Thursday, Aug 25, 2022

صفحه نخست » گزارش بلومبرگ درباره اختلاف نظر ایران و آمریکا بر سر «جزئیات مهم» احیای برجام

barjam_082722.jpgصدای آمریکا - خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از افراد مطلع از روند مذاکرات احیای برجام می‌گوید آمریکا و ایران هنوز بر سر جزئیات مهم اختلاف نظر دارند و حل این اختلافات ممکن است چند هفته طول بکشد.

به گفته یک مقام ارشد اروپایی، دو طرف بیش از همیشه به احیای برجام نزدیک شده‌اند.

با این حال، دو مقام دیگر که در جریان مذاکرات هستند، به بلومبرگ گفته‌اند تهران و واشنگتن همچنان بر سر تحقیقات بازرسان آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و پرداخت غرامت اقتصادی به ایران در صورت خروج دولت آینده آمریکا از توافق اختلاف نظر دارند.

هیچ کدام از این سه مقام نخواسته‌اند هویت‌شان فاش شود.

اگرچه طرف‌های مذاکرات درباره جزئیات آن اظهارنظر چندانی نکرده‌اند، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با فشار فزاینده‌تری برای اعطای امتیازات بیشتر مواجه است. طبق برخی از گزارش‌ها، ایران در هفته‌های گذشته مطالبه خود مبنی بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را کنار گذاشته است.

یک مقام در شورای امنیت ملی آمریکا به بلومبرگ گفته که اختلاف نظرها همچنان وجود دارد و واشنگتن به مذاکرات ادامه می‌دهد. به گفته او، سانتریفیوژهای ایران برچیده می‌شوند و حتی اگر جمهوری اسلامی بخواهد توافق را ترک کند، به شش ماه زمان برای دستیابی به یک بمب هسته‌ای نیاز خواهد داشت.

این در حالی است که ایران روز چهارشنبه اعلام کرد در حال بررسی پاسخ آمریکا به پیشنهادهای اتحادیه اروپا است و پس از پایان ارزیابی‌اش در این باره اظهار نظر می‌کند.

مقام حاضر در شورای امنیت ملی آمریکا همچنین افزوده است که ایران باید به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد و واشنگتن سرسختانه از استقلال آژانس حمایت می‌کند.

تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌ویژه بقایای اورانیوم کشف‌شده در چند سایت هسته‌ای از پیش اعلام نشده به یکی از عمده‌ترین مسائل مورد اختلاف میان ایران و آمریکا تبدیل شده است. قرار است دو نشست آژانس در ماه سپتامبر با حضور مقامات ارشد تمامی طرف‌های مذاکرات احیای برجام برگزار شود.

مقام‌های اروپایی مزبور به بلومبرگ گفته‌اند حتی در صورت احیای برجام، اجرای آن دشوار است و بازگشت کامل ایران به بازارهای نفت جهان ماه‌ها زمان خواهد برد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy