Wednesday, Jun 1, 2022

صفحه نخست » نماینده کنگره آمریکا خواستار تحقیقات درباره محمدجعفر محلاتی شد

mahalati_060122.jpgجیم بنکس حمایت خود را از کارزار اخراج محلاتی از کالج اوبرلین اعلام کرد

جیم بنکس، عضو کنگره آمریکا از مسئولین کالج اوبرلین خواست تا تحقیقات جدیدی را درباره محمدجعفر محلاتی، استاد مطالعات اسلامی این کالج و نقش او در اعدام‌های دسته‌جمعی تابستان 67 در ایران آغاز کنند.

بنکس در این زمینه به روزنامه «جروزالم‌پست» گفت: «این آزار دهنده است که اوبرلین همچنان قربانیان رژیم تروریستی ایران را نادیده گرفته و از یک مقام پیشین این کشور دفاع می‌کند. [محلاتی] در گزارش‌های سازمان ملل متحد و عفو بین‌الملل به عنوان کسی یاد شده است که برای انکار قتل‌های دسته‌جمعی در ایران، اقداماتی انجام داده بود.»

او در ادامه افزود: «اوبرلین می‌باید به همه توضیح دهد که چرا آقای محلاتی، علیرغم سابقه بسیار مشکوکش در وهله اول استخدام شد؟ چرا کالج اوبرلین از انجام یک تحقیقات شفاف و مستقل در این زمینه خودداری می‌کند؟»

لادن بازرگان، کنشگر سیاسی که قرار است در ماه جاری برای تجمع در برابر کالج اوبرلین به ایالت اوهایو سفر کند، به جزوالم‌پست گفت:« کارزار ما با یک درخواست ساده آغاز شد. اخراج محلاتی از این کالج به عنوان کسی که کشتار دسته‌جمعی عزیزان ما را انکار کرده و برای مقصران آن سپر دفاعی ایجاد کرد تا پاسخگو نباشند.»

بازرگان و دیگر کنش‌گران سیاسی، بازماندگان اعدام‌های دهه شصت و خانواده قربانیان این کشتار دسته‌جمعی، قرار است در هفته اول ماه ژوئن در برابر کالج اوبرلین تجمع اعتراضی برگزار کنند.

به گفته جروزالم پست، ورود جیم بنکس به پرونده محلاتی، توجه دیگر سیاستمداران را نیز به خود جلب خواهد کرد. بنکس اولین نماینده کنگره آمریکاست که از کارزار اخراج محلاتی از کالج اوبرلین حمایت می‌کند.

محمدجعفر محلاتی که اکنون به‌عنوان استاد «کالج اوبرلین» در ایالت اوهایوی آمریکا مشغول کار است، متهم به ایجاد «سپر دفاعی» برای عاملان اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در تابستان 1367 و جلوگیری از «پاسخگو دانستن» مجریان این اعدام‌ها در سطح بین‌المللی است.

سازمان «عفو بین‌الملل» در گزارشی در سال 2018، مدعی شد که محلاتی از جمله مقامات ارشد و دیپلمات‌هایی است که «در مصاحبه‌های رسانه‌ای و مبادلات با سازمان ملل متحد در انکار کشتار جمعی [زندانیان سیاسی] فعالانه شرکت داشتند تا از مسئولین در برابر پاسخگویی محافظت کنند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy