Wednesday, Oct 26, 2022

صفحه نخست » رویترز: پشتیبانی از سرکوب، موقعیت رئیسی برای جانشینی خامنه‌ای را تقویت کرده

raeisi_banner.jpgابراهیم رئیسی تلاش می‌کند خود را در خط علی خامنه‌ای و به همان اندازه تندرو نگاه دارد تا در رقابت درون‌حکومتی برای جانشینی او، شانس خود را افزایش دهد

سرکوب اعتراضات مردمی در ایران احتمالا چشم‌انداز دستیابی ابراهیم رئیسی به رهبری جمهوری اسلامی در آینده را تقویت می‌کند

ایندیپندنت فارسی - خبرگزاری رویترز به نقل از سه تحلیلگر و یک مقام ایرانی طرفدار اصلاحات نوشته است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، با تشدید محدودیت‌ها بر حقوق زنان، اعتبار تندرو بودن خود و احتمالا چشم‌انداز دستیابی به رهبری جمهوری اسلامی را حتی به قیمت برانگیختن اعتراضات مردمی و ایجاد شکاف میان بسیاری از ایرانیان و سیاستمداران حاکم، تقویت کرده است.

رویترز نوشته است که ابراهیم رئیسی تلاش می‌کند خود را در خط علی خامنه‌ای و به همان اندازه تندرو نگاه دارد تا در رقابت درون‌حکومتی برای جانشینی او، شانس خود را افزایش دهد. با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، اجرای سختگیرانه‌تر نظارت بر حجاب اجباری زنان در هفته‌های قبل از مرگ مهسا امینی در ۱۶ سپتامبر، نشانه‌ای بود که از سلطه کامل تندروها در حاکمیت حکایت داشت. اکنون که ده‌ها هزار معترض در واکنش به مرگ مهسا امینی، خواستار سقوط جمهوری اسلامی شده‌اند، به نظر می رسد که تعداد تندروها درحال دو برابر شدن است و از تصمیم رئیسی در استفاده از زور علیه معترضان حمایت می کنند، حتی اگر سکان اصلی سیاست همچنان در دستان رهبر جمهوری اسلامی باشد.

به گفته برخی تحلیلگران و نزدیکان به تصمیم‌گیرندگان در سیاست ایران، زمینه افزایش نفوذ تندروها در سیاست ایران، عزم علی خامنه‌ای ۸۳ ساله برای استحکام بخشیدن به ستون‌های جمهوری اسلامی است. ابراهیم رئیسی فردی است که از سوی طیفی از ایرانیان، کارشناسان خارجی و روحانیان نزدیک به حکومت به‌عنوان مدعی جانشینی خامنه‌ای شناخته می‌شود، حتی اگر به‌طور علنی این جاه‌طلبی را اعلام نکرده باشد. فرد دیگری که در این زمینه از او نام برده می‌شود، مجتبی خامنه‌ای، پسر رهبر جمهوری اسلامی است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

یکی از اصلاح‌طلبان ایرانی که به‌دلیل حساسیت‌های سیاسی نامش در گزارش رویترز ذکر نشده، به این خبرگزاری گفته است که ابراهیم رئیسی واقعا به چارچوب‌های انقلابی علی خامنه‌ای اعتقاد دارد. این تحلیلگر همچنین گفته است که رئیسی یک تندرو ضد غرب است که به محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی سختگیرانه‌تر باور دارد و اعتقادی به جامعه آزادتر ندارد.

رویترز همچنین از ابراهیم رئیسی به‌عنوان فردی مورد اعتماد سپاه پاسداران یاد می‌کند. سپاه پاسداران یک نیروی نظامی تندرو است رژیم حاکم بر ایران در طول چند دهه گذشته، برای سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات سیاسی از آن استفاده کرده است. بسیاری از ایرانیان نقش سپاه پاسداران را در تعیین جانشینی علی خامنه ای بسیار مهم ارزیابی می‌کنند.

در سال ۲۰۱۹ علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کرد و چند ماه بعد، به‌دلیل نقشی که در اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷ خورشیدی) ایفا کرده بود، تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. رئیسی در یک نشست خبری در ژوئن ۲۰۲۱ در پاسخ به سوالی درباره کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ گفته بود قاضی یا دادستانی که از امنیت مردم دفاع می‌کند، باید مورد ستایش قرار گیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy