Tuesday, Dec 20, 2022

صفحه نخست » قطعی گسترده گاز در راه است

gaz.jpgفردای اقتصاد - وضعیت گاز به نظر بحرانی‌تر از هر زمان دیگری شده است به طوریکه حالا برای حفظ پایداری عرضه گاز به بخش خانگی، تعطیلی از صنایع در حال رسیدن به سازمان‌ها و ادارات است.

امروز خبر رسید که در راستای مدیریت مصرف بهینه گاز و براساس دستور استاندار گیلان، فردا (پنجشنبه) اول دی ماه ۱۴۰۱ تمامی ادارات، نهادها، سازمان‌ها و بانک‌های این استان، تعطیل است!

این تعطیلی در حالی انجام می‌شود که جبهه هوای سردی در روزهای آینده بخش‌های زیادی از کشور به خصوص نواحی شمال و غرب را در بر خواهد گرفت و این می‌تواند موج دیگری از افزایش مصرف گاز را به دنبال داشته باشد.

ناترازی گاز در کشور از سال ۹۹ شدت گرفت و حالا به اعتراف وزیر نفت به حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

مدیریت نادرست گاز در کشور متهم اصلی کمبود گاز است. به این معنا که ایران با وجود داشتن دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان (بعد از روسیه) و سومین تولیدکننده بزرگ گاز بودن بعد از آمریکا و روسیه قاعدتا نباید در چنین شرایطی قرار می‌گرفت که ریسک قطعی گاز کشور را تهدید کند. آنچه کشور را به چنین وضعیتی رسانده سهم نامتقارن گاز در سبد انرژی کشور است. به این معنا که حدود ۷۵ درصد انرژی مصرفی کشور را گاز تامین می‌کند و بیش از ۸۰ درصد برق تولیدی کشور هم با سوخت گاز تولید می‌شود.

مصرف نامتوازن این سوخت در کنار ارزانی شدید آن موجب شده که مصرف گاز در ایران به شکل کاریکاتورگونه‌ای بیشتر از دیگر کشورها باشد. به طوریکه گاز مصرفی ایران معادل گاز مصرفی ۷ کشور توسعه یافته اروپایی (ایتالیا، فرانسه، هلند، اسپانیا، بلژیک، لهستان و اتریش) با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ میلیون نفر یعنی تقریبا سه برابر ایران است و مصرف گاز کشور به ازای هر نفر ظرف یک سال حدود ۲۹۰۰ مترمکعب است که حدود ۵.۵ برابر سرانه جهانی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy