Friday, Oct 14, 2022

صفحه نخست » خشم مردم به تعرض جنسی مامور سرکوبگر به زن معترض در خیابان

taaroz_banner.jpgایران وایر - ویدیویی از سرکوب اعتراضات توسط نیروهای مسلح منتشر شد که در آن یک مامور یونیفرم پوشیده به وضوح به زنی در خیابان و در جلوی چشمان همکارانش و شهروندان، تعرض جنسی می کند.

روز ۲۱ مهرماه ۱۴۰۱ ویدیویی از رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که به روشنی نشان می‌داد یکی از نیروهای پلیس ضدشورش جمهوری اسلامی، با لباس فرم و در جمع همکاران خود در ملاء عام به زنی معترض به قصد تحقیر، تنبیه یا ارعاب او دست‌درازی می‌کند.

فیلمبرداران این ویدیو اشاره می‌کنند که ماموران پلیس پس از اقدام همکارشان می‌خندند.

پیشتر نیز ویدیوی مشابهی از بازداشت زن جوانی منتشر شده بود که مامور پلیس با همین پستان زنی را لمس می‌کند و در نهایت با هل دادن سر زن جوان به جدول حاشیه خیابان کوبیده می‌شود.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با بازنشر این ویدیوها خواستار پاسخگویی حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران شدند. مطالبه‌ای که با سکوت مواجه شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی تعرض به قصد تحقیر زنان را یک اقدام فردی از سوی یک مامور و «تخلف» ارزیابی نکرده‌اند بلکه غالب کاربران بر این باورند که ای یک رفتار و دستوری «سیستماتیک» است.

در اعتراضات یک ماه اخیر بارها ویدیوهایی منتشر شده که علاوه بر خشونت فیزیکی ماموران پلیس، به زنان بازداشت شده تعرض شده یا از الفاظ رکیک جنسی خطاب قرار داده شده‌اند.

این ویدیوها به نوعی با یادداشت‌هایی که جواد موگویی، مستندساز حزب‌الله و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، در حساب اینستاگرامش منتشر شد تایید شده است. او به استفاده از الفاظ رکیک از سوی نیروهای لباس‌شخصی و پلیس در برخورد با معترضان اشاره کرده و نوشته است: «به نیروهای درجه‌دار سپاه، بازنشسته‌های موی سفید ۴۵ تا ۵۵ سال را هم افزودند. تیپ ویژه صابرین سپاه هم در میدان انقلاب مستقر بود. یحتمل به‌ خاطر خشونت‌ها و بددهانی‌ها، تصمیم بر حذف بسیج گرفتند.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

نفیسه آزاد پژوهشگر جامعه‌شناسی شهری در واکنش به برخورد پلیس در این ویدیو می‌نویسد: « وقتی تریبون رسانه رسمی کشور در اختیار استاد دانشگاهی است که معترضان را فاحشه و هرزه می‌خواند، باید هم مردی در لباس رسمی پلیس جرئت داشته باشد روز روشن در برابر چشم‌های روشن خیابان و میانِ خیلِ همکارانش به زنی تعرض کند برای همین است که #زن_زندگی_آزادی شعار است، الهام‌بخش است.»

کاربران بسیاری در فضای مجازی به اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی اشاره کرده‌اند که در سال‌های اخیر بارها گفته‌اند اگر نظامیان جمهوری اسلامی تحت عنوان «مدافعان حرم» در سوریه نمی‌جنگیدند، نیروهای داعش به ایران می‌آمدند و مشخص نبود چه بر سر زنان و دختران ایرانی می‌آمد.

شمار زیادی از کاربران زن در رسانه‌های اجتماعی آنچه طی روزهای گذشته بر زنان گذشته را مرور کرده و پرسیده‌اند «داعش قرار بود چه کاری با ما بکند که شما نکردید؟»

از دیگر واکنش‌هایی که به طور مکرر و گاه به طنز در توییتر فارسی نوشته شده، ادعاهای حسین اشتری، فرمانده پلیس ایران، است که گفت: «اینها پلیس‌نماها و خراب‌کارهایی بودند که با پوشیدن لباس پلیس، قصد داشتند وجهه نیروهای جان بر کف پلیس را تخریب کنند.»

کاربری به نام رضا در حساب توییتر خود نوشته است: «تو روز روشن جلوی چشم همه شهر به مردم تیراندازی میکنن و میکشنشون بعد میگن بعضیا که لباس پلیس می‌پوشن تیراندازی میکنن. اینم میگن ما نبودیم بعضیا که لباس یگان ویژه پوشیدن تعرض کردن. که خاک بر سر خودتون و اون بعضیاتون.»

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از آزار جنسی و کلامی فعالان سیاسی و مدنی زن به دست ماموران و بازجویان در زندان‌ها و بازداشت‌گاه‌های ایران منتشر شده، اما هیچ مقامی در جمهوری اسلامی به این گزارش‌ها پاسخ نداده است.

وحید رحیمیان که خود را «دانش‌آموخته سینما» معرفی کرده با اشاره به همین مسئله نوشته است: «وقتی مردم اعتراض خودشونو به کف خیابان آوردن پلیس گفت چرا ما کارهایی که تو بازداشتگاه‌ها می‌کنیم نیاریم کف خیابون؟»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy