Saturday, Mar 26, 2022

صفحه نخست » واکنش وزارت امور خارجه ایران به خبر توافق محرمانه میان ایران و روسیه

mehr_032522.jpgرادیو بین المللی فرانسه - خبرگزاری مهر، به نقل از یک «منبع ارشد در وزارت امور خارجه ایران»، «خبر توافق محرمانه میان ایران و روسیه» را «تکذیب کرد» و به نقل از همین منبع افزود: «این نوع خبرها ساخته‌ نهادهای امنیتی غربی در راستای جنگ روانی است». برخی از منابع آگاه، از جمله نشریه «دیلی‌تلگراف»، روز جمعه ۵ فروردین، از «توافق محرمانه میان ایران و روسیه» خبر داده بودند. مقامات روسیه هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند. سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه، روز ۱۴ اسفند، از ایالات متحده آمریکا خواسته بود تا درباره عدم تاثیر تحریم‌های غرب علیه مسکو بر روی فعالیت‌های اقتصادی و نظامی با تهران، به دلیل تجاوز به خاک اوکراین، تضمین کتبی بدهد.

خبرگزاری مهر، در گزارشی در واکنش به اعلام خبر «توافق محرمانه میان ایران و روسیه» به نقل از برخی منابع آگاه غربی، اعلام کرد: یک منبع ارشد در وزارت امور خارجه ایران، در گفتگو با این خبرگزاری، ضمن «تکذیب خبر توافق محرمانه میان ایران و روسیه»، «این نوع خبرها را ساخته نهادهای امنیتی غربی در راستای جنگ روانی توصیف کرد».

هنوز مقامات رسمی در روسیه به گزارش برخی منابع غربی مبنی بر «توافق محرمانه میان ایران و روسیه» واکنش نشان نداده‌اند.

برخی منابع آگاه غربی، از جمله نشریه دیلی‌تلگراف، روز جمعه ۵ فروردین، در گزارشی مبنی بر «توافق محرمانه ایران و روسیه»، اعلام کردند: ایران در ازاء دریافت حمایت مسکو برای احیاء برجام، پیشنهاد کمک به روسیه برای عدم تاثیر تحریم‌های غرب را ارائه داده است.

پیش‌ از انتشار این گزارش، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران، به مسکو سفر کرده بود. هدف از سفر حسین امیرعبدالهیان به مسکو، که در پی وقفه در مذاکرات برای احیاء برجام صورت گرفت، گفتگو بر سر مسائل منطقه از جمله جنگ اوکراین و مذاکرات وین برای احیاء برجام عنوان شده بود.

همزمان با انتشار گزارش «توافق محرمانه میان ایران و مسکو»، سفیر ایران در روسیه نیز، روز جمعه ۵ فروردین، از همکاری میان دو کشور برای اتصال به بانک‌های ایرانی و روسی از طریق سامانه‌ای غیر از سوئیفت به منظور دور زدن شبکه مالی سوئیفت خبر داد. به گفته این مقام ارشد ایرانی، تاکنون گام‌های زیادی در این راستا برداشته شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

پس از آنکه روسیه، در جریان روند مذاکرات برای احیاء برجام، شروطی را ارائه کرد، انریکه مورا، هماهنگ‌کننده سیاست‌های اتحادیه اروپا در این مذاکرات، اعلام کرد: مذاکرات احیاء برجام به دلیل «عوامل بیرونی» متوقف می‌شود. روسیه اعلام کرد که در صورت احیاء برجام و رفع تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، مسکو باید در روابط تجاری و مالی با ایران، از تحریم‌هایی که به دلیل تجاوز به خاک اوکراین متحمل شده است، معاف باشد.

در پی اعلام اتحادیه اروپا، مبنی بر لزوم وقفه در مذاکرات احیاء برجام به دلیل «عوامل بیرونی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، از نقش روسیه در مذاکرات احیاء برجام تمجید کرد و ایالات متحده آمریکا را عامل و مسئول این توقف دانست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy