Tuesday, Apr 5, 2022

صفحه نخست » سرنوشت نامعلوم واکسن مورد تأیید خامنه‌ای در عراق

vkh.jpg کیهان لندن - در پی حذف واکسن «برکت» تولید «ستاد اجرایی فرمان امام» از فهرست واکسن‌های مورد تأیید عراق، وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت مدعی شده‌اند که عراق با کارت واکسن مورد تأیید وزارت بهداشت جمهوری اسلامی موافقت کرده است.

در حالی‌ که شهریورماه سال گذشته کشور عراق، واکسن «برکت» را در فهرست واکسن‌های کرونا مورد تأیید خود برای رفت‌ و آمد اعلام کرده بود اما به تازگی آن را از فهرست تأییدشده‌ها حذف کرد. عراق گفته که واکسن مورد تأیید رهبر جمهوری اسلامی را که گویا حاضر به تزریق آن شده، معتبر نمی‌داند.

برخی ناظران معتقد بودند، حذف «برکت» از این فهرست، واکنش مقامات عراق به موشک‌باران چندی قبل اربیل در اقلیم کردستان این کشور توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و با این کار واکسن تولید جمهوری اسلامی را به رسمیت نشناخته است.

پس از این اقدام عراق که در اطلاعیه شرکت هواپیمایی کشور «هما» نیز بازتاب یافت، حالا وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیه‌هایی اعلام کرده‌اند که عراق ورود زائران ایرانی به عراق را با کارت واکسن مورد تأیید وزارت بهداشت می‌پذیرد.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت حتی بخشنامه‌ای را که «هما» در اختیار دفاتر مسافرتی قرار داده را «کاملا جعلی» خوانده و گفته است: «کشور عراق هیچ اشاره‌ای به واکسن‌های مورد اشاره نکرده و تنها شرط ورود به آن کشور داشتن کارت معتبر تزریق ۲ دوز واکسن مورد تأیید وزارت بهداشت ایران با برخورداری از کیو.آر.کد یا ارائه تست پی.سی.آر منفی مورد تأیید وزارت بهداشت با مهلت زمان ۷۲ ساعت قبل از پرواز است.»

معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تأکید کرد: «اخبار منتشر‌شده مبنی‌ بر شرط وزارت کشور عراق برای ورود به آن کشور با تزریق واکسن‌های مد نظر مورد تأیید نیست و هیچ تغییری در سیاست آن کشور برای ورود اتباع ایرانی برای عزیمت به عراق صورت نگرفته است.»

رحمانی گفت: «کشور عراق کاری به نوع واکسن تزریق شده ندارد و شرط ورود زائران به عراق تنها داشتن کارت معتبر تزریق ۲ دوز واکسن و تست پی.سی.آر منفی برای ویروس کرونا است. بنابراین هیچ جای نگرانی برای سفر به عراق وجود ندارد.»

آخرین مقررات سفر به کشور عراق، توسط شرکت هواپیمایی «هما» به گونه‌ای رسانه‌ای شد که یکبار دیگر اعتبار و ارزش واکسن‌های داخلی مورد تردید قرار گرفت.

شرکت هواپیمایی هما، دو روز پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که مسافران بالای ۱۲ سال تنها ۱۴ روز بعد از دریافت آخرین نوبت واکسن‌های مورد تأیید عراق شامل «فایزر، مدرنا، آسترازنکا، جانسون، سینوفارم و سینوواک» می‌توانند به شرط منفی بودن تست کرونا در محدوده ۷۲ ساعت پرواز، به عراق سفر کنند.

این اطلاعیه نام هیچیک از واکسن‌های تولید شده در ایران را در اطلاعیه خود نیاورده است. در نتیجه افرادی که واکسن‌های داخلی از جمله «برکت» را تزریق کرده‌اند، باید برای سفر هوایی به عراق آزمایش پی‌سی‌آر بدهند.

واکسن «برکت» در یک اقدام تبلیغاتی با بودجه‌ی‌ خرید دست‌کم ۲۰ میلیون دوز واکسن توسط نهاد زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، فاز تحقیقات انسانی‌اش را با تزریق به دختر محمد مخبر دزفولی معاون اول کنونی ابراهیم رئیسی که آن زمان رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» یعنی تولیدکننده‌ی همین واکسن بود، آغاز کرد. این واکسن اما تا کنون با صرف هزینه‌های هنگفت، حتی یک مجوز بین‌المللی از نهادهای معتبر جهان نگرفته است.

«ستاد اجرایی فرمان امام» با بودجه یک میلیارد دلاری از اسفندماه ۹۹ تا سال ۱۴۰۱ هنوز هیچ آماری از میزان واکسن‌های «برکت» که در واکسیناسیون عمومی تزریق شده ارائه نکرده است و مشخص نیست این واکسن هزینه‌بردار جانی و مالی برای مردم ایران، به چند نفر تزریق شده و چه اثراتی داشته است.

ضمن اینکه، وعده‌ی واکسیناسیون با ادعای تولید ۶۰ میلیون دوز در ماه و به راه انداختن «سوپرمارکت واکسن‌های داخلی» نیز هرگز اجرا نشد و در نهایت با استقرار دولت ابراهیم رئیسی، او دستور داد تا فوری و انقلابی واکسن‌های خارجی کرونا به ایران وارد شود.

مقامات جمهوری اسلامی با فرمان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی، این ادعا را مطرح کردند که واکسیناسیون عمومی را با تولید داخلی و واکسن «برکت» اجرا خواهند کرد. امری که نه تنها انجام نشد بلکه با فرمان ضدبشری خامنه‌ای منجر به یک جنایت تمام‌عیار همراه با ابتلا و مرگ‌ومیر هزاران نفر در نبود واکسن در کشور شد. بسیاری از ایرانیان برای تزریق واکسن راهی کشورهای منطقه از جمله ارمنستان شدند!

هنوز مشخص نیست دولت عراق چه تصمیمی برای ورود زائران ایرانی که واکسن «برکت» تزریق کرده‌اند گرفته است چرا که به اطلاعات و ادعاهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت هیچ اطمینانی نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy