Tuesday, Mar 22, 2022

صفحه نخست » برزنجی: هدف ایران از شلیک موشک به ویلای من در اربیل لغو پروژه انتقال گاز به ترکیه بود

barzanji.jpg ایران اینترنشنال - باز کریم برزنجی، مدیر شرکت نفتی «گروه کار» که ویلایش در اربیل مورد حمله موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت، در مصاحبه با بخش کردی «صدای آمریکا» به صورت تلویحی گفت که هدف از این حمله جلوگیری از خط انتقال گاز از اقلیم کردستان عراق به ترکیه بوده است.

برزنجی در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه در وبسایت بخش کردی صدای آمریکا منتشر شد، در پاسخ به این پرسش که آیا حمله موشکی سپاه یک هشدار درباره خط لوله انتقال گاز به ترکیه بوده است گفت: فاز اول این پروژه تنها برای تامین نیازهای داخلی اقلیم کردستان عراق خواهد بود و برای صادرات نیست.

باز کریم برزنجی در عین حال درباره فازهای بعدی این پروژه توضیحی نداد.

«گروه کار»، شرکتی که برزنجی مدیریت آن را برعهده دارد، قرار است خط لوله انتقال گاز از اقلیم کردستان عراق به ترکیه را اجرا کند و بر اساس برخی گزارش‌ها، این پروژه قرار است سال ۲۰۲۵ افتتاح شود.

👈 مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

با این حال برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که این پروژه با برخی مشکلات حقوقی، به دلیل مصوبات پارلمان عراق درباره صادرات مستقیم فرآورده‌های نفتی از اقلیم، مواجه است.

همچنین این پروژه در حالی قرار است اجرا شود که قرارداد ۲۵ سال صادرات گاز ایران به ترکیه سه سال دیگر به پایان می‌رسد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، نیز قبل از سفر رییس جمهور اسرائیل به آنکارا گفته بود دو کشور می‌توانند بر روی انتقال گاز اسرائیل به اروپا و احیای ایده‌ای که نخستین بار ۲۰ سال پیش درباره آن بحث شد گفت‌وگو کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هدف حمله موشکی ۲۱ اسفند به اربیل را «پایگاه‌های آموزشی موساد» ذکر کرده‌اند؛ مقام‌های اقلیم کردستان عراق ادعای حضور پایگاه‌های اسرائیلی در این منطقه را رد کرده‌اند.

در همین حال تحسین خفاجی، سخنگوی ستاد مشترک عراق، خبر داد که به دستور مصطفی کاظمی، نخست وزیر این کشور، هیاتی از سازمان امنیت ملی عراق از محل اصابت موشک‌های سپاە پاسداران دیدار کرد و پس از تکمیل گزارش تحقیقاتی با مقامات ایرانی گفت‌وگو خواهند کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy