Wednesday, Jun 15, 2022

صفحه نخست » واکنش آمریکا به خبر دریافت پیشنهاد جدید از سوی ایران

vakonesh_061422.jpgامیرعبداللهیان مدعی شده بود که واشینگتن «ابتکار جدید» ایران را پذیرفته بود

العربیه - پس از آن‌که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران روز گذشته مدعی شد که کشورش در چارچوب مذاکرات هسته‌ای وین، پیشنهادی جدیدی به آمریکا ارائه داده است، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکذیب این اظهارات گفت، واشینگتن هیچ پیشنهاد جدی از سوی تهران دریافت نکرده است.

این مقام آمریکایی به شرط عدم افشای هویت خود به خبرگزاری «رویترز» گفت: «ما هیچ ارتباط واقعی از سوی ایران مشاهده نکرده‌ایم، اما از هرگونه ابتکاری که منجر به انعقاد و اجرای توافقی شود که در وین مورد گفتگو قرار گرفته و موضوعاتی که فراتر از برجام است را کناربگذارد، استقبال می‌کنیم.»

«در انتظار پاسخ سازنده ایران»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه روز گذشته تصریح کرده بود: «ما در انتظار پاسخی سازنده از سوی مقامات ایرانی هستیم. پاسخی که به موضوعات فراتر از برجام ارتباطی نداشته باشد.»

اشاره ند پرایس احتمالا به درخواست تهران برای حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا است. درخواستی که به گفته مقامات غربی، این مذاکرات را با مانع مواجه کرده است.

پرایس در ادامه درباره اظهارات امیرعبداللهیان، مبنی بر ارائه پیشنهاد جدید تهران به واشینگتن، به صورت واضح اظهارنظر نکرد.

«ابتکار جدید»

حسین امیرعبداللهیان روز گذشته، بر تعهد کشورش به دیپلماسی و مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» تأکید کرد.

این در حالی است که روابط این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای گذشته دچار تنش شدیدی شده است.

امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی خود با بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی خود گفت، ایران معتقد است «مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است.»

او در ادامه تأکید کرد که پیش از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران، تهران «ابتکار جدیدی» را به آمریکا ارائه کرده بود. به گفته امیرعبداللهیان، واشینگتن این ابتکار را پذیرفت اما بر ارائه پیش‌نویس قطعنامه به شورای حکام اصرار کرد.

وزیر خارجه ایران جزئیات بیشتری درباره «ابتکار جدید» این کشور ارائه نکرد.

در پی ناکامی از یافتن راهکار برای موضوعات حل نشده در روند رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به «العربیه» گفت، مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست رسیده است.

او تأکید کرد، ادامه تخلف‌های هسته‌ای، ایران را از روند مذاکره دور می‌کند و تنش‌‌آفرینی به‌نفع هیچ طرفی نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy