Friday, May 13, 2022

صفحه نخست » رهبر نظامی پوتین در میانه تلفات سنگین میدان جنگ "برکنار و دستگیر شد"

putin_051322.jpgایندیپندنت فارسی - یک مقام ارشد اوکراینی مدعی شد والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، در بحبوحه تهاجم از‌رمق‌افتاده کرملین از کار برکنار شد.

اولکسی آرستویچ، مشاور نظامی رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت «اطلاعات اولیه» حاکی از آن است که ژنرال گراسیموف از سمت خود برکنار شده است و ولادیمیر پوتین و حلقه نزدیکانش ارزیابی کردند آیا باید به او اجازه بدهند به رهبری نیروهای مسلح کشور ادامه بدهد یا خیر.

هیچ تایید رسمی درباره این اخراج گزارش‌شده وجود ندارد، اگرچه با غیبت ژنرال گراسیموف در رژه سالانه روز پیروزی روسیه در روز دوشنبه گمانه‌زنی‌ها در مورد پاک‌سازی فرماندهان ارشد نظامی بالا گرفت.

نیروهای مسلح روسیه در جنگ متحمل چندین شکست بزرگ شده‌اند، نتوانستند کی‌یف را به‌موقع تصرف کنند و خسارت‌های سنگینی‌ــ هم جانی و هم تسلیحاتی‌ــ متحمل شدند.

نیروهای روسیه بعد از شکست در تصرف پایتخت، عقب‌نشینی کردند و به آرایش نظامی مجدد پرداختند‌ــ و تمرکز خود را روی دونباس در شرق اوکراین معطوف کردند، منطقه‌ای که جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو هشت سال با نیروهای اوکراینی جنگیده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

اما پیشروی روسیه در آن‌جا نیز کند بود و مقام‌های غربی می‌گویند روسیه موفق نشده است هیچ شهری را به تصرف درآورد.

یکی از چشمگیرترین نمونه‌های توانایی اوکراین در جلوگیری از پیروزی‌های آسان، ماریوپل است که جنگجویان اوکراینی در یک کارخانه فولاد مخفی شده‌اند و اجازه کنترل کامل شهر را به روسیه نمی‌دهند.

نبود دستاورد برای روسیه به این گمانه‌زنی منجر شده که پوتین مشغول برنامه‌ریزی برای پاک‌سازی رهبران نظامی است که مقصر این شکست‌ها محسوب می‌شوند.

بر اساس گزارش‌ها، کانال تلگرامی که وزارت کشور اوکراین آن را اداره می‌کند ادعا کرده است دو فرمانده دیگر به‌دلیل تلفات در میدان جنگ برکنار شده‌ بودند.

در این خبر تلگرامی ادعا شده است که دریا سالار ایگور اوسیپوف، فرمانده کل ناوگان دریای سیاه، از سمت خود برکنار و دستگیر شده است، در حالی‌ که گفته می‌شود سرلشکر ولادیسلاو ارشوف، فرمانده ارتش ششم، همراه سرلشکر سرگئی کیسل، فرمانده ارتش تانک منطقه نظامی غرب، و یکی از معاونان فرمانده، [و] سرلشکر آرکادی مارزویف، فرمانده لشکر ۲۲ ارتش ناحیه نظامی جنوب، برکنار شدند.

هفته گذشته، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفت روسای ارتش روسیه «می‌ترسند نکند در شرف پاک‌سازی و اخراج باشند».

والاس گفت: «اگر در سیستم روسیه مسئول مستقیم کاری هستید، باید مراقب باشید چون ممکن است چندان ادامه نداشته باشد.»

«در این سیستم یک نقطه تنش وجود دارد. همان‌قدر که به مامور سابق کاگ‌ب [پوتین] به دلیل اینکه رهبری قدرتمند است احترام می‌گذارند، [همان‌قدر] ستاد کل ارتش روسیه دارد قربانی آشفتگی او می‌شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy