنوان رئیس هیات داوران بین‌المللی بخش مسابقه فیلم‌های بلند، در کنار شخصیت‌های دیگری همچون «سوها عارف» فیلمنامه‌نویس فلسطینی، «یرلان نورموخامبتوف» کارگردان قزاقستانی و «زیگ دولای» کارگردان اهل کشور فیلیپین، فیلم‌های شرکت کننده در این جشنواره را داوری کردند.

دوچرخه طلایی، جایزه برتر جشنواره بین‌المللی سینماهای آسیا، برگزیده هیات داوران بین‌المللی، از میان نه فیلم بلند حاضر در بخش مسابقه به فیلم «یاناگاوا»، ساخته «ژانگ لو»، کارگردان اهل چین، اهدا شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

فیلم داستان دو برادر اهل چین را روایت می‌کند که به یاناگاوا در ژاپن سفر می‌کنند تا زنی را که هر دو در جوانی او را دوست داشتند، پیدا کنند. این زن که اکنون در یک بار در ژاپن خوانندگی می‌کند همواره ترانه‌های جان لنون را می‌خواند.

hatami.jpgلیلا حاتمی رئیس هیات داوران بین‌المللی بخش مسابقه فیلم‌های بلند جشنواره وزول در مراسم پایانی

هیات داوران بین‌المللی فیلم یاناگاوا را به دلیل داستانی قدرتمند که به درستی روایت شده است، مورد ستایش قرار داد. جایزه دوچرخه طلایی، برترین جایزه این جشنواره، به دلیل عدم حضور کارگردان در وزول، توسط فاطمه معتمدآریا، بازیگر سینمای ایران، به نماینده ژانگ لو در بیست و هشتمین جشنواره سینماهای آسیا در وزول اهدا شد.

این دومین بار است که ژآنگ لو، کارگردان اهل چین، جایزه دوچرخه طلایی وزول را کسب کرده است.

در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماهای آسیا در وزول فرانسه، که ریاست هیات بین‌المللی داوران را لیلا حاتمی، بازیگر سینمای ایران برعهده داشت، جایزه افتخاری دوچرخه طلایی بعنوان قدردانی از «مجموعه فعالیت‌های حرفه‌ای» به لیلا حاتمی، بازیگر سینمای ایران، اهدا شد.

سینمای ایران و افغانستان در جمع برندگان جوایز جشنواره وزول
همزمان با مراسم اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره سینماهای آسیا در وزول، جایزه برگزیده مردمی این جشنواره به انتخاب مخاطبان بطور مشترک به دو فیلم «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان با بازیگری فاطمه معتمدآریا و «مرد بدون سرزمین» به کارگردانی مصطفی سرور فرخی از بنگلادش رسید.

رضا درمیشیان، کارگردان ایرانی به همراه فاطمه معتمدآریا بازیگر سرشناس سینمای ایران در این جشنواره حضور داشتند.

فیلم «مجبوریم»، به کارگردانی رضا درمیشیان، پربازیگرترین و پرلوکیشن‌ترین فیلم این کارگردان است. فیلمبرداری آن طی سه ماه در صد لوکیشین در تهران انجام شده است. بخش عمده ای از فیلمبرداری در جنوب شهر تهران انجام شده است.

فاطمه معتمد آریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، بهمن فرمان آرا، ژاله علو و ... از جمله بازیگران فیلم «مجبوریم»، به کارگردانی رضا درمیشیان هستند.

فیلم مجبوریم داستان زندگی سه زن را روایت می‌کند که در سه موقعیت اجتماعی مختلف، کارتون خواب، وکیل و پزشک زندگی می‌کنند.

این فیلم تاکنون موفق به کسب جوایز بین‌المللی دیگری از جمله جایزه بهترین فیلم فستیوال فیلم‌های آسیایی رم شده است. فیلم مجبوریم، بعنوان فیلم برگزیده در جشنواره فیلم توکیو ٢٠٢٠ در ژاپن معرفی شده است.

فیلم «یتیم‌خانه» ساخته «شهربانو سادات»، کارگردان افغانستانی، نیز جایزه مارک هآز، یکی از جوایز اختصاصی این جشنواره را کسب کرد.

مارک هآز، مدیر فنی جشنواره سینماهای آسیا که سال‌ها با این جشنواره همکاری داشت در تابستان گذشته در یک تصادف رانندگی درگذشت. این نخستین بار است که این جشنواره در قدردانی و در یادبود مارک هاز، این جایزه را به یک کارگردان برگزیده در این جشنواره اهدا کرده است.

فیلم یتیم‌خانه روایتی از کودکانی است که پس از سال ١٩٨١ و سقوط شهر کابل در یک پرورشگاه زندگی می‌کنند. شهربانو سادات که ساکن آلمان شده است، موفق به حضور در این جشنواره نشد و جایزه به نماینده او در این جشنواره سپرده شد.

حضور پررنگ سینمای افغانستان، در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی سینماهای آسیا در وزول، با هدف حفظ فرهنگ افغانستان، پس از تصرف کابل توسط طالبان، از جمله نکات برجسته این دوره از جشنواره وزول بود.

مهمان افتخاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی سینمای آسیا در وزول، کارگردان ژاپنی، کوجی فوکادا بود. این نخستین بار است که آثاری از کارگردان جوان ژاپنی در خارج از ژاپن به نمایش درآمده است.

در بیست و هشتمین جشنواره سینماهای آسیا در وزول فرانسه، با تمرکز بر سینمای جاده ابریشم، فیلم‌های «سفر قندهار» ساخته «محسن مخملباف»، «۳ رخ» به کارگردانی «جعفر پناهی» و «جزیره آهنی»، به کارگردانی «محمد رسول‌اف» به نمایش گذاشته شدند. فیلم «جاده خاکی» به کارگردانی «پناه پناهی» از جمله فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره سینماهای آسیا در وزول بود.

در این جشنواره، ۹۰ فیلم از سینماهای کشورهای آسیایی به نمایش در آمد. این جشنواره با هدف تمرکز بر سینماهای کشورهای آسیایی بنیانگذاری شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy