Friday, Mar 25, 2022

صفحه نخست » "جمهوری اسلامی مشکل کمبود برق و گندم لبنان را حل خواهد کرد"

lebanon_032522.jpgرادیو بین المللی فرانسه - میشل عون رئیس جمهوری لبنان روز جمعه پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد تهران وعده داده تا گندم مورد نیاز لبنان را تامین کند. همزمان خود امیرعبداللهیان نیز وعده داد که جمهوری اسلامی مشکل کمبود برق لبنان را حل می‌کند.

در حساب رسمی توئیتر ریاست جمهوری لبنان آمده است: «حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با رئیس جمهور عون، بر حمایت کشورش از لبنان در همه زمینه ها به ویژه تامین گندم تاکید کرد و گفت: مذاکرات وین به زودی به نتایج مثبتی منجر خواهد شد.»

لبنان بخش عمده گندم خود را تا زمان تهاجم روسیه علیه اوکراین، از این کشور خریداری می‌کرد و بانک جهانی هشدار داده است که لبنان یکی از کشورهای در حال توسعه است که در نتیجه با کمبود عرضه گندم در کوتاه مدت مواجه است.

وزیر اقتصاد لبنان این هفته به رویترز گفت که لبنان در حال برنامه ریزی مناقصه ای برای واردات 50 هزار تن گندم از هند است، اما زمان‌بندی آن بستگی به این دارد که بانک مرکزی خط اعتباری لازم را فراهم کند.

همچنین به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک با عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان، گفت: «ما درباره مذاکرات وین گفت‌وگو کردیم. معتقدیم طرف آمریکایی به جای بازی زمان، بازی با کلمات و اتلاف وقت باید رفتاری واقع‌بینانه و رویکردی درست را انتخاب کند.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اضافه کرد: «برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آماده‌ایم؛ اما نه به قیمت عبور از خط قرمز جمهوری اسلامی ایران.» وی تاکید کرد: «در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی، توافق در کوتاه‌مدت دست یافتنی است.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: «در صورت رسیدن به نقطه پایانی توافق، همه کشورهای منطقه از آن سود خواهند برد، در موضوع لغو تحریم‌ها، همچنان به نقطه پایانی نزدیک هستیم.»

امیرعبداللهیان گفت: «با همکارم آقای بوحبیب در خصوص تحولات منطقه از جمله گفت‌وگوهای ایرانی - سعودی مشورت داشتیم. از بازگشت روابط طبیعی سعودی با ایران نیز استقبال می‌کنیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین وعده داد «ایران همچنان برای حل مشکلات برق لبنان آمادگی دارد دو نیروگاه برق هزار مگاواتی در لبنان احداث کند.»

امیرعبداللهیان اضافه کرد: «ما برای همکاری با لبنان جهت عبور از شرایط سخت اقتصادی کنونی، پیشنهاداتی را ارایه دادیم که توسط مقامات لبنان، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.»

ایران از گروه شبه‌نظامی حزب الله لبنان که به شدت مسلح است و در فهرست تروریسم آمریکا و برخی دیگر کشورها قرار دارد و تسلط قابل توجهی بر امور دولتی در لبنان دارد، حمایت می کند.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که امیرعبداللهیان در سفر به بیروت، با حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

وعده‌های جمهوری اسلامی به لبنان در حالی است که در سال‌های اخیر در اعتراضات مردمی ایران، معترضان شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» سر دادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy