Friday, May 20, 2022

صفحه نخست » حمله فرهاد مجیدی به صداوسیما + پاداش شورانگیز مردم به وریا غفوری

taj_051822.jpgاعتراض فرهاد مجیدی به صداوسیما: به چه جراتی عکس وریا غفوری را حذف کردید؟ وقاحت تا چه حد؟

تلویزیون جمهوری اسلامی تصویر وریا غفوری، کاپیتان تیم استقلال تهران، را پس از قهرمانی در لیگ برتر از جمع بازیکنان این تیم حذف کرد. به نظر می‌رسد این اقدام به دلیل پشتیبانی او از اعتراضات مردمی اخیر در ایران بوده است.

فرهاد مجیدی سرمربی تیم استقلال تهران پس از تساوی در دیدار خانگی با آلومینیوم اراک، از پاسخ گفتن به سوال خبرنگار برنامه فوتبال برتر صدا و سیما امتناع کرد و به دلیل حذف عکس وریا غفوری در این برنامه به شدت به فوتبال برتر تاخت.

فرهاد مجیدی همچنین در ادامه نیز فاش کرد از نهاد‌هایی به او فشار آورده‌اند که باید به برنامه فوتبال برتر برود اما او نپذیرفته است. مجیدی افزود فرزند حجازی‌ام و «باید» برایم معنا ندارد.

پاداش شورانگیز مردم به وریا غفوری برای این که صدای ملت شد

دویچه وله - وریا غفوری، کاپیتان تیم فوتبال استقلال تهران، چهره‌ای محبوب بین جامعه مدنی و ورزش‌دوستان ایران محسوب می‌شود. این فوتبالیست حرفه‌ای در سال‌های اخیر در جنبش‌های اعتراضی و انتقادی مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی با انتشار پیام‌هایی در صفحه‌ شخصی‌اش در اینستاگرام، از مردم حمایت و با آنان ابراز همبستگی کرده است.

او پس از قهرمانی آبی پوشان پایتخت در لیگ برتر ایران، در مصاحبه‌‌ای به مشکلات گسترده مردم در زندگی روزمره و امور معیشتی اشاره کرد و به رسانه‌های داخلی گفت: «زمانی که صحبت از مسائل اجتماعی و مدنی باشد، دیگر فوتبال برای من اولویت ندارد. من باید از جایگاه اجتماعی خود استفاده کنم و صدای هوادارانی باشم که با هزاران بدبختی بلیت تهیه می‌کنند تا تیم را تشویق کنند.» غفوری در ادامه تاکید کرد: «این حق مردم ایران است که سعادتمند زندگی کنند.»

تحلیل کانال کوچه:

***

حذف وریا فراتر از قاب صداوسیما است

کاپیتان استقلال تیم ملی را از دست داد و سال‌ها است که با تهدید و فشار مواجه است

فرهاد کاس‌نژاد - ایندیپندنت فارسی

فقط صداوسیما نیست که تصاویر وریا غفوری را سانسور می‌کند بلکه او بازیکنی است که به دلیل انتقادهایش، بازی در جام جهانی را هم از دست داده و چند بار نیز در آستانه اخراج از استقلال قرار گرفته است. او نمی‌تواند از فشارهای همیشگی و تهدیدها حرف بزند؛ اما بابت انتقاد همواره تحت شدیدترین فشارها قرار گرفته است.

«این دوربین تلویزیون است؟ خاموشش کنید! من با تلویزیون حرف نمی‌زنم.» این عبارت از معروف‌ترین انتقاد‌های وریا غفوری به صداوسیمای جمهوری اسلامی است. او سه سال پیش هنگام مصاحبه با خبرنگاران، اجازه نداد که دوربین تلویزیون مصاحبه‌اش را ضبط کند. کینه صداوسیما از وریا غفوری تازگی ندارد اما وقتی وریا در شب قهرمانی استقلال، به گرانی‌ها اعتراض کرد و مسئولان را به شرم کردن فراخواند، صداوسیما دستور سانسور تصویر او در برنامه‌ها را صادر کرد و در برنامه فوتبال برتر از شبکه ۳ سیما که به مناسبت قهرمانی استقلال ساخته شد، کاپیتان و شاخص‌ترین بازیکن تیم را از تصاویرش حذف کرد.

واکنش علی دایی و فرهاد مجیدی از پرسروصداترین اعتراض‌ها به رفتار صداوسیما بود. علی دایی در اینستاگرام خود، در دفاع از کاپیتان استقلال نوشت: «ساکت کردن منتقد فقط پاک کردن صورت مسئله است. مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی‌اند و باید به جای سرکوب برای حل مشکلاتشان فکری اساسی کرد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، هم در کنفرانس خبری بازی با آلومینیوم پاسخ خبرنگار تلویزیون را نداد و درباره رفتار صداوسیما با کاپیتان تیمش گفت: «نه! من جواب شما را نمی‌دهم. وقتی شما به خودتان اجازه می‌دهید، یعنی وقاحت در چه حد که عکس کاپیتان تیم من را محو می‌کنید روی صفحه تلویزیونتان، من هیچ وقت جواب شما را نمی‌دهم. فوتبال برتر با چه رویی این کار را می‌کند؟ وریا کاپیتان تیم من است و اجازه ندارید این کار را بکنید. می‌توانم بگویم که چه نهادهایی به ما فشار آوردند در برنامه شما (فوتبال برتر) شرکت کنیم ولی من موافقت نکردم. ما باید نداریم. من فرزند حجازی‌ام و کسی نمی‌تواند به من بگوید باید به این برنامه بیایید. خواستم این را بدانید.»

با این حال وریا غفوری فقط از تصاویر برنامه‌های تلویزیونی حذف نشده است. در آستانه جام جهانی روسیه بود که وریا غفوری از تیم ملی کنار گذاشته شد. کارلوس کی‌روش، سرمربی وقت تیم ملی، تصمیمی گرفت که بسیاری از دوستداران فوتبال آن را یک دستور از مقام‌های سیاسی دانستند. کی‌روش سعی کرد درباره خط خوردن وریا پاسخ‌های فنی بدهد و دلیل آن را بازی نکردن وریا در پست دفاع راست در استقلال عنوان کند؛ اما باور حرف‌های کی‌روش آسان نبود. وریا به یک ورزشکار منتقد تبدیل شده بود که به صدای بلند گفتن حرف مردم را مسئولیت خود می‌دانست.

البته کی‌روش در جام ملت‌های ۲۰۱۹ وریا را دوباره به تیم ملی دعوت کرد اما پس از آن، او دیگر فرصت بازی در تیم ملی را پیدا نکرد و مربیان بعدی هم برای دعوت نکردن از او بهانه سن‌وسالش را مطرح کردند؛ از جمله دراگان اسکوچیچ که از او بارها درباره وریا سوال شد و او هم مدعی شد که دعوت نکردن از وریا تصمیم فنی خودش است. از نگاه بسیاری از دوستداران فوتبال، حرف‌های مربیانی که وریا را از تیم ملی خط زدند، صادقانه نیست و شاید آن‌ها مجبور شده‌اند حذف وریا از تیم ملی را توجیه کنند.

وریا غفوری از محبوب‌ترین کاپیتان‌های تاریخ باشگاه استقلال است اما محبوبیت و جایگاه اجتماعی او فراتر از گرایش‌های باشگاهی است و طرفداران تیم‌های دیگر نیز از وریا غفوری حمایت کرده‌اند.

وریا غفوری در مقاطعی هم در آستانه کنار گذاشته شدن از تیم استقلال قرار گرفت اما شاید هزینه کنار گذاشتن او را در فضای هواداری فوتبال سنگین تصور کردند؛ شاید هم مربیانش به این تن ندادند که با تصمیمی غیرورزشی وریا را کنار بگذارند.

وریا غفوری در سال‌های اخیر شاید تنها چهره ورزشی شناخته‌شده باشد که بی‌شباهت به چهره‌های‌ شناخته‌شده اینستاگرام فارسی، انتقاد‌های خود را با صراحت بیان می‌کند. انتقادهای او به گسترش فقر در ایران، رفتار خشن با کولبران، خودسوزی دختر آبی، ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها و پاسخی که به جواد ظریف داد، همواره او را تحت فشار قرار داده است. وقتی ظریف، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی گفت که «افتخار می‌کنیم به خاطر فلسطین و لبنان در فشاریم» وریا غفوری خطاب به ظریف گفت: «آن‌هایی که به خاطر حمایت از مردم مظلوم فلسطین، یمن و لبنان زیر فشارند، شما نیستید، مردم ایران‌اند.»

وریا غفوری در توییتر هم به دلیل واکنش‌هایش مورد توجه قرار گرفته بود اما حساب توییتر او دو سال پیش با دستور مقام‌های امنیتی بسته شد و به او اجازه فعالیت در توییتر را ندادند. فارغ از این، وریا بارها تهدید شد و پس از احضار، از او خواستند که به موضوع‌های غیرورزشی واکنش نشان ندهد؛ اما وریا بازهم مسئولیت خود می‌داند که انتقاد کند؛ همان‌طور که در شب قهرمانی استقلال گفت: «وقتی حرف از مسائل اجتماعی و مدنی می‌شود، دیگر فوتبال اولویت من نیست. من نمی‌دانم چرا مسئولان شرمنده نمی‌شوند وقتی وضعیت مردم را می‌بینند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy