Sunday, Mar 6, 2022

صفحه نخست » چین هم مانند روسیه برای توافق هسته‌ای با ایران شرط گذاشت

china_030622.jpgالعربیه - دو دیپلمات چینی که یکی از آنان به‌طور مستقیم در مذاکرات وین شرکت دارد، به خبرگزاری «رویترز» خبر دادند که چین مانند روسیه خواستار تضمین کتبی آمریکا شده تا شرکت‌‌های آن کشور به‌خاطر همکاری با ایران از تحریم‌های واشینگتن مصون بمانند.

گزارش رویترز، شنبه پنجم فوریه چند ساعت پس از آن انتشار یافت که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی غیر منتظره خواستار ضمانت کتبی آمریکا برای همکاری‌های تجاری، فنی، و نظامی میان روسیه و ایران شد.

رسانه‌های بین‌المللی شروط لاوروف برای احیای برجام را «پرتاب نارنجک» در مذاکرات اتمی وین توصیف کردند.

رویترز همچنین از واکنش یکی از مقامات ایرانی خبر داد که اقدام روسیه را «غیرسازنده» عنوان کرده بود.

اظهارات لاوروف پس از آن صورت گرفت که روسیه به‌خاطر تجاوز به خاک اوکراین در انزوای بین‌المللی قرار گرفته و قدرت‌های غربی آن کشور را مورد شدیدترین تحریم‌های بانکی، فناوری پیشرفته، و نفت و گاز قرار دادند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

سفر مقامات آمریکایی به ونزوئلا

از سویی یک هیات آمریکایی مرکب از چند مقام ارشد کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا، شنبه راهی کاراکاس شد.

دلیل سفر آنان، گفت‌وگو با مقامات دولت مادورو عنوان شده تا بدانند آیا کاراکاس آماده است به‌خاطر تجاوز روسیه به اوکراین، از آن کشور فاصله بگیرد.

گفته می‌شود سفر هیات آمریکایی به ونزوئلا که بالاترین سطح دیدار مقامات این دو کشور در سال‌های اخیر است، جهت انزوای بیشتر روسیه و ارزیابی همکاری با این کشور آمریکای جنوبی به عنوان بدیلی برای صادرات نفت، صورت گرفته است.

کشورهای غربی در تلاش هستند تا با تحریم‌ نفت و گاز روسیه، بازار جهانی انرژی را بیش از این تحت تاثیر قرار ندهند به همین علت کاستن از تحریم‌های ونزوئلا می‌تواند به تامین بازار نفت کمک کند.

با این حال رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که خواست نامش محفوظ بماند، مذاکرات با رژیم مادورو را تاکنون بی‌نتیجه توصیف کرده است.

افزایش قیمت نفت

خبرگزاری رویترز همچنین از افزایش قیمت نفت به‌دلیل روشن نبودن فرجام مذاکرات هسته‌ای وین و تاخیر در رسیدن به توافق نهایی خبر داد.

مانع‌تراشی‌های جدید روسیه و چین در مذاکرات نیز بر موارد مورد اختلاف طرف‌های مذاکره‌کننده افزوده است.

همزمان میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین در صفحه توییتر خود نوشت که مذاکرات وین «نیمه تعطیل» است.

پیش از این که هیات‌های اروپایی جمعه گذشته وین را ترک کنند و راهی پایتخت‌های خود بشوند،‌ همه طرف‌‌های مذاکره‌کننده پیشرفت مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده و تاکید داشتند که به توافق نزدیک شده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم جمعه گفت هر زمان غربی‌ها «خط قرمزهای ایران» را بپذیرند او به وین می‌رود.

او در تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا تاکید کرد: «شتاب و عجله طرف غربی نمی‌تواند مانع رعایت خطوط قرمز ایران شود.»

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، «عمده درخواست‌های جمهوری اسلامی ایران در توافق پیش رو مورد توجه قرار گرفته است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy