Wednesday, Aug 31, 2022

صفحه نخست » جزیره کیش در یک قدمی ورشکستگی

31-5.jpgرکنا اقتصادی: شرایط فعالیت اقتصادی در جزیره کیش بسیار سخت شده است. برخی کسبه این جزیره از افزایش نرخ تورم که متناسب با آن قیمت اجاره بها و دیگر کالاها افزایش یافته است سخن می گویند، اما مهمترین عامل را کاهش شدید گردشگر و مسافر به این جزیره می دانند که به دلیل کاهش پروازها از جمله ایرلاین کیش ایر است.

در ماه های اخیر به گفته کسبه کاهش پروازها به کیش شرایط را برای کسب و کار این جزیره بسیار سخت کرده است. جزیره کیش که مهمترین منابع درآمدی آن جذب گردشگر است حالا بدون مسافر مانده است. مالکان و کسبه کیش که از کسادی وضعیت اقتصادی گله مند هستند دلایل زیادی را برای این وضعیت عنوان می کنند که مهمترین آن کاهش حدود یک چهارم پرواز های کیش ایر است.

شرکت کیش ایر به عنوان بزرگترین ابزار حمل و نقل گردشگر و مسافر به جزیره کیش از سال 1398و در دولت حسن روحانی وارد پروسه خصوصی سازی شد. سهام این شرکت که صددرصد آن متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش بود، مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا کرده است. مساله ای که جزیره کیش را در مسیر بسیار نادرست قرار داده است، زیرا کیش ایر تنها ایرلاین حیاتی جزیره کیش برای انتقال مسافر است که حالا به گفته کسبه به یک چهارم کاهش یافته است.

اخیرا رئیس سازمان خصوصی‌ سازی در مورد 20 شرکت دولتی که در لیست واگذاری قرار دارند توضیح داد: 100درصد هواپیمایی کیش در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارد.

این در حالی است که بهمن ماه سال گذشته سعید محمد، دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفته بود با پیگیری‌ های انجام شده روند واگذاری و خصوصی سازی شرکت متوقف شده و قطعیت این عدم واگذاری در حال پیگیری است.

وی گفته بود که کیش ایر باید به دبیرخانه شورایعالی و منطقه آزاد کیش بازگردد و ایرلاین ویژه مناطق آزاد شود و همه مناطق باید در ارتقاء و توسعه حوزه عمل این شرکت سهیم شوند تا با مشارکت سایر مناطق آزاد و با تجهیز و نوسازی ناوگان به فعالیت بهینه خود ادامه دهد.

کیش با بحران کمبود مسافر مواجه شده است

یکی از مالکان مراکز خرید در این خصوص به خبرنگار رکنا گفت: جزیره کیش حدود 4 ماه است با بحران کمبود مسافر مواجه شده است و پروازهای کمی به جزیره انجام می شود و مسافران اندکی به جزیره می آیند. مسئولین یک روز کرونا و یک روز زلزله را بهانه می کنند اما دلیل اصلی این است که ایرلاین کیش ایر به بخش خصوصی واگذار شده است. مراکز خرید خالی از مشتری است.

وی در ادامه با بیان این که پروازهای به یک چهارم کاهش یافته است گفت: پروازها از 40 پرواز به 10 پرواز کاهش یافته و همه مغازه داران در معرض ورشگستگی قرار گرفته اند که این وضعیت مالکان است. مستاجران یکی یکی غرفه ها را خالی می کنند زیرا اجاره بها به 70 الی 80 میلیون تومان در ماه رسیده است. تاکسی داران هم وضعیت خوبی ندارند و روز به روز فقیرتر می شوند و حتی پول خرید بنزین را ندارند و مسافران کمتر به مراکز خرید مراجعه می کنند. نباید کیش ایر که متعلق به منطقه آزاد کیش بود به بخش خصوصی سپرده می شد زیرا به کیش نمی توان زمینی سفر کرد هیچ کس پاسخگو نیست و همه پروازها به کشور عراق و ترکیه اختصاص یافته است.

این مغازه دار تاکید کرد: چشم ما به آسمان است تا پروازی به جزیره بیاید اما دریغ از یک مسافر، زیرا تمام مسافران اغلب از طریق هوایی به کیش می آیند و مسافر زمینی بسیار کم است. اما پروازها از تهران، شیراز و اصفهان به کیش بسته است و باید یک هفته منتظر بمانیم تا یک پرواز باز شود.

وی افزود: هر زمان که تصمیم به تجمع می گیریم شبانه پیامک ارسال می شود که تجمع نکنید. ما از مسئولین درخواست داریم یه سفر به کیش بیایند و وضعیت گردشگر و مسافر را بررسی کنند.

سونامی ورشکستگی در چند قدمی کیش

در این خصوص مهدی کشاورز، مدیرعامل منطقه آزاد کیش به خبرنگار رکنا گفت: ضربه به اقتصاد کیش از سال 98 و در دولت گذشته کلید خورد. آن زمان ایرلاین کیش ایر در لیست واگذاری به بخش خصوصی توسط سازمان خصوصی سازی قرار گرفت.

وی درخصوص کاهش مسافر به جزیره کیش افزود: کمبود مسافر نداریم. آمارها نشان می دهد که میزان ورود مسافر به جزیره در مرداد ماه امسال نسبت به ماه مشابه در سال 1400 با افزایش 8 درصدی مواجه شده است. مشکل بحران کسبه کیش فقط کاهش پروازها نیست، بلکه گرانی اجاره و قاچاق کالا و موارد دیگر است و این که مسافران دیگر توان خرید ندارند.

کشاورز با بیان این که به طور مستمر در تلاش هستم که کیش ایر به منطقه آزاد کیش بازگردد، گفت: برای بازگرداندن کیش ایر سه راهکار؛ ورود سران قوا، شورای امنیت ملی و مجمع واگذاری شرکت ها به این مساله است. راه حل نجات کیش بازگردان کیش ایر به جزیره است و اگر صورت نگیرد کیش با بحران مواجه خواهد شد.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش ضمن بیان اینکه برای کنترل قیمت بازارهای کیش نیاز به ورود سازمان تعزیرات و قوه قضائیه است، گفت: مالکان کیش هم برای بهبود شرایط باید کمک کنند. در حال حاضر 6 هزار غرفه در کیش وجود دارد که 100غرفه آن متعلق به سازمان مناطق آزاد است. ما در سازمان مناطق آزاد قیمت اجاره غرفه های خود را به سال 99 محاسبه می کنیم. به مالکان پیشنهاد دادیم شما نیز کرایه های خود را به سال 1400 بازگردانید، اما قبول نمی کنند.

از سوی دیگر قیمت هزینه های جانبی از جمله دستمزد، و هزینه آب و برق هم افزایش یافته است و اجناس هم گران تر شده و همه اینها باعث می شود که وقتی مسافر به کیش می آید، خرید نمی کند و این مسائل همه باهم به بحران اقتصادی مغازه داران دامن زده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy