Tuesday, Mar 8, 2022

صفحه نخست » بازگشت غیرمنتظره باقری‌ کنی به تهران، نماینده اتحادیه اروپا می‌گوید دیگر مذاکره در کار نیست

bagheri.jpgعلی باقری‌ کنی سرپرست تیم نمایندگان جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی دوشنبه شب ۱۶ اسفند بطور غیرمنتظره اتریش را ترک کرد و به تهران بازگشت. این بازگشت برخی مقامات اروپایی را بر آن داشت که بگویند مذاکرات اتمی به بن‌بست رسیده است

***

بی‌بی‌سی فارسی ـ مذاکرات احیای توافق اتمی برجام بین ایران و قدرت‌های جهانی وارد مرحله تازه و پرابهامی شده است.

علی باقری کنی سرپرست گروه مذاکره کننده اتمی ایران برای مشورت با مقام‌های ارشد به تهران بازگشته و انریکه مورا نماینده عالی اتحادیه اروپا در این مذاکرات که نقش هماهنگ کننده میان قدرت‌های جهانی دارد گفته "دیگر مذاکرات نه در سطح کارشناسی و نه سطح جلسات رسمی" در کار نخواهد بود و مرحله بعدی مرحله تصمیم گیری نهایی است.

آقای مورا در توییتی نوشته است که "زمان آن فرا رسیده است که تصمیمات سیاسی به مذاکرات وین پایان دهند".

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته "چشم‌انداز توافق در مذاکرات وین به دلیل تاخیر واشینگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم است".

نورنیوز نزدیک به دببرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است "درخواست روسیه نیز به موضوعی جدید تبدیل شده است. طی روزهای آینده مشخص می‌شود که آیا مذاکرات که به "موانع آمریکایی" برخورد کرده به مرحله "بررسی درخواست روسیه" خواهد رسید یا خیر؟ "

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از آمریکا خواسته تا تضمین کند در صورت رفع تحریم‌های اتمی ایران، روسیه می‌تواند بدون نگرانی از تحریم هایی که به دلیل تجاوز این کشور به اوکراین اعمال شده، با ایران مراوده اقتصادی داشته باشد.

ایالات متحده این درخواست روسیه را رد کرده و ایران به شکلی بسیار محتاطانه خواسته روسیه را با محتوی مذاکرات اتمی غیرمرتبط خوانده است.

روسیه، چین و قدرت‌های اروپایی هفته گذشته از اینکه توافق نهایی در دسترس قرار گرفته خبر داده بودند اما ایران اعلام کرد که تا زمانی که پرونده مربوط به سئوالات آژانس بسته نشود، توافق نهایی صورت نخواهد گرفت.

در روزهای اخیر ایران و آژانس به توافقی برای بستن پرونده سئوالات این نهاد درباره یافت شدن مواد اتمی در سه مکان اعلام نشده در ایران دست پیدا کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که مطالبان روسیه باعث تاخیر در اعلام توافق نهایی شده است.

نزدیک به سه ماه پس از آغاز دور جدید مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام در وین که نمایندگان دولت ابراهیم رئیسی پس از پنج ماه وقفه آن را آغاز کردند می‌گذرد.

این مذاکرات در بهار سال جاری آغاز شد و تا خرداد ماه ادامه داشت اما با پیروزی آقای رئیسی در انتخابات متوقف شد. برخی از قدرت‌های شرکت کننده دراین مذاکرات در آن دوره توافق نهایی را نزدیک خوانده بودند.

آیت الله علی خامنه‌ای در آخرین دیدار با هیات دولت حسن روحانی مفاد پیش نویس توافق با قدرت‌های جهانی را رد کرد و گفت که خواسته‌های وی در این مذاکرات به دست نیامده بود.

آقای خامنه‌ای مذاکره بر سر مذاکره برنامه موشکی ایران را ممنوع کرده و خواستار گرفتن تضمین از ایالات متحده شده تا دولت‌های بعدی این کشور از توافق برجام دوباره خارج نشوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy