Tuesday, Apr 12, 2022

صفحه نخست » گاردین: ایران از طریق عراق به روسیه تسلیحات جنگی قاچاق می‌کند

guardian_041122.jpgالعربیه - روزنامه «گاردین» در گزارشی نوشت، روسیه با کمک شبکه قاچاق سلاح ایران، تسلیحات و جنگ‌افزارهای جنگی از عراق دریافت می‌کند.

گاردین، دوشنبه 12 آوریل، به نقل از برخی از اعضای گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق و همچنین برخی منابع اطلاعاتی منطقه‌ای نوشت، در بحبوحه عملیات نظامی روسیه در اوکراین، مسکو از عراق آرپی‌جی، موشک‌های ضدتانک و سامانه‌های پرتاب موشک دریافت کرده است.

این روزنامه در ادامه افزود، رژیم ایران یک پدافند موشکی «باور -373» را نیز به روسیه اهدا کرده است. این سیستم موشکی مشابه پدافند «اس-300» روسی است.

به گفته منبع گاردین، مقامات تهران یکی از سامانه‌های موشکی «اس - 300» را نیز به روسیه بازگردانده‌اند.

بر اساس گزارش این روزنامه بریتانیایی، وابستگی روسیه به تسلیحات ایران نشان می‌دهد که تحریم‌ کشورهای غربی علیه صنعت اسلحه‌سازی روسیه موثر بوده و از این روی، این کشور به تسلیحات ایران روی آورده است.

این جنگ‌افزارها که در اختیار «حشدالشعبی» قرار داشت، شنبه 26 مارس، از گذرگاه مرزی «شلمچه» عبور کرده و توسط نیروهای نظامی ایران دریافت شده است.

نیروهای نظامی ایران نیز، از راه دریایی این تسلیحات را برای روسیه ارسال کرده‌اند.

یک عضو حشدالشعبی به گاردین گفته است، این سازمان، جمعه 1 آوریل، دو پدافند موشکی «سجیل 60» را که یک طراحی از مدل برزیلی مشابه آن «آستروس 2» است را نیز به ایران ارسال کرده است.

در همین راستا، سه کشتی باری که توان حمل چنین تسلیحاتی را دارند، از بندر انزلی در شمال ایران، خود را به شهر «آستراخان» در روسیه رسانده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

مهند الحاج علی، پژوهشگر مرکز خاورمیانه «کارنگی» در این زمینه گفت: «این نوع تسلیحات پیچیده [پدافندهای موشکی] تأثیر بسزایی در جنگ اوکراین خواهد داشت. از آنجایی که کنترل بیشتر مرزهای عراق با ایران در اختیار حشدالشعبی است، ارسال این تسلیحات به روسیه با سهولت بیشتری انجام می‌شود.»

او در ادامه افزود: «با توجه به تحریم‌های جدید، سایر کشورها مانند چین درباره ارسال تسلیحات به روسیه می‌باید مراقب باشند. ایران به عنوان بخشی از این محور، می‌خواهد اطمینان حاصل کند که روسیه در این درگیری پیروز می‌شود.»

به گفته الحاج علی، «اگر رژیم پوتین ضعیف شود، وضعیت برای ایران به صورت چشمگیری به ویژه در سوریه تغییر خواهد کرد.»

مقامات آمریکایی پیشتر گفته بودند، روسیه از چین نیز درخواست پشتیبانی تسلیحاتی کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy