Thursday, Mar 31, 2022

صفحه نخست » بلینکن از بنت خواست جایگزینی برای برجام ارائه دهد + پاسخ بنت

bilkin_033122.jpgالعربیه - به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، اگر مقامات تهران بدانند که تحریم‌هایی مانند تحریم‌های روسیه، علیه ایران اعمال خواهد شد، این کشور برنامه خود برای غنی‌سازی 90 درصدی اورانیوم را متوقف خواهد کرد.

پایگاه خبری «اکسیوس» در گزارشی خبر داد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار خود با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، از او خواسته برای ایجاد محدودیت در برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران، راهکاری به عنوان جایگزین برای «احیای توافق هسته‌ای سال 2015» ارائه دهد.

باراک راوید، خبرنگار اکسیوس، به نقل از یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا و یک مقام اسرائیلی خبر داد، پرونده ایران محور دیدار بلینکن و بنت در روز یک‌شنبه 27 مارس بود.

به گفته این منابع، بلینکن در این دیدار با اشاره به فاصله «چند هفته‌ای» ایران برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای، از بنت خواست تا درباره چگونگی توقف ایران راهکاری ارائه دهد.

بر اساس این گزارش، بنت در پاسخ به بلینکن گفت، اگر ایران بداند که آمریکا و کشورهای اروپایی، تحریم‌هایی مانند تحریم‌های روسیه، علیه ایران اعمال خواهند کرد، این کشور برنامه خود برای غنی‌سازی 90 درصدی اورانیوم را متوقف خواهد کرد.

بنت در این دیدار، توافق هسته‌ای با ایران را «چسب‌ زخم»ی توصیف کرد که تنها برای چند سال دوام خواهد آورد. به گفته بنت، این «چسب‌زخم» برای ایران میلیاردها دلار منابع مالی فراهم می‌کند و این کشور را قادر می‌سازد تا آن را برای فعالیت‌های بدخواهانه خود در منطقه و مسلح‌کردن نیروهای نیابتی خود استفاده کند.

توافق هسته‌ای ایران یکی از موضوعات گفت‌وگوی وزرای خارجه کشورهای آمریکا، امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و مصر در اجلاس «نقب» نیز بود.

در بیانیه پایانی این اجلاس که دوشنبه 28 مارس صادر شد، بر تشکیل کمیته‌های امنیتی برای مقابله با تهدیدات ایران در منطقه، ایجاد سامانه هشدار سریع امنیتی و برگزاری ادواری این اجلاس تاکید شد.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

آکسیوس به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی نوشته است، وزرای خارجه کشورهای مصر، مراکش، امارات و بحرین نگرانی خود را درباره توافق هسته‌ای ایران و پیامدهای آن ابراز کرده و بر مخالفت خود با اقدام دولت بایدن در حذف سپاه پاسداران از فهرست «گروه‌های تروریستی» تأکید کرده‌اند.

در آخرین تحولات گزارش‌شده از مذاکرات هسته‌ای، انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی این مذاکرات، پس از سفر خود به تهران و تلاش برای رفع آخرین موارد اختلافی، به واشینگتن سفر کرد تا با مقامات آمریکایی از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و برت مک‌گرک، مسئول امور خاورمیانه کاخ سفید دیدار کند.

رابرت مالی، پیشتر طی اظهاراتی اعلام کرده بود، دستیابی به توافق هسته‌ای در وین از نگاه او قریب‌الوقوع و حتمی نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy