Monday, Mar 7, 2022

صفحه نخست » نفتالی بنت به دنبال تأمین «منافع استراتژیک» اسرائیل با پیوند زدن بحران اوکراین به برجام

benett.jpg کیهان لندن - نخست وزیر اسرائیل بار دیگر تکرار کرد که دولت این کشور به هیچ‌ وجه خود را به توافق احتمالی غرب با جمهوری اسلامی مقید نمی‌داند و اجازه نخواهد داد حتا در صورت شکل گرفتن توافق هم شرکت‌های خارجی به ایران نزدیک شوند.

نفتالی بنت همچنین به سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران اشاره کرد و گفت «تصمیم گروسی برای ندادن پاسخ مثبت به درخواست‌ رژیم ایران جهت بستن پرونده‌های فعالیت‌های مشکوک اتمی در چند سایت اعلام نشده یک تصمیم حرفه‌ای و مهم است و آژانس تحت تأثیر فشارهای جمهوری اسلامی قرار نگرفته است.»

بعد از حمله روسیه به اوکراین، یک کارزار بین‌المللی دولتی و غیردولتی برای منزوی کردن ولادیمیر پوتین به راه افتاده است اما نفتالی بنت در همین کشاکش به روسیه رفت و در جلسه‌ای سه ساعته با پوتین هم درباره مذاکرات وین گفتگو کرد و هم درباره بحران اوکراین. بنت بعد از گفتگو با پوتین راهی آلمان شد و در برلین با اولاف شولتز صدراعظم این کشور دیدار کرد و بار دیگر مخالفت اورشلیم را با هرگونه توافق اتمی با جمهوری اسلامی به وی اعلام نمود.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

در این میان، «گروکشی» روسیه با برجام و پیوند زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه با توافق اتمی و همچنین اخطار رافائل گروسی به مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه شرط احیای برجام «حل مسائل ایران و آژانس» است، بدترین رویدادهای اخیر برای مقامات جمهوری اسلامی است که همه آنها را از چشم اسرائیل می‌بینند! آنهم در روزهایی که مقامات رژیم ایران چشم‌انتظار توافق در وین بودند تا چه بسا در «نوروز» که به آن اعتقاد و احترامی ندارند، به خیال خودشان به مردم «عیدی» بدهند!

منابع اسرائیلی نوشته‌اند نفتالی بنت بعد از دیدار با پوتین دست‌کم سه بار تلفنی با ولودیمیر زلینسکی رئیس جمهوری اوکراین گفتگو کرده است. به نظر می‌رسد بنت می‌خواهد با میانجیگری بین مسکو و کی‌یف معادله‌ را برای جمهوری اسلامی از آنچه هست پیچیده‌تر کند. او گفته به دور از هیاهو به دنبال پیدا کردن راهی برای کمک هستیم و در عین حال منافع استراتژیک خود را دنبال می‌کنیم.

شواهد نشان می‌دهد که وضعیت مطابق میل جمهوری اسلامی پیش نمی‌رود به ویژه آنکه مواضع دولت بایدن نیز درحال تغییر است. کاخ سفید نمی‌خواهد در موقعیتی قرار بگیرد که روس‌ها بتوانند با اهرم برجام از آنها باج‌ بخواهند. این فرصتی برای اسرائیل است تا فشارها علیه جمهوری اسلامی را بر اساس مواضع جدید روسیه بیشتر کند و امکان معامله با رژیم ایران را کاهش دهد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید «موارد اختلاف در مذاکرات وین از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است» اما به گفته‌ی آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با سی‌بی‌اس در روز ششم مارس (۱۵ اسفند) آنچه باقی‌مانده «چند موضوع بسیار چالش برانگیز» است.

یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل روز دوشنبه در شهر «ریگا» پایتخت لتونی با آنتونی بلینکن دیدار و گفتگو کرد. وزیر خارجه آمریکا در این دیدار تکرار کرد که «ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و ما در مورد این مسئله متحد و به آن متعهد هستیم.» خبرگزاری ایرنا نوشته هدف اسرائیل از این دیدار «به شکست کشاندن مذاکرات اتمی بود.»

در اوج بحران‌های بین‌المللی پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، نفتالی بنت و بطور کلی دولتمندان اسرائیل برای تأمین منافع کشورشان گام به گام حرکت می‌کنند. بنت به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پیشنهاد گسترش همکاری‌های نظامی و تشکیل «ائتلاف منطقه‌ای» داده است. او در مصاحبه با روزنامه بحرینی «الایام» گفته وقتی در منطقه با «چالشی مشترک» روبرو هستیم چرا این ائتلاف را تشکیل ندهیم؟! با توجه به نقش ناتو در مهار نظامیگیری حکومت‌ها برای تجاوز به خاک کشورهای دیگر که حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز بر نقش ناتو در این زمینه صحه گذشت، به نظر می‌رسد شکل گرفتن پیمان‌ها و ائتلاف‌های نظامی در دیگر مناطق جهان به عنوان راهکاری بازدارنده جهت مقابله با تجاوز حکومت‌های سلطه‌جو و اقتدارگرا بطور جدی مورد توجه قرار بگیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy