Monday, Mar 7, 2022

صفحه نخست » پاسخ شدیداللحن صادق قطب‌زاده به وزیرخارجه‌ی شوروی در ۴۱ سال پیش

ghotbzadeh_030722.jpgافشای فعالیت‌های پنهانی شوروی در ایران توسط صادق قطب‌زاده

انتخاب فهیمه نظری -۴۱ سال پیش، صادق قطب‌زاده وزیر امور خارجه‌ي ایران، هنگامی که به مناسبات دبیر اول سفارت شوروی در تهران تردید برد، فورا او را از ایران اخراج کرد و در پاسخ نامه‌ی آندره گرومیکو وزیر خارجه‌ي شوروی که به این امر به تندی اعتراض کرده بود، نامه‌‌ای چندین برابر تندتر نوشت.

متن پاسخ مفصل و تند قطب‌زاده خطاب به گرومیکو که روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ۵۹ در صفحه‌ی ۱۶ روزنامه‌ی اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:

جناب آقای آندره اندرویچ گرومیکو وزیر امور خارجه‌ی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مسکو

جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ر۴ر۵۹ تذکاریه‌ای از طرف وزارت امور خارجه‌ی اتحاد جماهیر شوروی دریافت نمود که شامل گله‌ها و اعتراضاتی بود که ذیلا به آن‌ها می‌پردازیم. ولی قبل از شروع مطلب علت اساسی تحریر این نامه به عنوان شما اشاره می‌کنم. شما بی‌گمان پرسابقه‌ترین وزیر امور خارجه‌ی جهان هستید و هم‌چنین نماینده‌ی یکی از دو ابرقدرت حاکم بر گیتی و بنابراین تجربه‌ای عظیم در امور بین‌الملل را دارا هستید. لکن آن‌چه مرا به عنوان وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران که کمترین مدت را در این سمت خدمت نموده و نماینده‌ی نوپاترین جمهوری جهان می‌باشم بر آن می‌دارد که نامه‌ای با احترام کامل ولی با صراحت انقلابی برای‌تان بنویسم، این است که حقایق را بی‌هیچ پرده‌پوشی و صادقانه با شما در میان گذارم و از ذکر واقعیات، هر اندازه ناخوشایند نهراسم، و مطالب را آن‌طور که به نظرم می‌رسد بگویم. باشد که این شیوه آغازگر طرحی نو در مکاتبات سیاسی به شمار آید و در حد تاب و توان در آن اثری از دروغ و پرده‌پوشی و دورویی به چشم نخورد.

کسی چه می‌داند شاید نسل‌های آینده، بالاخره برای نجات خود این روش را انتخاب نمایند، اگر ما موفق شدیم این شیوه را متداول کنیم، حداقل خدمت ما آن خواهد بود که جهان در مراودات خود در مقابل دو روش قرار می‌گیرند: یکی همان روش کهنه‌ی دورویی و دروغ‌گویی و مجامله در صحنه‌ی سیاست جهان که بارها آن را آزموده‌اند و دیگری روشی مبتنی بر صراحت انقلابی و آن‌گاه برای‌شان اختیار و امکان انتخاب وجود خواهد داشت. نکته‌ی دیگر آن‌که انقلاب اسلامی ما جوان است و رهبری گرچه سال‌خورده ولی شکست‌ناپذیر دارد که نسبت به اصول مورد اعتقاد خود چون کوه پابرجاست و ما را نیز سالیان دراز در همین جهت تربیت کرده است و ما نیز موهبت استادی او را قدر می‌دانیم و ارج می‌نهیم و می‌کوشیم چنان عمل کنیم که امام ما می‌خواهد و ملت ما طالب آن است. انقلاب جوشان و جوان ما که در پرتوی حمایت خداوند متعال از جذبه‌ی دو ابرقدرت جهان مصون مانده است در ما شور و صداقت انقلابی را زنده نگاه می‌دارد و با این شور و صداقت مواج است که من لازم می‌دانم حقایقی را بیان دارم:

۱- جمهوری جوان اسلامی ما پنجه در پنجه‌ی ابرقدرت سلطه‌طلب آمریکا دارد و ملت مبارزه‌ی بی‌امان و خستگی‌ناپذیر را علیه آن سال‌هاست که آغاز کرده و در سال گذشته به اوج خود رسانیده است و این پیکار را تا کسب استقلال و حاکمیت کامل کشورمان هم‌چنان ادامه خواهد داد. بنابراین حساب ما با ابرقدرت آمریکا روشن و موضع ما در این باره صریح و قاطع است.

۲- فراموش نمی‌کنیم که دولت شوروی در نیم قرن گذشته‌ خصوصا پس از شهریور ۱۳۲۰ (سپتامبر ۱۹۴۱) با ملت ما چه کرده است. حمله‌ به کشور ما و تسخیر بخشی از خاک مقدس وطن ما و به دنبال آن پیدایش حزبی که از بدو تشکیل تاکنون ستون پنجم دولت شما در خاک کشور عزیز ما بوده و هنوز هم هست و هم‌چنین بعد از کودتای آمریکایی، هیچ حرکتی از ایرانیان مقیم کشور شما علیه رژیم جنایتکار پهلوی ندیدیم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy