Sunday, May 29, 2022

صفحه نخست » صیاد خدایی بر اساس اطلاعات شهروندان تهرانی به اسرائیل لو رفت

ib_052822.jpgاختصاصی ایران بریفینگ / امیر فرشاد ابراهیمی / حسن صیاد خدایی که روز گذشته در محله ای نیمه امنیتی در مجاور مجلس شورای اسلامی در خیابان مجاهدین اسلام ترور شد بیش از دو دهه است در یگان ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران فعالیت داشته است .

آنطور که از اسناد و اطلاعاتی که به ایران بریفینگ رسیده است برمی آید وی در سالهای ۱۳۷۲ الی ۱۳۷۳ از طریق یکی از پایگاه‌های مقاومت بسیج به گزینش نیروی قدس معرفی و وارد این نیروی سپاه پاسداران شده است.

صیاد خدایی متولد ۱۳۵۴ و اهل و ساکن تهران بود،وی دارای دیپلم از دبیرستانی در شرق تهران به نام دهخدا است و بیش از دو دهه است در بسیج مسجد خیر تهران در خیابان هوشمند فعالیت داشته ، او تا زمان ترور مسئول آموزش و عملیات این پایگاه بسیج بود.

از دیگر فعالیتهای صیاد خدایی می شود به عضویت در قرارگاه امنیتی امام علی اشاره کرد، قرارگاهی متشکل از نیروهای بسیج که وظیفه آن سرکوب اعتراضات و گشت های امنیتی در سطح شهر در مواقع بحران است ، صیاد خدایی فرمانده یکی از گردانهای این قرارگاه در حسینیه حاج همت در خیابان ناطقی یا همان خورشید بود.

صیاد خدایی که در میان حلقه دوستان خود به «حاج عمار» مشهور بود، شایع است بی پروا داستانهای اغراق گونه‌ای از عملیاتهای محیرالعقول خود در پایگاه بسیج و در نزد دوستانش نقل می کرد این بزرگنمایی ها آنچنان پیش رفت که او آخرین بار در خرداد ۱۳۹۸ در مراسمی در پایگاه بسیج خیر برای خود مراسم حلالیت گرفت و از زیر قرآن رد و عازم سوریه شد.

او اما در نیروی قدس در یگانی به نام ۸۴۰ که در پادگان امام علی در شمال کاخ سعدآباد مستقر است مسئولیت انتخاب، ارتباط‌گیری و استخدام شهروندان غیرنظامی را برای ضربه‌زدن به اسرائیلی‌ها در نقاط مختلف جهان، بر عهده داشته است، او تا پیش از سال ۱۳۹۹ جانشین فرماندهی این یگان و از دی ۱۳۹۹ جای «سرتیپ دوم پاسدار سید جواد عبدالهی راد» را گرفت و فرمانده جوان این یگان نیروی قدس شد.

او در خلال عضویت و فعالیت خود در این یگان چندین عملیات علیه شهروندان اسرائیل در آسیا، اروپا و آفریقا را بر عهده داشت .

01.jpg

حمله به سفارت اسرائیل در دهلی نو

***

در یکی از این سلسله عملیات‌ها، روز ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ اتومبیل یک دیپلمات اسرائیلی مستقر در دهلی نو هدف بمب مغناطیسی دو موتور سوار ایرانی قرار گرفت. بر اثر انفجار این بمب، همسر این دیپلمات و راننده‌اش به شدت زخمی شدند.

انفجارهای بانکوک یک روز بعد از حملات تروریستی به سفارت‌خانه‌های اسرائیل در دهلی نو در هند و تفلیس، پایتخت گرجستان رخ داده بود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل همان زمان جمهوری اسلامی را مسئول این حملات معرفی کرد.

02.jpg

بمب گذاری بانکوک بزرگترین رسوایی صیاد خدایی بود

***

همان روز، چند عملیات ناموفق نیز در گرجستان و چند کشور دیگر آسیای میانه علیه اهداف اسرائیلی اجرا شد اما جنجالی‌ترین عملیات، ۲۵ بهمن همان سال در تایلند اجرا شد، عملیاتی ناکام که بدل به یک رسوایی برای سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی شد.

03.jpg

لحظه ورود ۳ تروریست به فرودگاه بانکوک

***

۵ بمب ساخته شده توسط شبکه کشف شده، حاوی قطعات فولادی بودند تا بر قدرت تخریب آنها افزوده شود. در این بمبها، مغناطیس هم تعبیه شده بود که سوء قصد کننده می‌توانست آن را به‌راحتی به در اتومبیل فرد مورد حمله بچسباند. این روش در چند سال اخیر در ایران نیز برای ترور کارشناسان هسته‌یی به کار گرفته شده بود و به نظر می رسید جمهوری اسلامی با این اقدام در صدد ارسال سیگنال به اسرائیل بود، اما پیش از اجرای عملیات، بخشی از مواد منفجره در خانه این افراد ترکید و یکی از متهمان، در حالی که هنگام فرار می‌خواست بمب بعدی را به سمت پلیس بیاندازد، خود را زخمی کرد و پاهایش را از دست داد.

با بازداشت و بازجویی از تروریستهای بانکوک مشخص شد که شب قبل از انجام عملیات آنها تا پاسی از شب در منطقه‌ بدنام بانکوک به نام پاتایا مشغول میگساری در کنار چند زن خودفروش بوده اند.

04.jpg

خزایی، مرادی و یک همکار دیگرشان، چند روز پیش از انفجار در یک روسپی‌خانه در پاتایا دیده می‌شوند/پس از انفجار از گروهی از روسپیان بازجویی شد و این عکس از گوشی موبایل یکی از آنها به دست آمد

محمد مرادی فردی که در حال ساخت یک بمب چسبنده بود در پی انفجار اشتباهی، دو پایش را از دست داد،مرادی در دادگاه به حبس ابد و همدستش محمد خزائی به ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

دو ایرانی تروریست دیگر توانستند از تایلند بگریزند، لیلا روحانی یکی از آن دو ایرانی بود ، هویت ایرانی دیگر مشخص نشد و اکنون بسیاری بر این باورند که ایرانی مجهول می تواند صیاد خدایی باشد.

سه ایرانی بازداشت شده، همگی در یک ساختمان ساکن بوده‌اند که لیلا روحانی، متهم دیگر پرونده بمب‌گذاری در بانکوک آن را کرایه کرده بود.
لیلا روحانی پس از انفجار روز۲۵ بهمن ۱۳۹۰ در بانکوک به ایران گریخت.

05.jpg

محمد خزایی و سعید مرادی در دوران محاکمه در تایلند

***

محمد خزایی که در زمان ارتکاب جرم ۴۲ سال داشت، هنگام تلاش برای خروج از تایلند، در فرودگاه دستگیر شد. متهم دیگر مسعود صداقت‌زاده ۳۱ ساله است که توانست در روز حادثه به مالزی بگریزد اما هنگامی که قصد سوار شدن به هواپیمایی به مقصد تهران را داشت، دستگیر شد. نفر چهارم مهرداد مدنی نام داشت که چند روز بعد عصر روز یکشنبه ۷ اسفند و پس از تجسس اتاقش توسط پلیس دستگیر شد.

سعید مرادی و محمد خزایی که هر دو به زندان طویل المدت محکوم شده بودند، پاییز ۱۳۹۹ در مبادله با کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی-بریتانیایی، به ایران تحویل داده شدند.

06.jpg

محمد خزایی و سعید مرادی به عنوان تاجرهای زندانی در تایلند به ایران بازگشتند

***

ایران ابتدا از آنها به عنوان دو تاجر دور زننده تحریم یاد کرد که در تایلند زندانی بودند اما تصاویر بر روی ویلچر و تلاش برای پوشاندن چهره شان آنها را لو داد و جمهوری اسلامی در رسانه هایش بعدها پذیرفت آن « دو ایرانی محکوم شده در یک تئوری ضد ایرانی» بوده اند.

شیوه صیاد خدایی در انجام این عملیات ها اینگونه بود که وی در تمامی آنها از افراد غیر عضو سپاه پاسداران استفاده می کرد، شهروندانی غیرنظامی که دوره‌های نظامی کافی دیده اند و در چند مورد حتی مجبور به انجام این عملیاتهای تروریستی شده اند.

بر اساس این طرح و تئوری صیاد خدایی آنها می‌خواستند افرادی با انتخاب افرادی غیر مرتبط با سپاه ردی از خود بر جا نگذارند، صیاد خدایی در این سلسه عملیاتها وظیفه ارتباط‌گیری با خلافکاران، باندهای قاچاق مواد مخدر و گروه‌هایی را داشت که به نیابت از سپاه، عملیات را اجرا کنند.

منصور رسولی یکی از این افراد بود که در کار قاچاق مواد مخد و انسان فعالیت داشت ، صیاد خدایی با جذب او سعی داشت از طریق شهروندان اسرائیلی را در ترکیه و آلمان ترور کند، با بازجویی از رسولی حالا دیگر هویت و نقش صیاد خدایی برای اسرائیل محرز شده بود.

صیاد خدایی با طرح عملیات در قبرس و آفریقا و همچنین کشورهای شمال اروپا نیز مرتبط بود، «یکی از این طرح‌ها با بازداشت دو متهم در سوئد ناکام ماند.»

همانطوری که گفته شد صیاد خدایی با نام مستعار « حاج عماد» شناخته می‌شد و به زبان‌های محلی و منطقه‌ای، مانند ترکی، کردی و عربی مسلط بود.

07.jpg

صیاد خدایی در بغداد در کنار پاسداران سپاه و فرماندهان حشدالشعبی

***

صیاد خدایی در نهایت با استفاده از اطلاعات شهروندان ایرانی به اکانتهای اسرائیلی در اینستاگرام و توییتر لو رفت و با اتکا به همین اطلاعات بود که اسرائیل توانست تکه های پازل را در کنار هم قرار دهد و بیابد فردی که دو دهه است از بانکوک تا هند و مراکش و سوئد به دنبال اوست کسی نیست جز « حسن صیاد خدایی» .

او روز گذشته هنگام خروج از خانه‌‌اش با "پنج" گلوله دو موتور سوار کشته شد و مراسم خاکسپاری او امروز دوشنبه ۲ خرداد ساعت پنج از میدان امام حسین در مسیر خیابان ۱۷ شهریور به سمت میدان شهدا انجام و پس از وداع دوستانش در مسجد خیر و حسینیه همت در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

از روز گذشته سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در چند پایگاه بسیجی که صیاد خدایی در آن فعالیت داشته سعی دارند تا نفوذ احتمالی اسرائیل و کسب اطلاعات و خبر علیه صیاد خدایی را کشف کنند.

ابراهیم رئیسی پیش از سفر به عمان اعلام کرد ترور حسن صیاد خدایی کار استکبار جهانی است وی همچنین گفت انتقام خون او حتمی است، همزمان رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، گفته است که صیاد خدایی "هدف کینه اجیرشدگان سرویس‌های اطلاعاتی" اسرائیل قرار گرفته است.

اگر خبر رمضان شریف درست باشد او با همان شیوه ای کشته شد که سالها خود طراح و برنامه ریز آن بود و ترورهای بسیار انجام داده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy