Friday, May 13, 2022

صفحه نخست » دلیل سفر شتاب‌زده بشار اسد به ایران

syria_051222.jpgالعربیه - بشار اسد در تهران: طی سالیان مقاومت و مقابله با تجاوزات غرب و تکفیری‌ها، ایران تنها کشوری بود که از ابتدا در کنار ما ایستاد

وبگاه «میدل ایست مانیتور» در تحلیلی می‌گوید که سفر ناگهانی اخیر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به ایران نشانه تضعیف موقعیت روسیه در سوریه به دلیل جنگ اوکراین و فشار سنگین تحریم‌های بین‌المللی بر مسکو است.

به گفته این وبگاه، در حالی که اسد از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 چندین مرتبه به مسکو سفر کرد و تنها یک مرتبه، آن هم «برای خالی نبودن عریضه» به تهران رفت، اینک با طولانی شدن جنگ روسیه در اوکراین، وضعیت تغییر کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در آغاز حمله به اوکراین به مردم کشورش و نیروهایش وعده تغییر حکومت در کییف را داد، و برای دست یافتن به این منظور خواستار اشغال پایتخت اوکراین و براندازی دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور بود.

با این وجود، با ایستادگی شگفت‌انگیز دولت و مردم اوکراین با حمایت مادی و تسلیحاتی غرب، نقشه‌های پوتین مختل شد، و نیروهای نظامی روسیه پس از بیست هفته از آغاز جنگ هنوز نتوانسته‌اند به اهداف استراتژیک خود دست پیدا کنند.

اعمال تحریم‌های کمرشکن بین‌المللی علیه مسکو نیز باعث شده تا روسیه از لحاظ اقتصادی در تنگنای شدیدی قرار بگیرد، به طوری که مقامات این کشور به فکر توسعه معاملات خود با ایران و چین و دیگر کشورها افتاده‌اند.

در عین حال، به منظور تقویت نیروهای نظامی خود در اوکراین، مسکو اخیرا به فکر خارج کردن برخی از واحدهای خود از سوریه و حتی استفاده از جنگ‌جویان سوری در جبهه اوکراین افتاده است.

تمام این موارد باعث شده تا موقعیت روسیه در سوریه شکننده شود. این احتمالاً دلیل واقعی سفر شتاب‌زده اخیر بشار اسد به ایران است، که نشانگر کاهش وزن مسکو و افزایش مجدد وزن تهران در معادلات مربوط به این کشور است.

به گفته «میدل ایست مانیتور»، احیانا با نظر به همین تحولات بود که رئیس‌جمهوری سوریه در تهران اعلام کرد: «طی سالیان مقاومت و مقابله با تجاوزات غرب و تکفیری‌ها، ایران تنها کشوری بود که از ابتدا در کنار ما ایستاد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy