Monday, Mar 21, 2022

صفحه نخست » ابراز تردید قانون‌گذاران آمریکایی درباره محتوای توافق جدید برجام

hill_032122.jpgسناتور میت رامنی: هر توافقی که به روسیه اجازه دهد از طریق یک برجام جدید بودجه دریافت کند، بی‌معنی است

العربیه - تلاش‌های مصرانه دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای با ایران که تاکنون با عدم‌شفافیت همراه بوده، در کنگره ایالات متحده از سوی هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با شک و تردید‌های فزاینده‌ای روبرو شده است.

قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب می‌گویند در مورد اینکه توافق جدید با ایران ممکن است چگونه باشد، اظهار بی‌اطلاعی کرده و نگران آنند که این توافق به طور قابل توجهی ضعیف‌تر از توافق قبلی باشد.

به گزارش «هیل»، پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا که دوشنبه 21 مارس منتشر شد تردیدهایی در میان قانون‌گذاران آمریکایی درباره مناسب بودن مذاکره بر سر توافق جدید در شرایطی که روابط ایالات متحده با روسیه و چین، به پایین‌ترین سطح خود در چند سال اخیر رسیده است به وجود آمده است.

«هیل» در ادامه گزارش خود به نگرانی‌هایی اشاره کرد که یک قرارداد جدید می‌تواند میلیاردها دلار را به روسیه هدایت کند، زیرا به رئیس‌جمهوری این کشور اجازه می‌دهد به تجارت انرژی هسته‌ای با ایران ادامه دهد.

سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا به «هیل» گفت که به اندازه کافی از جزئیات توافق اطلاع ندارد تا بگوید آیا آنقدر قوی است که بتواند از آن حمایت کند.

او افزود: «این توافق در شرایط خوب خواهد بود که ایران برنامه‌ و فعالیت‌های خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای از بین ببرد و به آژانس امکان دسترسی و نظارت بدهد، و برنامه‌های موشکی خود را محدود کند.»

باب منندز با اشاره به پیشرفت‌هایی که ایران از سال 2018 تاکنون داشته است، گفت: «اگر آنچه ممکن است داشته باشیم - و من نمی‌دانم چه چیزی ممکن است داشته باشیم - صرفاً به عقب‌ برگرداندن زمان باشد، شما نمی‌توانید دانش را به عقب برگردانید.»

سناتور بن کاردین، دومین عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا، با اظهار این که روابط رو به وخامت واشینگتن با روسیه و چین موانعی را برای مذاکره بر سر یک توافق جدید ایجاد می‌کند، گفت «شاید بهتر باشد به امید دستیابی به توافقی قوی‌تر در آینده، منتظر بمانیم.»

سناتور میت رامنی، عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا نیز ابراز کرد: «هر توافقی که پول بیشتری را در اختیار ایران بگذارد، هر توافقی که به روسیه اجازه دهد از طریق یک برجام جدید بودجه دریافت کند، بی‌معنی است.»

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علم و امنیت بین‌الملل، تخمین می‌زند که این توافق به روسیه اجازه می‌دهد تا میلیاردها دلار تجارت با ایران را از طریق ادامه همکار‌ی‌های خود در زمینه برنامه‌های انرژی هسته‌ای غیرنظامی حفظ کند.

او به هیل گفت که روسیه حدود 20 میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای «بوشهر 2» و «بوشهر 3» از ایران دریافت خواهد کرد.

49 سناتور جمهوری‌خواه، هفته گذشته با صدور بیانیه مشترکی متعهد شدند که با هرگونه توافقی که تحریم‌های ضعیف‌تر و محدودیت‌های کمتری را بر برنامه هسته‌ای ایران نسبت به برجام اولیه اعمال می‌کند، مخالفند.

سناتور جیمز ریش، عضو دیگر جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی که این بیانیه را امضا کرد، گفت که سناتورهای هر دو حزب باید در مورد جزئیات معامله در حال انجام، موضع‌گیری کنند.

او ضمن ابراز انزجار نسبت به‌ عدم شفافیت در این‌باره، گفت: «هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌هایی که من با آنها صحبت کرده‌ام» نسبت به جزئیات این توافق در حال حصول، در بی‌‌خبری نگه‌داشته شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy