Friday, Apr 15, 2022

صفحه نخست » آخوند حکومتی که ورودی سفارت ایران را گلباران کرده بود، از سوی طالبان بازداشت شد

taliban_041522.jpgیارمحمد رحمتی، مسئولیت دفتر سازمان فرهنگی تبیان را در کابل به عهده دارد

طالبان یارمحمد رحمتی، رئیس دفتر مرکز فرهنگی تبیان در کابل را پنجشنبه ۲۵ فروردین بازداشت کرد. رحمتی روز چهارشنبه و پس از آنکه معترضان به کنسولگری ایران در هرات حمله کردند، باهدف دلجویی از دیپلمات‌های ایرانی یک تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار و ورودی سفارت را گلباران کرد. او در دیدار با سفیر و دیپلمات‌های ایرانی به آنان هدیه داد.

رحمتی هدف از این کار را عذر‌خواهی بابت حمله معترضان به کنسولگری ایران در هرات عنوان کرد و گفت هدفش تقویت «برادری و اتحاد» میان ایران و افغانستان است. مرکز فرهنگی تبیان که یارمحمد رحمتی، مسئولیت دفتر آن را در کابل به عهده دارد از جریان‌های حامی ایران در افغانستان است که در ۲۰ سال گذشته نقش فعالی در برگزاری تجمع‌های ضد آمریکایی در افغانستان داشت.

flowers.jpg

رسانه‌های داخلی افغانستان ازجمله طلوع‌نیوز به نقل از منابع آگاه در گروه طالبان گزارش دادند که افراد این گروه برای بازداشت یارمحمد رحمتی به دفتر این سازمان یورش بردند و پس از بازداشت رحمتی، دفتر تبیان را تعطیل کردند. یک منبع آگاه در مرکز فرهنگی تبیان در صحبت با ایندیپندنت فارسی حمله طالبان به دفتر مرکزی این نهاد در کابل را رد کرد، اما گفت از پنجشنبه شب تماس یار محمد رحمتی با همکارانش قطع شده است.

خبرگزاری آوا (صدای افغان) که زیرمجموعه مرکز فرهنگی تبیان است تاکنون واکنشی به خبر بازداشت یارمحمد رحمتی و تعطیلی دفتر این سازمان نشان نداده ‌است. برگزاری تجمع برای گلباران کردن سفارت ایران در کابل، با واکنش شدید شماری از اعضای طالبان مواجه شد. تعدادی از چهره‌های رسانه‌ای طالبان افرادی را که در این تجمع شرکت کردند را «جاسوس» نامیدند و از رهبری این گروه خواستند آنان را مجازات کند.

مرکز فرهنگی تبیان در چند ماه اخیر نشست‌هایی را در همسویی با طالبان در شهرهای مختلف افغانستان ازجمله کابل و مزارشریف برگزار کرد

بر اساس گزارش خبرگزاری آوا، مولوی ندا محمد ندیم، استاندار گروه طالبان در کابل از «فعالیت‌های ضد آمریکایی» این مرکز در ۲۰ سال گذشته تقدیر کرد. در این گزارش آمده است که یار محمد رحمتی، مسئول این نهاد در ملاقات با استاندار کابل حاکمیت طالبان بر این کشور را «پایان اشغال و آزادی افغانستان» عنوان کرد.

در این گزارش به نقل از استاندار کابل آمده است: «فعالیت‌های مرکز تبیان در مقابل آمریکا و غرب قابل تقدیر و احترام است و ما همکاری مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان با امارت اسلامی را خواهانیم.»

سید عیسی حسینی مزاری، رئیس و بنیان‌گذار مرکز فرهنگی تبیان در ماه‌های اخیر با برگزاری تجمع‌ها و نشست‌های فرهنگی از حاکمیت طالبان در افغانستان حمایت کرد. او در نشستی که در اواخر مارس در کابل برگزار شد، گفت: «شما حتما اطلاع دارید که من به سیاست ایران آگاهی و اشراف دارم و مرکز تبیان و خبرگزاری صدای افغان (آوا) در ایران و در سه شهر مشهد، تهران و قم فعال است. هر زمانی که من عازم ایران می‌شوم، با مسئولان اصلی و رسمی جمهوری اسلامی نشست دارم و در جریان سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان قرار می‌گیرم.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

فعالیت و حمایت علنی مرکز فرهنگی تبیان از دولت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان باعث حمله مرگبار گروه داعش به این مرکز شد. در دسامبر سال ۲۰۱۷ یک بمب‌گذار داعش با حمله به دفتر مرکزی تبیان در کابل ۴۱ نفر را کشت و ۸۴ نفر را زخمی کرد. گروه داعش خراسان با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و مرکز فرهنگی تبیان را «سازمان جاسوسی وابسته به ایران» نامید و تهدید کرد که مراکزی این چنینی را هدف قرار خواهد داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy