Sunday, Feb 27, 2022

صفحه نخست » رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل از بایدن خواست پس از بحران اوکراین رویکرد خود را در قبال ایران تغییر دهد

ISr.jpg رادیو بین المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - مئیر بن شبات مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل و رئیس شورای امنیت ملی این کشور گفته است: متحدان آمریکا در خاورمیانه هم اینک شاهد رویدادهای اروپا هستند که لزوماً تصویر خوبی از موقعیت و نقش آمریکا ترسیم نمی‌کنند. مئیر بن شبات معتقد است که ایالات متحد آمریکا هم اکنون از خلال مذاکرات وین از فرصت استثنایی برای ترمیم این تصویر برخوردار است و می‌تواند از طریق مسئلۀ ایران تغییر رویکرد خود را نشان بدهد.

مئیر بن شبات، مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل و رئیس شورای امنیت ملی این کشور در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۷ در گفتگو با "تایمز اسرائیل" بعید ندانسته که بحران ناشی از حملۀ روسیه به اوکراین منجر به توافقی عجولانه با ایران در مذاکرات وین بشود. او گفته است که متحدان آمریکا در خاورمیانه هم اینک شاهد رویدادهای اروپا هستند که لزوماً تصویر خوبی از موقعیت و نقش آمریکا ترسیم نمی‌کنند. مئیر بن شبات معتقد است که ایالات متحد آمریکا هم اکنون از خلال مذاکرات وین از فرصت استثنایی برای ترمیم این تصویر برخوردار است و می‌تواند از طریق مسئلۀ ایران تغییر رویکرد خود را نشان بدهد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

او گفته است: آمریکا می‌تواند روند کنونی بازگشت به برجام را متوقف سازد و از همۀ وسایل و اهرم‌های فشار خود برای دستیابی به یک توافق پایدارتر و قوی تر با ایران استفاده کند. به گفتۀ بن شبات: دستیابی به چنین توافقی وعدۀ حکومت بایدن از روز نخست بوده و هدف چنین توافقی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی یا توانایی تولید سلاح اتمی توسط این کشور است. مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل سپس تأکید کرده است: توافقی که این هدف را تأمین نکند، لزوماً توافق خوبی نیست.

رئیس پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل در جای دیگری از سخنانش گفته است که جنگ در اوکراین می‌تواند، از یک طرف، مانع از تفاهم امضاکنندگان بر سر احیای برجام بشود و ممکن است از طرف دیگر به توافقی عجولانه و اشتباه با ایران بینجامد تا به این وسیله کشورهای غربی بتوانند مسئلۀ اتمی ایران را از دستور کار خود خارج و توجه خود را بر بحران کنونی در اروپا متمرکز کنند.

بن شبات تصریح کرده است که جنگ اوکراین هم‌اکنون به موضوع اصلی جهان تبدیل شده و نباید گذاشت که حکومت ایران با بهره برداری از آشوب کنونی فعالیت‌های اتمی خود را توسعه دهد. رئیس پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل، در پایان بعید دانسته که بتوان با امضای یک توافق حکومت ایران را به چشم پوشی از برنامۀ هسته‌ای نظامی‌اش وادار کرد. به گمان مئیر بن شبات حکومت ایران تنها زمانی از برنامۀ نظامی اتمی خود چشم‌پوشی می‌کند که در نتیجۀ فشارهای فلج کنندۀ درازمدت و یک تهدید نظامی معتبر بقای خود را جداً در خطر ببیند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy