Thursday, Oct 13, 2022

صفحه نخست » فرانسه: ارسال پهپاد از سوی ایران برای روسیه نقض قطعنامه شورای امنیت در مورد برجام است

13.jpgرادیو فردا - وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه ۲۱ مهر گفت ارسال پهپاد از سوی ایران برای روسیه نقض قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل در تایید توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی (برجام) است.

ارتش روسیه بامداد پنجشنبه با سه پهپاد به شهرک ماکاریو واقع در غرب کی‌یف، پایتخت اوکراین، حمله کرد. مقامات اوکراینی می‌گویند به نظر می‌رسد که در حملات به زیرساخت‌های ماکاریو نیز از پهپادهای انتحاری ساخت ایران استفاده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست خبری گفت: «گزارش‌های متعددی از استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حمله به زیرساخت‌ها و اهداف غیرنظامی به دست ما رسیده است که به احتمال فراوان مصداق جنایات جنگی است. ارسال پهپاد به روسیه از سوی ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است».

این قطعنامه توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ (برجام ) را که هدف آن محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در قبال لغو تحریم‌های هسته‌ای بود تایید کرد و پشتوانه قانونی برجام تلقی می‌شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

براساس این قطعنامه، هم واردات و هم صادرات تسلیحات از ایران تا اکتبر سال ۲۰۲۰ مطلقا ممنوع شد. دولت دونالد ترامپ همزمان با خروج از برجام تلاش کرد این تحریم را تمدید کند ولی شورای امنیت با رد درخواست آمریکا راه را برای از سرگیری صادرات تسلیحاتی ایران پس از اکتبر ۲۰۲۰ فراهم کرد.

با این همه، بخش مربوط به تحریم کامل واردات و صادرات تسلیحات موشکی و فناوری‌های مربوط به آن تا اکتبر ۲۰۲۳ ادامه دارد و صادرات و خرید تمامی سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته را شامل می‌شود.

یک منبع دیپلماتیک گفت براساس عرف بین‌المللی و موضع غیررسمی اکثر دولت‌های جهان که به محدود کردن توسعه جنگ افزار و فناوری موشکی متعهد هستند پهپادها نیز مشمول همین مقررات می‌شوند.

مذاکرات طولانی برای احیای برجام پس از حدود یک سال به بن‌بست رسیده است و همزمان با سرکوب خشونت‌بار اعتراضات هفته‌های اخیر، مناسبات ایران با کشورهای غربی بار دیگر دچار تنش شده است.

در چند هفته گذشته دولت اوکراین بارها اعلام کرده که ارتش روسیه در حملات خود از پهپادهای ایرانی شاهد- ۱۳ استفاده می‌کند.

دولت ایران ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده ولی مسکو تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت این کشور در مورد نحوه واکنش به احتمال ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه با سایر قدرت‌های اروپایی در حال رایزنی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy