Tuesday, Mar 8, 2022

صفحه نخست » فرانک اوفارل درگذشت

ofarel_030722.jpgسرمربی‌ای که راه فوتبال ایران را به قله آسیا باز کرد درگذشت

بی بی سی - فرانک اوفارل سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه‌های منچستر یونایتد و لستر سیتی در ۹۴ سالگی درگذشت.

او از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۵ حدود دو سال سرمربی تیم ملی ایران بود و با این تیم قهرمان بازی‌های آسیایی۱۹۷۴ تهران شد.

33.jpgایران برای هدایت تیم ملی ابتدا سراغ برایان کلاف، سرمربی نامدار لیدز یونایتد و ناتینگهام فارست، رفت، اما او این پیشنهاد را قبول نکرد. آقای اوفارل در مورد ماجرای حضورش در ایران گفته بود: "اول به کلاف پیشنهاد داده بودند، که او قبول نکرد. بعدی وقتی به من پیشنهاد دادند سراغ او رفتم و کلاف به من گفت، این کار واقعا آینده‌دار است و من فقط علاقه‌ای به آن نداشتم. او گفت برو آنجا و شرایط را ببین و مطمئنم که متعجب خواهی شد."

32.jpg"به من قراردادی دو ساله دادند اما گفتند که همه چیز به موفقیت من بستگی دارد. پس از تجربه بدی که با یونایتد داشتم، می‌خواستم مدتی از اینجا دور باشم."

تیم فوتبال ایران در دور اول بازی‌های آسیایی با برمه، پاکستان و بحرین هم‌گروه بود و با پیروزی در تمامی مسابقات به عنوان سرگروه صعود کرد. ایران در دور دوم مسابقات با تیم‌های کره جنوبی، مالزی و عراق هم‌گروه شد و این بار نیز با پیروزی در تمامی بازی‌ها و بدون گل خورده به فینال رسید.

ایران در مسابقه فینال مقابل اسرائیل ایستاد و با گل به خودی دقیقه ۲۹ ایتسهاک شوم، مدافع اسرائیل جام قهرمانی را پیش چشم ۱۲۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه تازه‌ساز آریامهر (آزادی فعلی) بالای سر برد.

قهرمانی ایران در آن مسابقات موجب راهیابی این تیم به المپیک ۱۹۷۶ مونترال نیز شد که آخرین حضور فوتبال ایران در المپیک تا امروز است.

تیمی که آقای اوفارل ساخت، استخوان‌بندی تیمی را تشکیل داد که با هدایت دستیار آن زمان او، حشمت مهاجرانی قهرمانی جام ملت‌های آسیا شد و به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین نیز راه پیدا کرد.

او در مورد تجربه‌اش در ایران گفت: "در ابتدای کارم یک مترجم داشتم. او خیلی از دیدن من خوشحال شد به این دلیل که طرفدار لستر سیتی بود و در دانشگاه لستر درس خوانده بود. اگر نیاز به مکالمه‌ای طولانی بود، او به اردوی تیم می‌آمد، خود من هم کمی فارسی یاد گرفته بودم..."

آقای اوفارل همچنین گفته بود که مردم ایران بسیار مهمان‌نواز هستند و این خصلت آن‌ها مانند ایرلندی‌ها است.

31.jpgحضور فرانک اوفارل در فوتبال ایران به دنبال ناکامی در منچستر یونایتد بود.

سر مت بازبی، سرمربی اسطوره‌ای منچستر یونایتد در سال ۱۹۷۱ آقای اوفارل را به عنوان جانشین خودش در این تیم انتخاب کرد.

برغم این که تیم آن سال‌های منچستر یونایتد فوق ستاره‌هایی مانند بابی چارلتون، جرج بست و دنیس لاو در اختیار داشت، آقای اوفارل خوب نتیجه نگرفت و پس از ۱۸ ماه از این تیم اخراج شد.

او که در تیم‌های وستهم و نورث پرستون اند بازی کرده بود، ۹ بار هم پیراهن تیم ملی فوتبال جمهوری ایرلند را به تن کرد.

فرانک اوفارل مربیگری خود را از تیم تورکی آغاز کرد و در سال ۱۹۶۸ به لستر سیتی پیوست. او این تیم را به فینال جام حذفی انگلیس در سال ۱۹۶۹ رساند و در سال ۱۹۷۱ هم قهرمان دسته دوم فوتبال انگلیس شد.

او در ۹۴ سالگی قدیمی‌ترین بازیکن زنده وستهم بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy