Wednesday, Jul 6, 2022

صفحه نخست » دستگیری دیپلمات‌ انگلیس توسط سازمان اطلاعات سپاه + تکمیلی، بریتانیا: کذب محض است

foori_070622.jpgخبر تکمیلی: یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا به ایران‌اینترنشنال گفت: گزارش تلویزیون ایران درباره دستگیری یک دیپلمات بریتانیایی کذب محض است

ایران اینترنشنال - وزارت خارجه بریتانیا گزارش‌ها درباره بازداشت یک دیپلمات انگلیسی در تهران به اتهام جاسوسی را رد کرد و به رویترز گفت: گزارش‌ها مبنی بر دستگیری یک دیپلمات انگلیسی در ایران کاملا نادرست است.

در چند هفته گذشته و پس از برکناری حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، انتقاد از ضعف این سازمان درباره نفوذ و جاسوسی در سطوح بالای جمهوری اسلامی و ناتوانی اطلاعات سپاه در جلوگیری از عملیات مکرر اسرائیل در ایران افزایش یافته بود.

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس، از جمله افرادی بود که گفت: عزل حسین طائب که ۱۳ سال به هیچ‌کس پاسخگو نبود باید مقدمه‌ای باشد برای پاسخگو شدن سازمان اطلاعات سپاه به مجلس و رفع تداخل وظایف این سازمان با وزارت اطلاعات.

مطهری افزود: سازمان اطلاعات سپاه پاسداران فعالان محیط‌زیست را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد درحالی‌که مرجع تخصصی چنین اتهام یعنی وزارت اطلاعات می‌گفت اینها جاسوس نیستند و همین سازمان افراد دوتابعیتی نیز به اتهام جاسوسی اما برای معامله بازداشت کرد و زندگی‌شان تباه شد.

گزارش چهارشنبه شب صداوسیما، اشاره‌ای به زمان بازداشت معاون سفیر بریتانیا در تهران و دیگر شهروندان خارجی نکرد اما این اولین گزارش درباره اقدامات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پس از برکناری حسین طائب و جایگزینی محمد کاظمی به عنوان رییس این سازمان است.

ایندیپندنت فارسی - سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که چند شهروند خارجی در ایران، از جمله معاون سفیر بریتانیا، به جرم جاسوسی از طریق خاک‌برداری در «منطقه ممنوعه» دستگیر شده‌اند. مدت کوتاهی پس از انتشار این خبر از «صدا و سیما»، خبرگزاری فارس -که به سپاه نزدیک است- گزارش داد که گیلز ویتاکر، دومین دیپلمات ارشد بریتانیا در تهران، آزاد شده است. در گزارش فارس آمده است که «این فرد بعد از عذرخواهی از کشور خارج می‌شود.»

از سوی دیگر وزارت خارجه بریتانیا در روز چهارشنبه، ۶ ژوییه، اخبار منتشر شده در ارتباط با بازداشت یکی از دیپلمات‌های این وزارتخانه در ایران به اتهام جاسوسی را رد کرد. به‌گزارش خبرگزاری رویترز سخنگوی این وزارتخانه گفت:«گزارش‌ها در مورد دستگیری یک دیپلمات بریتانیایی کاملا نادرست است.»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تصاویری از ویتاکر و خانواده‌اش در کویر شهداد منتشر کرد و مدعی شد که آن‌ها مشغول نمونه‌برداری از نزدیک ناحیه‌ای در استان کرمان بودند که سازمان هوافضای سپاه پاسداران در آن آزمایش موشکی انجام داده بود. تلویزیون حکومتی ایران همچنین تصویری از گذرنامه بازداشت‌شدگان را منتشر کرد.

یکی دیگر از افراد دستگیرشده، شوهر وابسته فرهنگی سفارت اتریش در ایران است. سومین فرد، «ماتیه والتساک»، استاد دانشگاهی در لهستان است که به گفته صدا و سیمای جمهوری اسلامی، به عنوان گردشگر به ایران سفر کرده بود. وضعیت این دو نفر دیگر هنوز معلوم نیست؛ هرچند طبق برخی گزارش‌ها آن‌ها نیز آزاد شده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

سازمان اطلاعات سپاه که حسین طائب، رئیس چندین ساله آن، اخیرا بعد از مدت‌ها عوض شد و محمد کاظمی به جای او نشست، در بیانیه‌ای مدعی شده است که این دیپلمات‌ها «به جای رایزنی، جاسوسی می‌کردند.»

گزارش این خبر و تصاویر مربوط به آن در برنامه خبر شبکه دو پخش شد. گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی همچنین مدعی شد که اسرائیل از شهروندان سایر کشورها استفاده می‌کند تا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پرونده‌سازی شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy