Wednesday, Aug 31, 2022

صفحه نخست » جمهوری اسلامی و بازی تهدید و ترور

dariche_083122.jpgدریچه - در بحث تحلیلی این هفته نکات مهم از رویداد های هفته را مورد بررسی قرار خواهیم داد. یکی از رویداد های مهم این هفته رو نمایی از شهرک زیرزمینی پهپاد های ارتش بود. به گفته مسئولان نظامی جمهوری اسلامی این شهرها در عمق ۷۰ متری زیر زمین قرار دارد. این خبر برای اولین بار نیست که تیتر روزنامه های دولتی را رنگین می کند. سپاه نیز بارها در این مورد خبررسانی های هدف دار کرده است. باید دید این رونمایی از قدرت و قابلیت نظامی چه منافعی در عرصه سیاسی می تواند برای مردم ایران فراهم آورد.

رفتار سیاسی رژیم ایران در چهل و اندی سال گذشته یک ذهنیت متفاوتی در موازنه سیاسی منطقه ای و جهان بجا گذاشته است. رفتاری که با واژه هایی مانند تهدیدهای منطقه ای و نقض حاکمیت ملی کشورهای دیگر، تروریسم، حمایت مالی و لجستیکی از گروههای تروریستی و نیابتی در خاورمیانه و عدم آزادی بیان، عدالت اجتماعی و اختلاس های دولتی در داخل کشور در ذهنینت همگان جا خوش کرده است. این امر با واکنش های جوامع جهانی نیز همراه بوده است. بنابراین رونمایی از داشتن یک قابلیت باید با نظم جهانی همصدایی داشته باشد. در غیر اینصورت باعث افزایش انزوای سیاسی کشور و ادامه وضعیت بحرانی موجود خواهد شد.

نکته دیگر استفاده دولت روسیه از پهپادهای رژیم ایران در جنگ نابرابراوکراین می باشد. جنگی که در آن حاکمیت ملی کشوری مورد تجاوز قرار گرفته و آوارگی و بی خانمانی بیش از ۵ میلیون مردم بی پناه اوکراین را به همراه داشته است. در این جنگ اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان تجاوزگری روسیه را محکوم کرده و تدابیری نیز علیه آن اتخاذ کرده اند. رژیم ایران بار دیگر بر خلاف عرف بین المللی حرکت کرده ضمن تایید تجاوزگری روسیه، پهپادهای خود را نیز در اختیار آن کشور گذاشته است. به همین خاطر است که دنیا به این پهپادها نه به عنوان فناوری بلکه به چشم ابزاری برای تهدید نگاه می کند.

مطالب بیشتر در سایت دریچه

مسئله سوم کشته شدن یکی از فرماندهان سپاه در خاک سوریه بود. این خبری تازه نیست. مردم ایران به خبرهایی از این دست عادت کرده اند. نیروهای سپاه که تحت نام مدافعان حرم در سوریه فعالیت می کنند تا دستور کار فرماندهان رده بالای سپاه و سیاست گذاران رژیم اجرا بکنند. رژیم ایران از آغاز جنگ سوریه تحت سیاست "عمق استراتژیک" به روشهای گوناگون به رفتارهای مداخله جویانه خود در این کشور ادامه میدهد. در هر اقدام تروریستی در منطقه دستهای پنهان سپاه و رد پای جمهوری اسلامی را می توان دید. تا بحال نیز حمایت های مالی و نظامی میلیارد دلاری از دولت سوریه و گروههای نیابتی داشته است. این در حالی است که اکثریت مردم ایران با فقر شدید دست و پنجه نرم می کنند. خانواده هایی هستند که از شرمساری نمی توانند به چشم کودکان خود نگاه کنند.

بیتا پرتوی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy