Thursday, Feb 10, 2022

صفحه نخست » توافق با ایران برای آزادی نازنین زاغری به‌هم خورد

UK_020922.jpgبه گفته نماینده پارلمان بریتانیا، تابستان گذشته توافقی با جمهوری اسلامی برای بازپرداخت بدهی ۴۰۰میلیون پوندی بریتانیا درمقابل تضمین آزادی این شهروند دوتابعیتی به‌دست آمده بود

مژگان غفاری شیروان - ایندیپندنت فارسی

به گفته یک نماینده پارلمان بریتانیا، این کشور تابستان گذشته با جمهوری اسلامی برای بازپرداخت بدهی ۴۰۰میلیون پوندی خود به‌منظور تضمین آزادی نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران به توافق رسیده بود، اما این توافق به‌هم خورده است.

نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی- ایرانی ۴۳ساله که از فروردین‌ماه ۱۳۹۵ در ایران بازداشت و زندانی بوده است، در اسفندماه ۱۳۹۹ با پایان مدت محکومیتش از زندان آزاد شده بود، بار دیگر با حکم جدید دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی در اردیبهشت ۱۴۰۰ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، به یک سال حبس و دوازده ماه پس از آن ممنوع‌الخروجی محکوم و دوباره زندانی شده است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی «تایمز»، تولیپ صدیق، نماینده منطقه همپستد و کیلبرن لندن در مجلس عوام بریتانیا که خانواده رتکلیف در حوزه انتخابیه او زندگی می‌کنند، روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه، در نشست پارلمان به بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت به او اطلاع داده شده است که توافق با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای آزادی نازنین زاغری-رتکلیف نهایی شده بود، اما بعد به‌هم خورده است. او از جانسون خواست که شخصا برای احیای آن توافق مداخله کند.

تولیپ صدیق با انتشار ویدیویی از صحبت‌های خود و پاسخ بوریس جانسون به او در نشست پارلمان، نوشت: «می‌دانم که بریتانیا تابستان گذشته با ایران قراردادی امضا کرد تا بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی ما را بپردازد و نازنین زاغری-رتکلیف را به خانه بازگرداند. چرا این توافق از بین رفت؟ چرا این شهروند حوزه انتخابیه من پس از شش سال طولانی، هنوز آزاد نشده است؟ امروز از نخست وزیر در مجلس پاسخ خواستم.

بوریس جانسون در پاسخ به خانم صدیق اعتراف کرد که توافق در این زمینه به‌دلیل تحریم‌های ایران دشوار است، اما افزود: «ما به‌کار برروی این موضوع ادامه خواهیم داد.»

این موضوع درحالی مطرح شده است که دولت بریتانیا پیش از این، از تایید دستیابی به هرگونه توافق برای پرداخت بدهی تاریخی به تهران خودداری و ارتباط آن با آزادی نازنین زاغری-رتکلیف را رد کرده بود؛ اما وقتی صدیق با سوال خود نخست‌وزیر را به چالش کشید، جانسون توافقی مورد اشاره او با جمهوری اسلامی را رد نکرد.

باوجود تکذیب‌های پیشین مقام‌های تهران و لندن، بسیاری، ازجمله خانواده نازنین زاغری، بارها گفته بودند که سرنوشت پرونده این شهروند ایرانی-بریتانیایی بازداشت شده در ایران به مسئله پرداخت بدهی بریتانیا به ایران برای یک خرید نظامی ملغی‌شده در بیش از چهار دهه پیش، گره خورده است. بریتانیا اصل بدهی چندصد میلیون دلاری خود به ایران را پذیرفته است، اما در زمینه پرداخت سود این مبلغ، با جمهوری اسلامی اختلاف دارد.

پس از افشای توافق بریتانیا و جمهوری اسلامی ایران برای آزادی نازنین زاغری و برهم خوردن این توافق، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، به رادیوی دیجیتالی تایمز در بریتانیا گفت که بدهی ۴۰۰میلیون پوندی به ایران در ارتباط با زندانی شدن نازنین زاغری رتکلیف، باید تسویه شود.

والاس روز پنجشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، در این گفت‌وگوی رادیویی تاکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران، پرداخت این بدهی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

او گفت که بریتانیا باید «به تعهدهای خود پایبند باشد» و افزود: «اما ما همچنین یک‌سری تعهدهای حقوقی بین‌المللی درمورد تحریم‌ها داریم و این امر نحوه بازپرداخت این پول را بسیار دشوار می‌کند؛ هم‌زمان ایران همه نوع تعهد‌های خود را نقض می‌کند و در واقع، درگیر فعالیتهای بشرورانه در سراسر خاورمیانه است.»

وزیر دفاع بریتانیا درمورد ادامه تلاش‌ برای آزادی زاغری گفت: «هیچ کس تلاش‌ها را رها نکرده است، فقط آن‌قدر ساده نیست که مردم فکر می‌کنند؛ احساس فوریت وجود دارد، ما برای حل این مشکل در تلاشیم، اما در مواجهه با ایران که به طور موثر گروگان می گیرد دشوار است.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، آبان‌ماه امسال با ۲۱ روز اعتصاب غذا و تحصن اعتراضی جلو وزارت خارجه بریتانیا، از دولت آن کشور خواسته بود برای آزادی همسرش بیشتر تلاش کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy