Tuesday, Apr 5, 2022

صفحه نخست » دادسرای فرهنگ و رسانۀ تهران اصغر فرهادی را به جرم سرقت ادبی محکوم کرد

farhadi.jpg رادیو بین المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - دادسرای فرهنگ و رسانۀ تهران سینماگر ایرانی، اصغر فرهادی، را به جرم سرقت ادبی محکوم شناخت. آزاده مسیح‌زاده از هنرجویان سابق اصغر فرهادی وی را متهم کرده که شروع فیلم خود را به نام "قهرمان" از فیلم مستند وی به نام "دو سر برد دو سر باخت" کپی برداری یا در واقع سرقت کرده است.

دادگاه با تأئید اتهام ایراد شده، اصغر فرهادی را مجرم شناخت و مدعی شد که سینماگر ایرانی عناصر کلیدی فیلم آزاده مسیح زاده را با نقض حقوق وی کپی برداری کرده است. دادسرای فرهنگ و رسانۀ تهران سپس رأی خود را لازم الاجرا و غیرقابل تجدیدنظر دانسته و گفته است که اکنون قاضی دیگری دربارۀ مجازات اصغر فرهادی تصمیم خواهد گرفت.

بعید نیست که اصغر فرهادی ناچار شود کلیه درآمد حاصله از نمایش فیلم را چه در سینما و چه در اینترنت به آزاده مسیح زاده بپردازد و حتی با خطر حبس روبرو شود. حقوق فیلم "قهرمان متعلق به شرکت "آمازون پریم" در آمریکا است و درآمد حاصل از نمایش آن در سینماهای جهان تاکنون به دو و نیم میلیون دلار بالغ شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

اصغر فرهادی اتهام ایراد شده از سوی هنرجوی سابق خود را رد کرده و از قبل شکایتی را علیه او به اتهام نشر اکاذیب به دادگاه تسلیم کرده بود. وکیل اصغر فرهادی گفته است که خود خانم آزاده مسیح زاده متنی را با دست خط و امضای خود تهیه کرده و در آن صریحاً گفته است که فکر و طرح فیلم مستند وی متعلق به اصغر فرهادی است.

با این حال دادسرای فرهنگ و رسانۀ تهران پس از بررسی دو شکایت رأی خود را به سود آزاده مسیح‌زاده علیه اصغر فرهادی صادر کرد.

وکیل اصغر فرهادی گفته است که حکم صادره نهایی نیست و بخشی از روند رسیدگی محسوب می‌شود و پرونده باید نخست در دادگاه کیفری ۲ و سپس در دادگاه تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار بگیرد. وکیل اصغر فرهادی ابراز امیدواری کرده است که در جریان رسیدگی به پرونده با ارجاع موضوع به نظر کارشناسان و متخصصان حوزۀ حقوق مؤلف حکم صادره نقض شود. فیلم "قهرمان" جایزۀ هیئت داوران در جشنواره سینمایی کن را از آن خود کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy