Thursday, Mar 10, 2022

صفحه نخست » گلوله‌باران مسجد مسلمانان شهر «آخرالزمانی» ماریوپل در اوکراین توسط ارتش روسیه

mosque_031222.jpgرادیو فردا - گزارش‌ها حاکی است که نیروهای ارتش روسیه روز شنبه مسجدی در شهر بندری ماریوپل را بمباران کردند، جایی‌که دست‌کم ۸۰ غیرنظامی بزرگسال و کودک از جمله شهروندان ترکیه پناه گرفته بودند.

وزارت خارجه اوکراین در توییتر ضمن تایید این خبر نوشت: «مسجد سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان در ماریوپول به دست متجاوزان روس بمباران شد.»

هنوز از شمار تلفات احتمالی و یا زخمی‌ها اطلاعی در دست نیست.

اوکراین ارتش روسیه را متهم کرد که مانع خروج غیرنظامیان از طریق گذرگاه‌های بشردوستانه در ماریوپل می‌شود. تاکنون صد هزار غیرنظامی از این شهر بندری در جنوب اوکراین تخلیه شده‌اند اما صد هزار تن دیگر همچنان در این شهر زیر آتش‌باران نیروهای روسیه گرفتارند.

روسیه اما در مقابل، تقصیر عدم تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل را متوجه اوکراین می‌داند.

مسکو حمله به اهداف غیرنظامی در اوکراین را رد می‌کند، در حالی که در توصیف تهاجم نظامی خود از عبارت «عملیات ویژه نظامی» استفاده می‌کند.

پیشتر، شهردار ماریوپل از ترکیه خواسته بود با توجه به حضور ۸۶ شهروند ترکیه از جمله ۳۴ کودک در این شهر، روسیه را متقاعد کند که پیشروی در ماریوپل را متوقف کند.

روزنامه اطلاعات: روسیه از دموکراسی می‌ترسد

صدای آمریکا - روزنامه اطلاعات، چاپ تهران، در ارتباط با دلایل اصلی هجوم نظامی دو هفته پیش مسکو به خاک اوکراین نوشته است: «برخی متفکران حوزه جامعه شناسی سیاسی، نگرانی عمیق پوتین از تعمیم یافتن الگوی دموکراسی اوکراین به روسیه را علت زیربنایی حمله روسیه می دانند؛ چیزی که برای امپراتور ولادیمیر که بیش از ۲۲ سال است در رأس قدرت روسیه قرار دارد و با تغییر در قانون اساسی زمینه را برای ابقای خود فراهم کرده است، می تواند خطرناک باشد.»

این رسانه محافظه‌کاران سنتی جمهوری اسلامی همچنین نوشته است ارتش روسیه با هجوم ۱۵۰ هزار تفنگدار به همراه ده‌ها هزار تانک و نفربر و توپخانه و ادوات سنگین جنگی و موشک‌باران و بمباران هواپیماهای هلیکوپترهای مخوف و کم دقت روسی به قلب شهرها که محل زندگی مردم عادی و زنان و کودکان است، ادعای بی خطر بودن این هجمه برای غیر نظامیان به همان اندازه باورپذیر است که ادعای بی خسارت بودن حضور فیل در مغازه چینی فروشی.

صف‌آرایی تانک‌های روسی در اطراف کی‌یف، شنیده‌شدن مدوام آژیر حمله هوایی در پایتخت اوکراین

گزارشهای میدانی از منابع متعدد رسانه‌ای، حاکی از آن است که تانکهای روسی در اطراف شهرکی‌یف در تدارک حمله به پایتخت اوکراین هستند.

این درحالی است که خبرنگاران خارجی حاضر در این شهر از شنیده‌شدن مدوام آژیر هوایی در نخستین ساعات بامداد روزشنبه و وقوع شدیدترین حملات توپخانه‌ای از زمان شروع جنگ تا کنون، خبر می‌دهند.

تصاویر منتشر شده توسط شرکت ماهواره‌ای مکسار نیز حاکی از آن است که نیروهای روسی به کی‌یف نزدیک‌تر شده‌اند و آتش توپخانه‌ای تشدید شده‌است. این تصاویر ماهواره‌ای همچنین از آتش‌سوزی گسترده در مناطق مختلف از جمله فرودگاه آنتونوف، حکایت دارند.

هر چند در دو هفته گذشته اوکراینی‌ها موفق شدند، با حملات پهپادی خسارات سنگینی را به نیروهای زرهی روسیه وارد کرده و آنها را تا حدی متفرق کنند، اما خبرنگاران رسانه‌های مختلفی اعم از رسانه بریتانیایی اسکای و تلویزیون فرانسوی فرانس۲۴ می‌گویند که روسها هم اینک از جبهه‌های مختلف برای ورود به شهر آماده می‌شوند.

به گزارش نیویورک‌تایمز اوکراینی‌ها با وجود تلفات زیاد همچنان بر دفاع از کشور خود پایبندند و می‌گویند که «اگر روسها به کی‌یف وارد شوند با تمام وجودشان با آنها خواهند جنگید.»

بنا بر این گزارش، آنها با ایجاد موانع و خندق‌هایی در نواحی مختلف کی‌یف، خود را برای مقابله با تهاجم نیروهای روس آماده می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy