Monday, Feb 21, 2022

صفحه نخست » پخش اعترافات ویدئویی زنان معترض از سوی طالبان

zanan_afghan.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ میلاد دولتپور ـ وزارت امور داخله طالبان ویدئوی چندین زن معترض را که اخیرا در کابل بازداشت شدند به نشر رسانده است، اما اینکه این تصاویر تحت چه شرایطی و در چه زمان و مکانی ضبط شده است مشخص نیست.

در این ویدئوی ۱۳ دقیقه‌ای که روز یکشنبه، اول حوت (اسفند) /۲۰ فوریه، از سوی وزارت داخله طالبان به نشر رسید، زنان معترض افراد و اشخاصی را که در خارج از افغانستان زندگی میکنند، متهم به تشویق و ترغیب برای راه اندازی اعتراضات میکنند.

در این ویدئو، وزارت داخله طالبان گفته است که چندین زن که در یک خانه به صورت غیر قانونی سکونت اختیار کرده و در انتظار خارج شدن از کشور بودند، توسط نیروهای امارت اسلامی بازداشت شده‌اند.

زنان بازداشت شده در اعترافات خویش از برخورد خوب نیروهای طالبان سخن میگویند و تاکید دارند که شماری از افراد در خارج از افغانستان آنها را تشویق به راه اندازی اعتراضات میکردند.

شمار این زنان بازداشت شده حدود ۲۹ تن است. چهره شماری از آنان که قبلاً توسط طالبان آزاد شده‌اند نیز در این ویدئو دیده می‌شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در ویدئوی منتشر شده اسم خانم‌های معترض که در مورد اعتراض‌هایشان سخن میگویند "لینا احمدی، زهرا، وحیده امیری، مدینه، مرجان، ثریا و فریضه" ذکر شده است. همچنین این افراد از "هدا خموش، عطیه مهربان، میترا مهران، زهرا موسوی، نیلوفر ایوبی، کاوه جبران و حمیرا قادری" به عنوان معترضانی نام می‌‌برند که اکنون در خارج از افغانستان زندگی میکنند.

یکی از زنان اعتراف‌کننده می‌گوید که از دو روز به این سو در مکانی که نیروهای طالبان آنها را منتقل کرده نگهداری می‌شود.

اما شماری از فعالان مدنی که اکنون در بیرون از افغانستان به سر میبرند، میگویند که این اعترافات با جبر و اکراه از آنها گرفته شده است و این خانم‌ها تحت اجبار و فشار چنین سخنانی را به زبان می‌آورند.

واکنش‌ها به ویدئوی اعتراف زنان معترض

محبوبه نسرین دخت از کسانی است که در گذشته در کنار سایر زنان در برنامه‌های اعتراضی اشتراک داشت و اکنون در خارج از افغانستان زندگی میکند. او در صفحه فیسبوک خویش نوشته است: "اعتراف هایی که از دختران به نشر رسیده، از روی اجبار و تهدید ثبت شده است و همه میدانیم که طالبان دنبال برچیدن فرش تظاهرات در افغانستان هستند".

وی میگوید افرادی که در تهیه خانه‌های امن برای زنان معترض همکاری میکردند باعث شده‌اند تا این خانم‌ها در بند طالبان افتند و از آنها اعتراف‌های اجباری گرفته شود.

سازمان عفو بین الملل نیز نشر این ویدئو از سوی طالبان را تکنیک تبلیغاتی عنوان نموده و تاکید کرده است که این سخنان به اجبار و تحت شکنجه ضبط شده است.

سمیرا حمیدی، مسئول عفوبین الملل در جنوب آسیا میگوید که طالبان با پخش اعتراف‌های اجباری زنان در بند، به دنبال بدنام ساختن آنها هستند.

روز دوشنبه، دوم حوت (اسفند) خانم حمیدی در صفحه توئیترش در خصوص اعترافات اجباری زنان نوشته که ترس در چهره و لرزه در صدای این زنان به وضوح دیده می‌شود و برخی از زنان حتی نمی‌توانند به دوربین نگاه کنند.

خانم حمیدی تأکید کرده است که طالبان مردم را به گروگان گرفته‌ و شهروندان را از حقوق اساسی‌شان محروم کرده‌اند؛ مردم غذا، آزادی و شغل ندارند و زنان که همه چیز را از دست داده‌اند در ترس زندگی می‌کنند.

این عضو سازمان عفو بین‌الملل سؤال می‌کند که زنان بازداشت شده کجایند؟ و از طالبان می‌خواهد فوراً زنان معترض را آزاد کنند.

هنوز شمار نامعلومی از زنان و مردانی که با سیاست‌های طالبان مخالفت کرده‌اند در بند حکومت امارت اسلامی به سر میبرند.

شماری از زنان معترض نیز که چند روز قبل از زندان طالبان آزاد شدند، اجازۀ صحبت کردن با رسانه‌ها را ندارند و ظاهراً طالبان از آنها تعهد سکوت گرفته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy