Tuesday, Dec 13, 2022

صفحه نخست » برکناری‌های بی‌سر و صدا در نهادهای نظامی - قضایی

kayhan_banner.jpgکیهان لندن - با تداوم خیزش سراسری مردم ایران برکناری‌ مقامات و مسئولان در نهادهای مختلف حکومتی ادامه دارد و اختلاف در بالاترین سطوح نظام حتا میان جریان‌ها و گروه‌های مرتبط با رهبر جمهوری اسلامی علنی‌تر شده است.

پس از عزل رئیس سازمان حسابرسی و رئیس گمرک و برکناری دو معاون وزیر «به خاطر قصور و کوتاهی» و بازداشت یک مشاور وزیر به اتهام اختلاس، رئیس دادگاه و دادستان انتظامی قضات و نماینده علی خامنه‌ای در بسیج نیز تغییر کردند.

رهبر جمهوری اسلامی ۵ آذرماه در دیدار با بسیجی‌ها با بی‌اعتمادی تمام به آنها هشدار داده بود «مراقب نفوذ افراد ناباب و فاسد در بسیج باشید!» وی بر اساس آیه قرآن به آنها توصیه کرد «روحیه خود را نبازید و سست نشوید!»

علت برکناری حجت‌الاسلام محمدرضا تویسرکانی نماینده خامنه‌ای در بسیج اعلام نشد اما سردار پاسدار غلامرضا سلیمانی رئیس این تشکیلات طی سخنانی در مراسم معرفی نماینده جدید خامنه‌ای گفت: «هنوز جهاد تبیینی که مورد نظر رهبر انقلاب و متناسب با یورش‌های دشمن است، شکل نگرفته است.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

حجت‌الاسلام علی رضایی به عنوان مسئول جدید نمایندگی علی خامنه‌ای در بسیج منصوب شده است. سلیمانی رئیس بسیج در این ارتباط گفته «خود را موظف به پشتیبانی از حوزه نمایندگی ولی‌فقیه می‌دانیم و سعی وافری می‌کنیم حجت‌الاسلام رضایی در انجام رسالت‌شان مشکلی نداشته باشند و باید بیشتر از گذشته همراهی، همدلی و یکی‌ بودن خود را نشان بدهیم!»

وی همچنین تأکید کرده «همه مسئولان بسیج باید در حوزه جهاد تبیین تلاش مضاعف کنند.» همه این هشدارها و نگرانی‌ها بیانگر تردید و ریزش در بدنه‌ی سیاسی- عقیدتی جمهوری اسلامی است که رژیم خود را همواره متکی بر آن می‌دیده است. این موضوع به نوبه‌ی خود سبب می‌شود تا حلقه‌ی خودی‌های نظام تنگ و تنگ‌تر شود بدون آنکه اطمینانی به همین حلقه نیز وجود داشته باشد!

در این میان یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی خامنه‌ای نیز با فرافکنی و امتناع از این واقعیت که مردم هستند که جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند، در یک سخنرانی مدعی شده «هدف کلان دشمنان ایران این است که مردم را ناراحت و عصبانی کنند و جبهه مشترکی را علیه ایران تشکیل داده‌اند!»

حجت‌الاسلام حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرگزاری «ایکنا» تظاهرات ضدحکومتی را «اتفاقات ناگوار» و ناشی از «تسلط دشمن بر مغزها و اخلال در تصمیم‌گیری» و «خلاء جهاد تبیین» دانسته و با انتقاد از عملکرد «شورای عالی انقلاب فرهنگی» گفته است: «در این اتفاقات در فقدان حضور فعال جبهه خودی در جنگ روایت‌ها شکل گرفته است.»

میرزایی خواستار تغییر حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است! این خواست برای جابجایی نیز چیزی جز تلاش برای تنگ‌تر کردن حلقه‌ی خودی‌هایی نیست که اتفاقا «دشمنان» با نفوذ در آنها توانسته‌اند ضربات متعدد امنیتی اعم از سایبری و فیزیکی به جمهوری اسلامی بزنند!

در چنین شرایطی برخی درون نظام بر «ضرورت اصلاح حکمرانی» تأکید می‌کنند. محمدرضات باهنر نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در روزهای اخیر مسئولان نظام جلساتی با علی شمخانی دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی برگزار کردند گفته «اهمیت این جلسات بسیار بالاست چون من و دیگرانی که به این جلسه دعوت می‌شویم اصلاً فکر نمی‌کنیم که ایشان، خودسرانه این جلسه را برگزار کرده است؛ ما احتمال قوی می‌دهیم که این جلسه، از سوی حاکمیت تنظیم‌شده است و وقتی چنین جلسه‌ای برگزار می‌شود، یعنی قرار است اصلاحاتی انجام شود!» اصلاحاتی که طرح دوباره‌ی آن از یکسو نشانه‌ی استیصال نظام است و از سوی دیگر راهکاری جز حذف و به دور خود چرخیدن خودی‌ترین خودی‌های نظام ندارد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy