Friday, Mar 25, 2022

صفحه نخست » طبرزدی: نرمش قهرمانانه خامنه ای زمانی آغاز می شود که...

tabarzadi_032522.jpgتوافق ایران و روسیه: حمایت مسکو از احیای برجام در ازای کمک تهران به کرملین برای دور زدن تحریم ها

***

طبرزدی: رژیم ایران سرانجام برجام را به سرانجام جنگ در اوکراین گره زده است

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

حشمت الله طبرزدی: رهبران ایران تصمیم گرفته اند سرانجام برجام را به سرانجام جنگ در اوکراین گره بزنند، با این تصور که با اتکاء به بحران ناشی از جنگ اوکراین بتوانند امتیاز بیشتری از غرب بگیرند. این رویکرد به دلیل وابستگی رژیم ایران به روسیه محکوم به شکست است. نرمش قهرمانانه خامنه ای زمانی آغاز می شود که پرونده ایران از نو به شورای امنیت برود و احتمال حمله نظامی قوت بگیرد.

*نوعی بی سرانجامی از نو در مذاکرات وین حاکم شده که انعکاس یا حتی منشاء بن‌بست اقتصادی و سیاسی در داخل ایران است. تا کجا می توان این بی سرانجامی را متاثر از جنگ اوکراین و سمت گیری حکومت ایران در همسویی با روسیه دانست؟ آیا حکومت ایران حقیقتاً از توافق با آمریکا خودداری نمی کند و آیا این خودداری ریشه در انتخاب های جدید جمهوری اسلامی ایران ندارد که با حملۀ نظامی روسیه به اوکراین شکل گرفته‌اند؟

حشمت الله طبرزدی، تحلیلگر و فعال سیاسی در ایران، در پاسخ به این پرسش ها و پرسش های دیگر از جمله گفته است:

"آنچه اوضاع را پیچیده تر کرده، روابط پنهان جمهوری اسلامی ایران و روسیه است. در آخرین سفر امیرعبداللهیان به مسکو عاقبت معلوم نشد که دو حکومت ایران و روسیه دقیقاً با یکدیگر بر سر چه چیزی یا در چه زمینه هایی توافق کردند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به نظر می رسد که تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان جمهوری اسلامی ایران قصد دارند سرانجام برجام را به سرانجام جنگ در اوکراین گره بزنند و این جهت گیری با توافق دو حکومت روسیه و ایران صورت پذیرفته است. در این میان، اما، رهبران جمهوری اسلامی با مشاهدۀ بحران جهانی ناشی از حمله روسیه به اوکراین، می کوشند امتیازهای بیشتری از غرب بگیرند، به این خاطر که تصور می کنند که اروپا بسیار به انرژی ایران نیازمند است و اگر بر مطالبات خود اصرار بورزند می توانند به امتیازهای بیشتری دست یابند.

با این حال، این تلاش محکوم به ناکامی است به این دلیل ساده که رژیم اسلامی ایران بی بهره از استقلال است و سرانجام برجام را به سرانجام جنگ روسیه در اوکراین گره زده است. اما، خود این اقدام در عین حال بهانه ای برای به عقب انداختن توافق در مذاکرات وین است، زیرا، برای شخص رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای، برجام شکستی بزرگ است و هر آشوبی که بتواند این شکست بزرگ را به عقب بیندازد برای او و جمهوری اسلامی مطلوب است.

اما، این نکته را نباید نادیده یا دست کم گرفت که رژیم فقها بحران ها را تا آستانۀ انفجار پیش می‌راند و در آخرین لحظات، هنگامی که موجودیت خود را در خطر می بیند به عقب نشینی و سازش روی می آورد. این نحوۀ حکومتداری جمهوری اسلامی از جمله در مواجهه با بحران های داخلی است و آنچه به این حکومت امکان مانور می دهد دستگاه سرکوب و نیروهای امنیتی آن است.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با اغماض دولت بایدن در حال فروش نفت به چین است و با توجه به بالا رفتن بهای نفت در نتیجۀ تجاوز روسیه به اوکراین خیالش راحت است که ادامۀ جنگ اوکراین در کوتاه مدت منافع جمهوری اسلامی را تا حدود زیادی تأمین می کند.

این معادله، اما، برای رژیم ایران زمانی به هم می خورد که رهبران جمهوری اسلامی پی می برند که ایالات متحد آمریکا قصد دارد پروندۀ اتمی ایران را به شورای امنیت بازگرداند. جمهوری اسلامی ایران شدیداً واهمه دارد که پروندۀ ایران به شورای امنیت بازگردانده شود و تحریم ها علیه این کشور سخت‌تر شوند و احتمال حملۀ نظامی به ایران نیز قوت بگیرد.

آخوندها با مشاهدۀ این نشانه‌ها احساس خطر می کنند. آنان به محض این که احساس کنند که موجودیت شان به خطر افتاده و کنترل امور - بر خلاف حال حاضر - از دست‌شان خارج شده عقب نشینی می کنند. در حال حاضر، کنترل امور در مذاکرات وین در دست آخوندها است. اما، به محض این که با ارجاع پروندۀ ایران به شورای امنیت کنترل امور از دست حکومت ایران خارج شود، آنوقت باید انتظار نرمش قهرمانه جدید از جانب خامنه‌ای را داشت."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy