Wednesday, Jul 6, 2022

صفحه نخست » بوریس جانسون از نخست‌ وزیری بریتانیا کناره‌گیری کرد

boris.jpg رادیو بین المللی فرانسه - پس از طرح انتقاداتی علیه بوریس جانسون و موجی از استعفای بی‌سابقه در هیئت دولت بریتانیا، بوریس جانسون، روز پنج‌شنبه ۷ ژوئیه، پس از کناره‌گیری از رهبری حزب محافظه‌کار، بطور رسمی اعلام کرد «از قدرت کناره‌گیری می‌کند»، اما تا زمان تعیین رهبر جدید به وظایف خود در مقام نخست‌وزیری ادامه خواهد داد. طرح موضوعاتی از جمله نقض مقررات قرنطینه در زمان شیوع کووید و برگزاری مهمانی در مقر نخست‌وزیری بریتانیا، همچنین نادیده گرفتن ضوابط اخلاقی و فقدان صداقت لازم برای ادامه زمامداری، صدارت بوریس جانسون در مقام نخست‌وزیری بریتانیا را با بحران روبرو ساخته بود.

پس از آنکه منابع خبری در بریتانیا، صبح روز پنج‌شنبه ۷ ژوئیه، از کناره‌گیری بوریس جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار خبر دادند، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد بوریس جانسون بطور رسمی کناره‌گیری خود از مقام نخست‌وزیری را اعلام خواهد کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

بوریس جانسون، بعدازظهر روز پنج‌شنبه ۷ ژوئیه، در برابر شماره ۱۰ داونینگ استریت، مقر نخست‌وزیری بریتانیا، در برابر خبرنگاران، ضمن تشریح کارنامه «مثبت» خود در مقام نخست‌وزیری، اعلام کرد تا زمان تعیین نخست‌وزیر جدید به وظایف خود در مقام نخست‌وزیری ادامه خواهد داد. در عین حال، هنوز مشخص نیست بوریس جانسون تا چه زمانی در این مقام به فعالیت ادامه خواهد داد.

قرار است رهبر جدید حزب محافظه‌کار در ماه اکتبر (پاییز آینده) تعیین شود. به گفته بوریس جانسون، روند انتخاب رهبر جدید حزب باید از هم اکنون آغاز شود و جدول زمانی آن هفته آینده اعلام خواهد شد.

بوریس جانسون، در سخنرانی خود، در برابر خبرنگاران، تاکید کرد که حزب متبوعش خواستار کناره‌گیری وی از قدرت شده است. بوریس جانسون باید استعفای خود را به طور رسمی به ملکه بریتانیا اعلام کند.

بوریس جانسون که از سال ۲۰۱۹ به مقام نخست‌وزیری در بریتانیا منصوب شد، در ماه‌های اخیر به دلیل افشاء یک رشته رسوایی با بحران مواجه شده بود.

پیش از اعلام رسمی بوریس جانسون مبنی بر کناره‌گیری از قدرت، شماری از مقامات بریتانیایی از جمله نمایندگان پارلمان این کشور، در اعتراض به ادامه نخست‌وزیری بوریس جانسون، از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده بودند. وزیران دارایی و بهداشت بریتانیا که روز سه‌شنبه گذشته، در اقدامی نابهنگام از مقام خود کناره‌گیری کردند، بوریس جانسون را نخست‌وزیری که برای رهبری کشور مناسب نیست، زیر انتقاد و سوال بردند.

در ادامه روند کناره‌گیری شماری از وزیران دولت بریتانیا، تا صبح پنج‌شنبه هفتم ژوئیه، هشت وزیر دیگر هم از مقام خود کناره‌گیری کردند در حالیکه تعدادی از آنها دو روز پیش منصوب شده بودند. از جمله ندیم زهاوی، وزیر جدید دارایی و بن والاس، وزیر دفاع، که روز پنج‌شنبه و در اقدامی علنی، خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند.

قرار است انتخابات درون حزبی در تابستان برگزار شود. رهبر جدید حزب محافظه‌کار، نخست‌وزیر آینده بریتانیا خواهد بود.

بوریس جانسون، ضمن ابراز تاسف از «کناره‌گیری از بهترین مقام جهان»، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را از مهمترین دستاوردهای دوران نخست‌وزیری خود برشمرد.

او همچنین، خروج از قرنطینه به دلیل بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا و مقابله با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری اوکراین را از جمله مهمترین دستاوردهای دوران نخست‌وزیری خود عنوان کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy